Skogsekonomi

Skogskontoränta

115 inlägg 35652 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#105667 Aktuella skogskontoräntor 2010-11-05. Kl. 14.30.

NORDEA 2,35 %
Danske bank 2,15 %
Sweedbank 2,10 %
Handelsbanken 2,00 %
SEB 1,95 % (Efter höjning idag från 1,35 % till 1,95 % 2010-11-05)
Länsförsäkringar 1, 50 %. De som påstår sig ha bästa räntan...

Så ser det ut idag! Glöm inte att ni skogsägare kan flytta över kapitalet när som helst!

Kalkylatorn

   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

jarl  
#106001 Hudiksvalls Sparbank _ 2,45% Nu hårdnar konkurrensen.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

ulo  
#106392 Är det någon som vet hur det är med Landshypotek?

ulf

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#106440
ulo skrev:Är det någon som vet hur det är med Landshypotek?

ulf

Jag har försökt flera gånger få rätt på deras "skogskontoränteläge"
Men jag har tyvärr aldrig fått något svar från landshypotek. De har tidigare legat ganska lågt. I paritet med Länsförsäkringar...

Kalkylatorn

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#106442
jarl skrev:Hudiksvalls Sparbank _ 2,45% Nu hårdnar konkurrensen.

Jag önskar att jag hade haft Hudiksvalls Sparbank nära till!

Hudiksvalls Sparbank verkar ju förstå vad det handlar om. Att sveriges skogsägare är en faktor att räkna med...

Kalkylatorn

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

mashun02  
#106671 Länsförsäkringar ska tydligen jaga ikapp nu. Får hoppas på priskrig. Det skulle vi kunna fixa själv om ett antal hundra skogsägare gemensamt hela tiden flyttar till den högst betalande banken

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#108276 Hej mashun02

Hoppla hoppla!

Nu har tydligen Länsförsäkringar äntligen fattat lite av vinken då det gäller att marknadsanpassa ränteläget för skogsägare.

De har nu efter lång tid landat på 2,15 %!

MVH
Trapper 500

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#109884 Nu börjar det äntligen hända saker och vad gäller räntan på skogskonto hos olika banker...

"Jämans" va bra!

Nu har till och med Handelsbanken höjt skogskontoräntan till 2,20 % den 9 december 2010!

Trapper 500

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109984 Får skogskonto användas som ett vanligt konto? Finns det inte begränsningar?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

haggloader  
#110044 Nej!
Minsta belopp du kan sätta in är 5 000 kr per person och beskattningsår. Den andel av skogsinkomsterna som får
sättas in ser du nedan.

Avverkningsuppdrag eller avverkningsrätt (rotpostföräljning) 60%
Sålt virke (leveransvirke) 40%

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

haggloader  
#110045
Trapper500 skrev:Hej mashun02

Hoppla hoppla!

Nu har tydligen Länsförsäkringar äntligen fattat lite av vinken då det gäller att marknadsanpassa ränteläget för skogsägare.

De har nu efter lång tid landat på 2,15 %!

MVH
Trapper 500

Grejen är ju den att det allmänna ränteläget har stigit. Bra!

Tyvärr också inflationen, som nästan är på 2%...

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

jarl  
#110237 Hej alla.
Är det någon som frågar efter service, bemötande och kunnande på banken och inte bara den högsta räntan?
De som har lägst ränta tjänar ju mer på kunden och kan lägga pengar på utbildning till personalen, öppettider, service till kunden mm.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#110390 Jag har då inte märkt någon större skillnad mellan de banker jag har anlitat vad gäller service och tillmötesgående. Jag har konton hos SHB, NORDEA och SEB. Jag tycker att det mera hänger ihop med hur den enskilde bankmannen/bankkvinnan uppträder och bemöter en.

Men det som åtminstone jag tycker är viktigt - är att bankerna har ett s. k skogslikvidkonto (typ väntekonto) där slantarna får vila till dess att insättning skall ske på ett skogskonto - vilket ju oftast sker vid deklarationen året efter det att likviden kommit in. Det kontot bör ha samma ränta som skogskontot. Finns åtminstone på SHB och SEB. Kan hända att det finns fler, som har det...

Möjligtvis "tycks SHB vara lite förmer" än andra. De påstår sig ha utbildat 1.500 medarbetare i banktjänster för skogsägare och lantbrukare och skryter om att de har väldigt många kontor i landet. Huruvida det stämmer får andra avgöra.
Trapper 500

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Coltimoor  
#113546 Glöm inte Danske Bank. De har som ambition att erbjuda den högsta räntan på Skogskonton.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#113674 Bra inlägg som givetvis måste kontrolleras!

Läs gärna boken: "Bankbluffen - så blir du blåst på dina pengar"!

Författare. Joel Dahlberg / Ordfront.

Mycket tänkvärd läsning för oss som lånar ut pengar till bankerna...
Det är uppenbarligen VI INSÄTTARE - som skall BETALA för att BANKERNA lånar pengar av oss...

Trapper 500

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).