Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek!

14 inlägg 8594 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vimek!

Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#889 http://www.blocket.se/vi/6953468.htm?ca=6_s

En vimek som inte va allt för dyr. Visserligen utan hydraulkran, men sådant går ju alltid att fixa senare, även om det är dyrt.

Kanske lite risg, men är man på jakt efter en vimek och bor i närheten så är det väl värt att spana på den.



   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#892 Jo, priset var väl OK. Vad skall man tittaefter vad gäller denna modellen. Den var ju 15 år gammal.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#978 Nu tror jag det vilar en förbannelse över min vimek!

Idag började jag hugga lite smått, Har varit meningen länge men aldrig kommit till skott, förera lördagen körde jag upp lite vägar till skiftet så det skulle gå fint att köra.

Då börjar vagnsdriften krångla, en kedja som kuggade över vid kraftuttags driften. Skruvade med det förra söndagen, smat passade på att göra en allmän översyn och fixa lite med hydraulsystemet.

Så idag skulle jag ut, isgata på vägen ut till skogen, så jag fick lassa av vimeken av släpvagnen och hjula ut den (var inte så långt som tur var, tog väl en kvart kanske.) Ja ja ut på skiftet, gick kanon på vägarna jag gjorde förra helgen (något som går bra iaf.)

Slog kull en skaplig tall (tänkte testa med en riktigt grov och se om det fanns chans att köra med den lilla maskinen!) Inga problem förutom att jag glömt brytjärnet hemma :oops: Så den gick kanske inte riktigt dit jag ville. Skulle placera vimeken för att kunna lasta bitarna. Då får jag f-n inte i lågväxeln, lyckas även slita av växelspaken i rent vredesmod. Testade med en skiftnyckel för att få i växeln, men nädå bara backen och högväxeln går i. Skit hem med eländet och fixar fram en ny växelspak, dit med den och testar, då hoppar växeln i direkt. Jag som slitit brutit och krånglat ute i skogen, men hemma på gården går det utan problem.

Ja ja nu är maskinen lastad och färdig för en ny dag imorgon. Får se om jag kommer ihåg kameran så jag kan ta lite bilder också. Blev tvungen att svammla av mig lite för nu är jag trött på allt skruvande och elände.

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#979 Använde du inte bromsen på vänster sida för att växla?

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#981 Jodå jag använde bromsen på vänster sida, men det funkade inte.

Jag stängde av och snurrade axeln på växellådan. Jag testade allt. Men växeln gick bara inte att få in. Ja ja det funkar nu och nu skall jag ut och testa igen.

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#991 Nu har jag varit ute och gjort ett litet test.

Funkade väl över förväntan faktiskt, trodde inte det skulle gå ett få med ordentliga stamblock, men det gick faktiskt riktigt bra.

Visst det blir snabbt fullt lass, men kör man ett och ett träd funkar det utan större problem och maskinen är väl egentligen inte till för slutavverkning. Hugger bort lite gamla tallar som står i ett dassigt granbestånd. Plockar bara de bästa tallarna så sätter jag bort resten om något år.

Körde ett stamblock som var 5,20 långt och runt 30 cm i toppen. Kranen hade väl lite problem att orka, men lyfter man en ände åt gången så går det. Det enda som är lite krångligt är att jag inte monterat några stödben på vagnen, men står man nära när man lastar går det att lösa allt ,)

Fick inte med mig kameran eftersom jag blev tvungen att hjula maskinen idag också. Tyckte inte det var läge att släpa med kameran ut i kylan. Får göra ett nytt försök nästa helg och försöka ta med kameran då.

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1100 Skulle åka lite vimek idag men vände på trappan.

Stor bild blev det, men men så såg det ut. Inte vidare kul så jag sitter inne istället ;)

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1101 Eftersom jag bara trampar runt och är overksam idag tog jag även en skogsbild från vardagsrumsfönstret.

Den har ju allt! En timmervälta, en kockum 83-35, en 868:a och man kan även skymta en griplastarvagn (intill 868:an)

Ibland är det härligt att bo på landet ;)

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1103 Kan det bli bättre vy,,,, :lol:

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1118 Ja det skulle faktiskt kunna bli bättre, men jag vet inte om jag törs springa dit och fota just nu. Ägaren och en kompis till honom är där just nu och skruvar med en boggielåda som havererat ;) -15 grader en söndag och en trasig maskin, kan det bli bättre :)

Är det kedjeboggie på en 83-35? Det visste jag inte, men iaf är det en kedja som gått och dessutom sitter ordentligt fast nere i boggielådan. Maskinen står helt stilla med höger bakhjul låsta. Läge för irritation där nere nu.

Men nu skall jag åka och se om vägen är plogad så jag kan åka och köra vägar med min vimek. Igår var det inte plogat på skogsbilvägen. Men jag hoppas det är gjort nu.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1121 Jafyf-n!, synd om grabbarna!, ligger väl ute och skruvar med blåfrusna fingrar kantänkas.
Ägde däremot jag en 83á, så höll man nog hela boggien under skarp uppsikt och regelbunden service med tanke på vad det kan ställa till.
Vill det sig riktigt illa så kan diffen flyga,,,,,("ridå" 😡 ).

Hoppas iaf att det går bättre med Vimek-körningen.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1123 Nä vimekkörningen går det inte alls med. Nu är jag så arg så jag vet inte vad jag skall göra :(

Varför betalar man en massa i vägavgifter när de nedrans rackarna inte kan få fingrarna ur och ploga vägen? Helgerna är ju den tid de flesta privata skogsägare har tid att kolla på sin skog och besöka sommarstugor, men när de inte kan få bort snön på hela helgen blir man ju lite lätt upprörd. Ligger väl 3-4 dm snö på vägen och att dra dit med släpvagn + vimek känns inte som någon bra idé.

Visst skulle jag kunna hjula vimeken ut till skiftet, men det är nedrans kallt att åka runt 5 km på en vimek när man jobbat sig svettig under dagen. Nej nu skall jag se vem som är vägföreståndare och ringa och ge honom en blåsning. Antagligen får jag inget vettigt besked av honom, men det är då för djävligt att det skall vara så. Tror jag tar skotern och åker på vägen för att ställa till mer elände för dem när de väl fått fingrarna ur och skall ploga 😈

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1127 Får väl ”glädja dig”, med att här får vi minsann betala vägunderhållet på det gemensamma skogsbilvägarna men får därför inte plogat.
Ska man avverka/nyttja vägen vintertid så får man oxå stå för plogningen.
Har även en egen (privat), skogsbilväg som ska grusas/sladdas/dikesröjas mm, mm.
Får stå för det själv och ur egen ficka även om det naturligtvis är andra som ska använda den till bilkörning/skotning och timmertransporter.
Tänkte att man kanske skulle få ”en slant” eller några vedpinnar som ”tack för besväret” någon gång (frivilligt alltså), men hellre börjar jag nog att tro på tomten på gamla dar.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1131 Ja detta är en enskild väg med en vägförening som vi betalar till. Ligger en hel massa stugor längs vägen och bra betalt tar de också, vägen skall vara plogad vintertid, men de spar tydligen plogningen tills det är massvis med snö för att slippa åka så många vändor :(

Farsan skulle till stugan, men insåg det omöjliga i att köra vägen så han fick backa tillbaka. ;)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).