Traktorer och processorer

Skogstraktorval

78 inlägg 47391 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogstraktorval

s.ostergren  
#10998 Ska ha en traktor till en 8-9 tons vagn, 2wd eller 4wd? Modell?
Har hittills kört med en MF135 och en 4 tons griplastarvagn och det har fungerat utmärkt så jag är inte övertygad om att 4wd är ett måste i skogen dessutom kostar 4wd 30-100 tusen mer. Har kikat lite på BM650 alt. valmet 604/605.
Tacksam för råd, tips och fel/brister



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Boden  
#11000 Jag kör med en Fiat 58 Hk 4WD till mitt 8-tonnare. Det funkar bra.
Jag skulle inte köra ut i skogen med 2WD, men det är min erfarenhet. Det beror ju lite på vilken terräng du ska köra i.

Avatar Fallback
s.ostergren  
#11001 135:an med kedjor går mycket bra om man tänker sig för och enda gången jag kört fast är utan kedjor och då man chansat för mycket. En 4wd går att sätta fast den med.
Så valet beror mest på om det "lönar" sig med 4wd.
Terrängen är normal stenig småländsk granskog.

   TS
Avatar Fallback
Boden  
#11004 För mig uppe i norr finns det inget alternativ, 4Wd med kedjor runt om. Det kan bli lite jobbigt med 2 Wd när det skall spåras i snö. Däremot så har jag klarat mig från att köra fast i skogen, men det har varit nära många gånger.

Avatar Fallback
Raffe  
#11005 Tjena,
En valmet ur -05 serien är ju toppen med rymlig skogshytt. Valmet 505-805 (alla med 4wd som jag inte skulle lämna bort) Var försiktig med kedjor på framdäcken, drivaxel tar mycket stryk.

Fiat 680 - 780 är också bra i skogen. Hög markfrigång, enkel att skruva mm. Litet minus för den trånga hytten.

Avatar Fallback
s.ostergren  
#11013 Har kikat lite på en 805 den verkar vara bra med rymlig hytt och utrustning original.
Har dock hört ryktas om att valmets motorerna kan vara dåliga efter många timmar, kan det stämma? Vad för fel ska man kika efter på dessa?

   TS
Avatar Fallback
Raffe  
#11014
s.ostergren skrev:Har kikat lite på en 805 den verkar vara bra med rymlig hytt och utrustning original.
Har dock hört ryktas om att valmets motorerna kan vara dåliga efter många timmar, kan det stämma? Vad för fel ska man kika efter på dessa?


Ja grejen är ju den att valmetarna -05 serien, är grymt mycket körda beggade med uppåt 15000h på mätarn (här i Finland i alla fall). Valmets 311 / 411 / 611 är myyycket seglivade motorer. Är all service utförd så bör man nog kunna köra uppåt 10000h utan större ingrepp.

Några direkta vanligt förekommande fel känner jag inte till. Har ej valmet själv men känner väl till motorerna som också används i marint bruk. Varit med om en 311:a som dragit generator i 15000h och inte fått service utöver filterbyten.

Framaxlarna har varit i klenaste laget på de tidigaste 05;orna så frontlastar dylika kanske man skall vara lite försiktig med.

Nackdelen med valmetarna är väl kanske priset.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11017 Jag har kört 805 de senaste 7 åren i skogen men jag skulle nog hellre rekomendera att köpa nån mellan 505-705 istället.
Orsak??
Jo att snabbväxeln är en overdrive i 805-905 istället för reduktion som i de mindre modellerna.
Jag bytte min till den andra modellen.
Varför?
Jo för att med overdriven fick visserligen en traktor som gjorde 40+ på vägen men backen blev oxå för högt växlad så jag bestämde att 25% reduktion var bättre än möjligeheten att växla upp 20%.

Motorerna hade väl problem med att foderna sjönk och att oringarna inte höll tätt mellan olja/vatten runt foderna men min har gått ca 6500h och då ska de ha hänt för länge sen om de var dåligt gjort.

4wd vill jag inte byta bort då traktorn styr dit du svänger, inte alls självklart med 2wd.
Har haft en BM 650 i många år innan och den är oxå en stabil sak som drar kanon i synnerhet om den har bra däck typ 18.4/34.
100% ihopkloppling med diffen, ingen lamellkoppling, drivhjulsberoende kraftuttag oxå om du hittar en drivvagn.

En sak som jag inte gillar i Valmeten är hög/låg/back i en spak och 4 växlar i den andre.
Tyckte bättre om Volvon med 4vxl+back i en +separat hög/låg, fast klart en separat fram o backlåda smäller nog högst.

Oljeflödet har jag ingen åsikt om för jag kör med frontpump både nu och innan :wink:

Glöm inte en bra bukplåt i synnerhet på Valmeten då den har en bottenplugg på dieseltanken under traktorn!!!!
Den är svår att få tät efter en hård stenkörning :cry:

Avatar Fallback

Re: Skogstraktorval

Valmet830.3  
#11020
s.ostergren skrev:Ska ha en traktor till en 8-9 tons vagn, 2wd eller 4wd? Modell?
Har hittills kört med en MF135 och en 4 tons griplastarvagn och det har fungerat utmärkt så jag är inte övertygad om att 4wd är ett måste i skogen dessutom kostar 4wd 30-100 tusen mer. Har kikat lite på BM650 alt. valmet 604/605.
Tacksam för råd, tips och fel/brister


Fungerar det bra med 135:an utan allt för många fastkörningar så tror jag du klarar dig med en 2wd traktor även i fortsättningen, det beror som sagts tidigare till stor del på vilken terräng du kör i.

Jag har en bekant i småland som kör med en gammal BM400 och säger att han inte vill byta bort den, han har nyare traktorer på gården med 4wd. men tycker att 400:an med kedjor är den smidigaste i skogen.

Om inte terrängen är alldeles för blöt och kupperad är det viktigare med bra frigång än med 4wd.

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11044 Hej s.ostergren.Det är alltid roligt att höra hur andra resonerar vid ett traktorköp.
Jag tycker som jag skrivit i en annan tråd att 2wd räcker långt i skogen vid liten omfattning och i relativt lätt terräng.
Valmet 505-905 är inget dåligt val som skogstraktor.Motorerna har problem med att vissa motorers cylinderfoder sjunker.Detta är troligtvis åtgårdat på alla aktuella motorer.Går motorn 3000 tim utan problem bör den därefter gå länge utan problem.Jag följer denna tråden med stort intresse.Lycka till med traktorbytet.
Hälsningar cpt.Kirk.

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11048 Jag kör med en Same saturno 80 2wd i skogen, och jag uppskattar verkligen den mimimala svängradien som en 2wd har.
Så jag håller nog med dom andra klarar du dig med en 135a så klara du dig med en större 2wd.
Bild

mitt ekipage

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11055 2wd eller 4wd är frågan, har själv nog mest erfarenheten att fast kör man för eller senare vilket som för man provar bara värre ställen med 4wd :lol:

Sen jag köpte Valmeten har jag bara haft kedjor på en gång, förförra vintern, då det var över 80 cm snö här och grusvägarna snorhala häromkring.
Annars har jag klarat mej utan hela tiden, på Volvon hade jag oftast broddkedjor på vintern både för snöröjningen jag körde och för greppet i skogen.

Valmet äldre än 89 har Carraro framaxel och nyare har Siege, den äldre klarar snävare svängar men den nyare är starkare(min är 88 ) 505,605 klarar snävare svängar än 705,805 då de mindre har 3 cyl motor och får lite kortare hjulbas.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11061 Någon sade att med 4wd kommer man bara lite längre innan man kör fast..
Lejde lite körning i våras på lite väl blöta marker.Det gick bra med 4wd o breda hjul,men jag är glad att jag inte provade med vår BM800.Har fått uppfattningen att 4wd flyter lite bättre o ger mindre markskador vid dåliga förhållanden.

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11062 Man blir fort "styv i korken", när man kör 4 WD.
De fick bla några grannar erfara när de sänkte sin sprajtans nya Valmet med fullt timmerlass bakom i ett surhål där leran gick upp till dörrarna.
Bara lasta av och dit med en "Timmerkalle", som fick dra loss ekipaget.
Fram tills dess hade de kört Boxer 350 och klarat sig från liknande missöden både på gärden och ute i skogen i mer än 15-20 år.

Jag säger inte att 2 WD är överlägsen 4 WD på något sätt, men med lite planering så går det över förväntan med 2 WD.

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11070 Hej igen.En av orsakerna till att jag föredrar 2wd i skogen är det som några skriver ovan.
Kör du fast med 4wd ( vilket du gör förr eller senare) sitter du ordenligt.Med 2 wd kör du inte ut så långt innan det blir stopp och då är bärgningen oftast mycket lättare.
2wd betyder också lägre inköpspris samt lägre underhållskostnader.
Jag tycker att en 2 wd ,oftast lättare traktor, går fram längre än man först tror.
Jag menar alltså att skogskörning i mindre omfattning går bra med 2wd.
cpt.Kirk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).