Traktorer och processorer

Hur koppla 3-pols uttag traktor.

8 inlägg 17506 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur koppla 3-pols uttag traktor.

Nicke Nyfiken  
#109948 Hoppas det finns någon elkunnig här på forumet.

Dum fråga kanske, men jag skall koppla in et 3-pols uttag på traktorn för att mata vinsch och elfuntioner på gripen.(det skall det vara enl återförsäljaren av vagnen, jag hade tänkt att använda släpvagnskontakten men han påstod att det ofta inte är mer än 9v i dessa uttag pga av dåliga ledningar)

Uttaget har tre ingångar, 2 st större varav en är märkt +(15/30) och en -(31), så det är väl inte så mycket att fundera på.
Men så finns det ett tredje mindre "honstift" som inte är märkt på baksidan men på framsidan är det märkt 82, vad skall kopplas in här? är det en plusledare som skall in här också? eller skall det inte kopplas in alls?

Hur mycket tror ni att jag skall säkra upp för? tänkte dra direkt till huvudströmbrytaren.

H/Nicklas



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur koppla 3-pols uttag traktor.

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109955 För de första så skulle släpvagns kontakten säkert fungera alldeles utmärkt.

En sådan trepolig som du funderar på att montera så är det bara i med sladdarna + å -. Har ju ingen betydelse hur du sätter dom bara dom sitter lika i båda kontakterna. 3:e stiftet är ju bara å skita i.

skulle räcka annars med ett sådant enkelt runt två poligt 12v uttag.

Säkring sen räcker med 8-10 amp säkring.

Användarvisningsbild

Re: Hur koppla 3-pols uttag traktor.

totte  
#109964 Hmm, 8 - 10 A, säkring, det ger 120 W max. Räcker väl knappast för en elvinsch en del såna drar ju långt över 100 A. Skulle förresten elda upp en släpvagnskontakt direkt, dom tål inte mycket.

Avatar Fallback

Re: Hur koppla 3-pols uttag traktor.

Nicke Nyfiken  
#109966
Henrik K skrev:För de första så skulle släpvagns kontakten säkert fungera alldeles utmärkt.

En sådan trepolig som du funderar på att montera så är det bara i med sladdarna + å -. Har ju ingen betydelse hur du sätter dom bara dom sitter lika i båda kontakterna. 3:e stiftet är ju bara å skita i.

skulle räcka annars med ett sådant enkelt runt två poligt 12v uttag.

Säkring sen räcker med 8-10 amp säkring.


Tack för hjälpen, misstänkte att det bara behövdes 2 ledare, vet inte varför han skickade med ett 3 pol uttag, det förvirrade mig lite.
8-10 amp blir nog bra, det är ju bara elventilerna som skall styras, vinschen är hydrauldriven.

H/Nicke

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur koppla 3-pols uttag traktor.

axwell  
#109967
Nicke Nyfiken skrev:Hur mycket tror ni att jag skall säkra upp för? tänkte dra direkt till huvudströmbrytaren.


Tänker du driva en elvinsch med matningen? Du måste väl mena att det manöverströmmen som skall dra en kontaktor och i så fall räcker det med 0,75 mm2 och 2 A säkring.

"30" tyder dock på att det är direktmatning, dvs det krävs 16 mm2 ledare och bortåt 200 A säkring(det har jag till min elvinsch). "82" känner jag inte igen, gissning lysdiod för spänning på.

Batteriladdhandske 120 A som "stickpropp" säljs parvis på tex Swedol, oförväxelbara.

Användarvisningsbild

Re: Hur koppla 3-pols uttag traktor.

totte  
#109971
8-10 amp blir nog bra, det är ju bara elventilerna som skall styras, vinschen är hydrauldriven.


Aha, ja då så, trodde det var en elvinsch det handlade om :oops:

Avatar Fallback

Re: Hur koppla 3-pols uttag traktor.

axwell  
#109979
totte skrev: 8-10 amp blir nog bra, det är ju bara elventilerna som skall styras, vinschen är hydrauldriven.



Aha, ja då så, trodde det var en elvinsch det handlade om


Samma här,tog kafferast mitt i skrivandet, annars hade jag väl observerat infon som borde ha varit i trådstarten.

Som du ser Totte, ingen rodnande ikon, den sorterade jag bort!

Avatar Fallback

Re: Hur koppla 3-pols uttag traktor.

Nicke Nyfiken  
#110102
axwell skrev:
totte skrev: 8-10 amp blir nog bra, det är ju bara elventilerna som skall styras, vinschen är hydrauldriven.



Aha, ja då så, trodde det var en elvinsch det handlade om


Samma här,tog kafferast mitt i skrivandet, annars hade jag väl observerat infon som borde ha varit i trådstarten.

Som du ser Totte, ingen rodnande ikon, den sorterade jag bort!


Det är lugnt, jag tackar för all information, gutt att ni är på bettet.
Jag kunde varit lite tydligare i min fråga från start.

H/Nicke

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).