Traktorer och processorer

Grävaggregat

9 inlägg 14146 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grävaggregat

valmet604  
#13864 Är det någon som har erfarenhet från grävaggregat som man monterar på 3-p-lyften typ nordigg eller dylika aggregat.
funderar på ett sådant och bygga en extrasticka med rotator och grip för att täcka in det behovet också. :?:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13920 Kombinationsmaskiner blir väl aldrig mer än kompromisser.

Bra att gräva med men kapaciteten står i propotion till storleken. Som skogskran tror jag du får problem med lyfthöjden; lyfter ganska högt då stickan står rakt ut, men då du vinklar stickan hamnar gripen ganska lågt.

Avatar Fallback

Re: Grävaggregat

guma09kj  
#110174 intressant tråd! jag går oxå och funderar i de banorna! är det ingen som har gjort något likande och kan dela med sig av resultaten?

Användarvisningsbild

Re: Grävaggregat

Elias  
#110181 Har ett nordigg aggregat, vilket funkar rätt hyffsat till den lilla grävning vi har. Är dock ett dåligt ventilpaket orginal osv, som gör att funktionerna är "utan" finkänslighet och gör att det kan bli lite ryckigt hur försiktig man än försöker vara.

Användarvisningsbild

Re: Grävaggregat

stegmaster  
#110209 Då skulle jag gissa at dom aggregat som passer bäst som kombi, er dessa som i Norge kallas Mikrus(polske).
I sverige er det Möre maskin som har dom.
Dom leveras stadard med skopa och ferdig ekstra hydraulik til rotator/grip.
Modell 7TS8 skulle ju vara lagom, med utskyt och bra räckvidd.
Dom har ju underliggande bomcylindar, som gjer bra lyfthöjd (i motsats til dom flästa andra märken)
Dessutan er dom rejäla nog för att tåla riktig grävning ochså. Dom ska vara bygd så att det går att kobla släpvagn tilsammans med aggregatet i 3 punkt.
(jag har en gammal brochyre som visar bildar med aggregat och en fullastad skogsvagn.)
Titta här:
http://www.moremaskiner.se/produkter/gravare/mikrus.asp

Avatar Fallback

Re: Grävaggregat

guma09kj  
#110922 hej!

är det någon som har bra koll på traktormonterade grävaggregat?
tanken är att montera den på min valtra N92 och utnyttja den vändbara stolen altså inte gå ut och sätta sig på en stol bakom traktorn.

jag har googlat lite och hittat några fabrikat som är intressanta, bl.a. (nån kan vara för stor men det bör ju finnas mindre modeller) HI-TEC 310E, valtra NP 30, mara 1000, men kan inte hitta någon tillverkare eller återförsäljare (mycket märkligt)!!

(möresmasikener.se har ju även fina grejer men man vill ju ha något att gämföra med...)

är det någon som kan lägga upp en länk till tillverkarnas hemsida så man kan få lite produktinformation??? altså HI-tec, valtra np 30, mara 1000...

mvh martin

Avatar Fallback

Re: Grävaggregat

Cat554  
#110988 Gå på Mascus og se hvilken bandmaskin på 4-8 tonn du får for samme sum, om du kjøper den i UK. De kan brukes til noe!
OH

Avatar Fallback

Re: Grävaggregat

blixten  
#111023 Har en mara 750 som jag har konverterat till trepunktslyften. Grävkapaciteten och styrkan är helt ok. Det enda är att det blir aningen baktugnt att köra med i skogen. Får backa upp när det är kraftiga uppförsbackar. Har även funderat på belastningen på trepunktslyften och toppstången. Kanske ska ta o göra något stag till sommaren för att avlasta. Men o andra sidan är ju en del plogar som används i jordbruket väldigt stora med en tyngdpunkt långt bak.

Jag tror inte att en typ nordigg skulle fungera särskillt bra till att lasta virke. Men det är klart är det bara lite ved det rör sig om så kanske det skulle fungera. Var iväg o kollade på ett nordigg en gång o det kändes ganska klent så tror att det skulle slitas ut relativt fort.

Användarvisningsbild

Re: Grävaggregat

stegmaster  
#111042
Cat554 skrev:Gå på Mascus og se hvilken bandmaskin på 4-8 tonn du får for samme sum, om du kjøper den i UK. De kan brukes til noe!
OH

Håller nog lite med dig.
Det blir liksom aldrig riktig smidigt med nånting med et sånt grävaggregat på traktoren. ,
Jag har haft 2 stycken själv, men har nu en 4,5t bandare.
Men om du absolut vil ha, så skulle jag rekomandera et av Mikrus största, som leveras med opplägg for rotator/grip och utskjyt på stickan som standard til bra prisar.
Desse aggregat er dom enda som gjer nog lyfthöjd för att kunna kjöra detta tilsammans med timmervagn och få lasta riktig.
Jag har aldrig haft et Mikrus aggregat sjalv, så jag vet inget om kvaliteten, men tycker dom ser smidigast ut. :???:
Men jag gissar på at du kommer byta til en bandare och en vanlig griplastare innan nogra år om du går för den här lösningen. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar