fre 10 dec 2010, 15:28#109848
Torparn79, jag äger en 1957’as Volvo 912’a (4,7 Liters rak, bensin… 6’a) vilken i hytten, ser ut som ett piggsvin med alla spakar till lådor å annat smått å gott.
Ägandet har lärt mig att uppskatta funktionell kraft, framförallt att lågt varv sparar på bitarna, både i låda, motor och chassi.
Körde för övrigt dennes storebror (934’a med 9,7 liters diesel) i Luleå, när det begav sig. Kapten sade till mig: ”kom ihåg när du kör att det är du som skruvar på bilen”.
Klok man, den där stammisen, speciellt som jag hellre arbetar, än klottar ner mig under Järnet
Som du säger, är säkerligen kraftintrycket en illusion.
Då 905’an ger 105/2100 varv och 395/1100 vrid
805’an ger 95/2100 varv och 370/1400 vrid
705’an ger 83/2100 varv och 325/1400 vrid
Min 912’a piskar både 705’an och 805’an i både hästar och högre vrid, vid lägre varv. Han ger maxvrid vid 1000 varv!!!
Då känns det lite fånigt att köpa en traktor/arbetshäst, vilket är klenare en ”leksaken” min
1400 varv är ju stallspeed för dragrejs