Motorsåg och handhållet

Vilken kniv rekommenderas i skogen?

43 inlägg 34811 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109702
GustavW skrev:Har säkert 25 slöa hultaforsknivar liggandes. De har varit utmärkta bruksknivar, går att misshandla utan må dåligt. Har alltid några nya friska på lager när man ska ut. Kanske skulle satsa på en knivslip istället för nya knivar....


Ja det vore ju om inte annat en god insats för miljön. Se bara till att du slipar knivarna på rätt sätt, så att inte härdningen förstörs viewtopic.php?f=12&t=4112
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109704
Dane skrev:Men skämt åsido, beklagligt att dom slutat tillverka laminatknivar, så den som är knivintesserad, skaffa gamla laminatknivar på loppis.

Sen är det bara att ta bort skaftet rikta, grundslipa om dom på en band eller rondellslip och sedan nita på skaftet igen.
Därefter kan man bryna dom så de blir näst intill rakbladsvassa och du har en kniv som kanske blir finare än en ny.

//Dane


Klassiska original moraknivar i laminatstål finns på bl.a. Knivhuset http://www.knivhuset.com/92-klassiska-moraknivar
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109715
Ulf skrev:Lite trist att många knivtillverkare gör skaften i camouflagefärger...Alldeles för lätt att tappa bort en kniv med sådana färger, om man lägger den ifrån sig på marken i skogen..
Inget stort problem egentligen..Jag brukar alltid klistra på någon bit röd tejp eller liknande på skaftet, så blir den alltid lite lättare att hitta igen, när senil-demensen och blindheten har slagit till.. :mrgreen:
MvH. Ulf


Har du kollat in Neverlosts moraknivar http://www.neverlost.se/produkt.php?sd_esp_1_pid=17 och http://www.moraofsweden.se/index.php?id=337
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109777 Nu var jag på Skövde natur och kände på Fällknivens modeller. F1 och S1 kändes väl tunga efter ett tag. WM-1 hade för smalt skaft, men var annars trevlig i formatet. TK-1 var både vacker och kändes bra, ända till jag fick höra priset: 4795 kr! Dock köpte jag en Fällkniven bryne för 165 kr.

Då fortsatte jag till den lokala bygghandeln och köpte en Hultafors dubbelhölster med vanlig + grov kniv i kolstål, två rostfria Mora Craftline TopQ All Round (fast med vinröd topp) och en Frost 906P (slöjdkniv). Tiden får utvisa vilka knivar som får följa med ut i skogen och vilka knivar som får stanna hemma.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 30 dec 2010, 05:07, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Dane  
#109970 Att det kan bli en så lång tråd av ett sådant ämne?

Inget ont med det, tvärt om :smile: det är kul att se att det finns intresse för verktyg.
Men mina tankar går så här:

Tänk om alla folk hade samma intresse för sina handverktyg som denna tråds skrivare har, då skulle man slippa att se förfallna sönderbrytna och felaktigt använda verktyg så man mår illa.
För att inte tala om oslipade utnötta skruvmejslar som man ser används med resultat att varje liten skruv har förstört skruvspår när den dragits i. :surp:

Mitt knivintresse är kanske lite udda och består i att hitta en fin gammal kvalitétskniv på ett loppis el.dyl. väl använd, det kan t.o.m. vara en morakniv, och sedan renovera den så den blir i nyskick eller bättre. :geek:

Då mår jag bra.

//Dane

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

totte  
#109972 Det är en inställning jag verkligen delar :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110053 Enligt min erfarenhet så är bra handverktyg ofta förvånansvärt effektiva och kan ofta konkurrera ut maskinell utrustning vid småjobb. Inte minst för att det är lätt att bära med sig handverktygen ut i fält. Rent generellt är bra handverktyg i toppskick ett sant nöje att jobba med! Knivar är inget undantag.

Det som dock är lite unikt med just knivarna är att de billiga Hulta/Mora-knivarna har en så pass hög kvalitet i knivbladet jämfört med betydligt dyrare och exklusivare knivar. Det är först när priset börjar bli bortåt 20 gånger högre som knivbladen börjar bli klart bättre än på Hulta/Mora-knivarna.

F.ö. så har jag sett till att renovera flera av farsans gamla handverktyg, så att de åter går att använda på ett säkert sätt. Allt ifrån att slipa upp slöa yxor och vedkilar till att se till att slägghuvuden och yxhuvuden sitter ordentligt fast på skaftet.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 12 dec 2010, 22:26, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

totte  
#110063 Finns inget mer universellt redskap än en bra yxa. Det går att bygga ett hus med den, med enda råmaterialet från växande skog, om man har tålamod (och en del kunskap och händighet). Ofta är gamla knivar och yxor, stämjärn, mm bättre än vad du kan köpa idag, i varje fall om du inte skall göra åt en förmögenhet.

Det där med knivar och priser: Tror att det handlar om att knivar ofta säljs på utseende, dels dom som går i "konsthantverkstraditionen", dels dom där som ser väldigt tekonlogiska och modernt fräsiga ut. Tycks gå at kränga nästan vad som helst, bara det har den rätta looken åt ena eller andra hållet.

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Blivande snickare  
#167684 Har alltid en fällkniv i bröstfickan på arbetsrocken. Den har också en liten såg som är nästan guld värd i vissa situationer. Har alltid kniv på mig hemma, ute i världen inte lika ofta :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Kjell S  
#167696 Kniven i bilen, har ju motorsåg i skogen...

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

haqvor  
#167711 På bred finlandssvenska:

Pojkar, pojkar
Varför slåss ni med knivar när ni fått motorsågar i julklapp...

Sorry, lite tramsig på fredagskvällen :-)

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Robinek  
#326330 Har alltid med mig min Mora of Sweden Bushcraft Forest. Är hur nöjd som helst

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv rekommenderas i skogen?

Hema  
#326337
finskpinne skrev:Eftersom min far en gång i tiden sa: "En man utan kniv är som en h#ra utan f#¤ta!!" så har jag idag en "billig" kniv i varje maskin/fordon och för lite finare tillfällen har jag en sån här:

kniv.JPG


Köpte den när jag tjänade mitt land i finska marinen, den var visserligen dyr men den har hållit väldigt bra. Dessutom ger tillverkaren en garanti på att man får ha den fäst uppochner i splittervästen utan att den faller ur, och om den mot förmodan faller ur så får man en ny på garantin! Den fungerar väldigt bra att klyva ved med också! :grin:

Märke på din kniv?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).