mån 13 aug 2007, 21:46#11017
Jag har kört 805 de senaste 7 åren i skogen men jag skulle nog hellre rekomendera att köpa nån mellan 505-705 istället.
Orsak??
Jo att snabbväxeln är en overdrive i 805-905 istället för reduktion som i de mindre modellerna.
Jag bytte min till den andra modellen.
Varför?
Jo för att med overdriven fick visserligen en traktor som gjorde 40+ på vägen men backen blev oxå för högt växlad så jag bestämde att 25% reduktion var bättre än möjligeheten att växla upp 20%.
Motorerna hade väl problem med att foderna sjönk och att oringarna inte höll tätt mellan olja/vatten runt foderna men min har gått ca 6500h och då ska de ha hänt för länge sen om de var dåligt gjort.
4wd vill jag inte byta bort då traktorn styr dit du svänger, inte alls självklart med 2wd.
Har haft en BM 650 i många år innan och den är oxå en stabil sak som drar kanon i synnerhet om den har bra däck typ 18.4/34.
100% ihopkloppling med diffen, ingen lamellkoppling, drivhjulsberoende kraftuttag oxå om du hittar en drivvagn.
En sak som jag inte gillar i Valmeten är hög/låg/back i en spak och 4 växlar i den andre.
Tyckte bättre om Volvon med 4vxl+back i en +separat hög/låg, fast klart en separat fram o backlåda smäller nog högst.
Oljeflödet har jag ingen åsikt om för jag kör med frontpump både nu och innan
Glöm inte en bra bukplåt i synnerhet på Valmeten då den har en bottenplugg på dieseltanken under traktorn!!!!
Den är svår att få tät efter en hård stenkörning