Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek Minimaster?

449 inlägg 248781 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109592 nu jämnför ja inte me en skotare direkt... Utan de ja va ute efter va den där smidigheten me transporter till skogen, å sen möjligheten att ta enstaka träd här å där... Men ja tycker fortfarande att dom är för dyr, =inte bra när man ska köpa, men bra när man ska sälja;)... ja menar 300´kommer ja antagligen ALDRIG att köra in, Å hur ska man prissätta?
Nåja, ja vill pröva en äldre 101 först för å se skillnaden mellan gamalt å Nytt, om det är värt pengarna;)...

Sen äre väl lite så att ja funderar på det där me Nisch... Om de nu stavas så... dvs att kunna erbjuda en tjänst som inte kanske är så vanlig iaf inte häromkring å då passar faktiskt en sån här maskin bra in, för traktorer å skotare finns det i varje by...

MEN ska säga att ja ska testköra 620 mer i skogen för att se hur den går där...

Är det nån som vet va försäkring kostar på en minimaster?

Syketec Woodpecker WP-50
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

tjoolahopp  
#109598 Den kostar 400 halvförsäkring helår och jag håller med Nutte att maskiner finns det i varje by men ingen Vimek eller Alstor.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109629 Kalkylförslag på en 1 år gammal vimek 620 beräknat på 5 år och körning 100 timmar per år

Driftkostnad, 2 liter bensin i timmen = 25 kr/timme -> medför 2 500 kr/år
Underhåll (reparation av smågrejor) = 25 kr/timme -> medför 2 500 kr/år
Värdeminskning, från begagnatpriser = 150 kr/timme -> medför 15 000 kr/år -> 75 000 kr/5år

Totalt driftkostnader för maskin blir 200 kr/timme. Man kan skota 4 m3f i timmen vid bra förhållanden och kort väg, det medför 50 kr/m3f. Till detta kommer sedan etableringskostnad, räntekostnader och förarlön, vilket medföra att man tvingas ta minst dubbelt så mycket i betalning, >100 kr/m3f, och ännu mer om det är svåra förhållanden.

Nu är ju kalkylen baserad på endast 100 timmars körning per år och som ni ser så blir priset ganska högt per skotad m3 om man gör en riktig produktionskalkyl. Maskinen kan då inte konkurrera med större maskiner speciellt inte om körsträckan blir lång.

Men om man jobbar åt sig själv och nöjer sig med frisk luft istället för lön så går det precis ihop!
Sedan mår ju skogen mycket bättre av en liten maskin eftersom det inte blir några körskador.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109638 Fast är du en "normal" villaägare med lite skog så gör du ju bara av med ca 40 m3 om året och då blir ju kostnaden nästan 10 ggr så hög, dvs 495 kr/m3. Visserligen har nog den villaägaren maskinen betydligt längre och efter fem år så har nog värdeminskningen halverats.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109853 Ska man bara ha den för vedhuggning till husbehov så kan man aldrig räkna hem någon maskin. Billigast är att leja någon annan då. Men om man nu vill köra själv i sin egen skog så måste man ha egen maskin. Jag hugger små poster som jag säljer som leveransvirke, ofta är de så små att det inte lönar sig att ta dit någon storskotare eftersom etableringskostnaden äter upp hela vinsten.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

tjoolahopp  
#109854 Sånt där gillar jag att höra det som OAS-forest säger.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109960 E snuskigt sugen på en, De är dyra men har ett fantastigt högt andrahandsvärde. En maskin som är några år gammal verkar vara bästa affären. Min tanke är att 200 tusen på banken till nästan ingen ränta 2% Blir 4000 kr x 30% skatt =2800 KR
Och som sa värdeminskningen är väldigt låg om man jämför med en fyrhjuling eller skoter som man gladeligen slänger ut 100 tusen på och som inget andrahandsvärde har efter 5 år.
2800 kr+värdeminskning +bränsle/rep helt okej (nöjeskalkyl)
Någon som har en till salu? skicka ett PM då.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

mashun02  
#110011 Tycker Vimek är en bra maskin för oss hobbypulare.

Idag vart det 8 lass på 4,5 timmar. Dock 2 timmar var det mörker och -12 grader så jag var inte flinkast med kranen samt att jag inte är jättevan att köra.

Men det var kort körsträcka ca 70-300 m

önskemål hade varit lite stadigare kran men då hade säkert nått annat gått sönder
Midjestyrning hade underlättat backandes framförallt.

Funderar på att montera en lampa på kranen för att se lite bättre kvällstid. Iåmed att jag har heltidsarbete annars blir det bara helger jag hinner köra. Med lyse skulle jag kunna ta några kvällar med.

Vi får se vad det blir

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

tjoolahopp  
#110071 Men du mashun02 vad har du för vimek då?

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

mashun02  
#110091 101a från 1995.
Är nöjd med den men vissa saker skulle gärna fått vara bättre

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110150
mashun02 skrev:101a från 1995.
Är nöjd med den men vissa saker skulle gärna fått vara bättre



Vad skulle va bättre?

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

mashun02  
#110166 Kraftigare grip- har tendens att inte orka trycka ihop virket om det är lite krokigt

Bättre drift på vagnen

Skall själv ordna bättre arbetsbelysning.

Vagnsstyrning= ännu mer följsam

Skulle gärna haft ett separat kraftuttag på den för framtida planer

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

tjoolahopp  
#110171 Det där med driften är ju ett stående problem på detta fordon. Har du dom gamla traktor mönstrade däcken eller de nyare med kraftiga ribbor som går pararellt..

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

mashun02  
#110172 Traktormönstrade, drivhjulen slirar bara, framförallt när det är kallt ute.

Har funderat på byta däck men de är så fräscha så känns önödigt.

Funderade även på att svetsa på skarpare mönster på metalhjulen istället.

Men just nu ligger så mycket ved i skogen så jag har inte riktigt tid just nu

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

tjoolahopp  
#110183 Så är det, har också ideer att svetsa på något på driv rullarna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).