Skördare

Stock Kapning.

6 inlägg 3442 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stock Kapning.

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109643 Tja! har en liten fundering. har fått för mig att man borde ha större "Kap-Spricks risk" när det är längre mellan årsringarna, Sämre Kvalité på virket? Gäller Gran detta då.

Mvh Jonas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stock Kapning.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109644 Det tror inte jag! frodvuxet virke är för det första mer lättkapat än tätvuxet! sen är ju en frodvuxen stock som du ex vis ska kapa av med en skördare även lättare än en stock som är tätvuxen! den frodvuxna har alltså inte lika bråttom att ramla mot marken!

Men vad vet jag!? :roll: jag kanske har helt fel!? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Stock Kapning.

Cruiser_no1  
#109647 Jag instämmer med "huggarn" 8)

Användarvisningsbild

Re: Stock Kapning.

finskpinne  
#109657 Enligt mina erfarenheter så brakar frodvuxet virke av istället för att spjälkas. Med skördaren så tycker jag inte att det blir mera kap sprickor på frodvuxet är på tätvuxet eftersom sågen går lättare i frodvuxet virke, det är ju nästan inget motstånd alls.
Det där med "dålig kvalitet" kan jag nog hålla med om lite, om man t.ex. försöker dra in en skruv i virke som har glest mellan årsringarna så drar skruven tomt väldigt lätt.

Användarvisningsbild

Re: Stock Kapning.

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109674 Jo visserligen är dem ju lite lättare och det går marginellt snabbare att kapa igenom, men och andra sidan sett så är ju Fibrerna i träden mer sprödare och då mer benägna att gå av innan man kommit igenom hela fibret?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stock Kapning.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109683 Nja....jag tror faktiskt att jag törs säga att jag är rätt säker på att det är tvärt emot din "ide" 970D!.....(fan....det rimmar ju!!....."ide....970D") :grin: jag har inte pga var jag bor så mycket erfarenhet av frodvuxet virke.....men när jag rotkapade efter "gudrun" i bla Kalmar och växjö så var det 9 ggr av 10 som att kapa i smör med en varm kniv jämfört med här hemma! men ännu värre var det faktiskt när jag kapade efter "pär" i Ulricehamnstrakten!!!! där brakade granarna av som fnöske i aggregatet åt skördaren!!! :surp: riktig skitskog.....ialla fall där vi var! förvisso så var det mycket gamla skogbevuxna åkrar....å då brukar det bli som det blir med kvaliteten!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).