Verkstan

batteri driven fettspruta

22 inlägg 21708 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

batteri driven fettspruta

skogsoxen  
#109488 Hejsan :D

Tänkte ja skulle få lite tips om fettsprutor.
Själv har ja alltid använt trycklufts driven fett spruta men böt jobb för ett år sen o nu har man ju kört me hedeliga hanjagarn, de börjar bli drygt när an har så inni helvete mycke nipplar o smörja, har investerat i en batteri driven fett spruta från ampro, äre nåe o ha eller ska man lämna tebaks den ?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: batteri driven fettspruta

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109508 Har du redan köpt den så lär du väl smörja på. Men jag tvivlar på batterigrejor, särskilt när det är kallt. En hederlig fettspruta stärker armarna. Det finns de som betalar för att gå på gym.

Användarvisningsbild

Re: batteri driven fettspruta

Lidéri  
#109514 Vi köpte två från ampro, på bägge sprack slangarna nästan direkt och i går sprack den ena i gjutgodset i toppen när det gick lite tungt. Dom är ca 2 veckor gamla. Batteritiden tycker jag inte heller är så bra. Och dom har varit varma när vi har smort då de sitter i kojan.

Farbror min har haft batterispruta länge och är nöjd så jag ska höra vad det är för märke..

Användarvisningsbild

Re: batteri driven fettspruta

Knegarn  
#109516 jag använder en sån, vet inte märket men den kosta about 500 euro. den e ja nöjd med fast jag använder inte batteriet så ofta då det inte håller en hel smörjning ens. jag fick med en adapter med lång sladd så ja kan koppla i cigg uttaget, då funkar den bra och orkar tillome få in fett i svänglagret på valmetskörarn (en riktig bröstmuskelutmaning i minus 20 kan ja lova)

Användarvisningsbild

Re: batteri driven fettspruta

stegmaster  
#109544 Har haft en Alemite spruta i ca 2 år och den har varit kanon, men hadde 2 stykken tidligare son inte var bra(billiga, men funkade dårligt).
Så jag tror man behöver betala lite om man vil ha bra grejor.
Inga problem i kylan, eller luft i systemet, vilket var et problem med dom billiga typen.
Va jag minns, så var priset nästan kr4000,- inkl mva
Bild

Användarvisningsbild

Re: batteri driven fettspruta

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109571 Jag har en från Jula. Funkar bra, Haft den i ca 4 år.
http://www.jula.se/search-result/?q=SLADDLÖS%20FETTSPRUTA%2012%20V

Avatar Fallback

Re: batteri driven fettspruta

MrEast  
#109610
Maldas skrev:Jag har en från Jula. Funkar bra, Haft den i ca 4 år.
http://www.jula.se/search-result/?q=SLADDLÖS%20FETTSPRUTA%2012%20V


Hur bra räcker batterierna i den och hur funkar det med luftning när man byter patron?

Har en billig för tryckluft men blev galen varje gång man skulle byta patron så nu kör jag med en gammal, gammal hederlig för 500g patroner som jag kör 400 grammare i funkar utmärkt men lat som man e så vore det skönt me automatik.

Avatar Fallback

Re: batteri driven fettspruta

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109611 Har en Lincoln,kör ca 3 tuber med en laddning.
Inga problem med luftning lr dylikt
Hade 2 Mato innan,ena höll 7 tuber,den andra 5....

Användarvisningsbild

Re: batteri driven fettspruta

bodaedet  
#109650 Har själv en ampro. Fick en annan sorts slang med, undrade om det var fel leverans. Jag smörjde 5 nipplar så var orginal slangen spräckt. Bara att byta, funkar skit bra batteriet räcker till två dagars smörjning, om det inte ligger kallt.

Användarvisningsbild

Re: batteri driven fettspruta

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109709
MrEast skrev:
Maldas skrev:Jag har en från Jula. Funkar bra, Haft den i ca 4 år.
http://www.jula.se/search-result/?q=SLADDLÖS%20FETTSPRUTA%2012%20V


Hur bra räcker batterierna i den och hur funkar det med luftning när man byter patron?

Har en billig för tryckluft men blev galen varje gång man skulle byta patron så nu kör jag med en gammal, gammal hederlig för 500g patroner som jag kör 400 grammare i funkar utmärkt men lat som man e så vore det skönt me automatik.



Inga problem med luftning. Batteriet räcker till 2-3 smörjningar av maskin beroende på årstid. Har sett att andra säljer en spruta som ser exakt likadan ut fast för fyrdubbla pengen, kanske finare innanmäte?

Avatar Fallback

Re: batteri driven fettspruta

Nicke Nyfiken  
#109760 Ursäkta, kapar tråden för en fråga.
Är det någon som har bra tips om bra/billig pump för 20 kg hink?

Manuell eller tryckluftsdrivet.

Har ett par 20 kg hinkar stående och har tröttnat på att fylla tuber.

H/Nicke

Avatar Fallback

Re: batteri driven fettspruta

Umea  
#372484 Detta är en tråd från år 2010.


Vad finns det för automatiska fett sprutor på marknaden i dag 2016 ?


Vad använder ni för fettspruta för att smörja i smörjnipplar som sitter knepigt och illa till på era maskiner ?

Momentet med att klättra, balansera och försöka nå samtidigt som man försöker med ena handen hårt trycka emot

smörjnippeln och med den andra handen pumpa ut smörjfettet ur smörjsprutan är inte helt enkelt.

Detta moment skulle underlättas mycket av en automatisk fettspruta.


Vad rekommenderar ni ?

Tacksam för förslag.

Ha det så Bra !

Vänliga hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: batteri driven fettspruta

skogsoxen  
#372491 Istället för att klättra så drar jag nya slangar till en central o smörjer från backen. Eller missuppfattar jag frågan ??

   TS
Användarvisningsbild

Re: batteri driven fettspruta

stegmaster  
#372496 Jag kör fortfarandet med min Alemite spruta med lång slang som jag har skrivit om tidligare i denna tråden.
Det har ju nu gått 5 år sen detta, och sprutan funkar lika bra.
Dock var orginalbatteriet slut ifjol, så köpte et nytt och stärkare enn orginalet, så nu går den nästan 3 gånger så lenge mellan varje laddning. :grin:
Smidig even när man ligger under traktoren och ska forsöka smörja axelkryssen, och självklart dom höga punkten på griplastaren.
Men even vid "vanlig" smörjning (lastare, grävmaskin), så går det mycket snabbare med en el. spruta.

Avatar Fallback

Re: batteri driven fettspruta

Umea  
#372523 Ursäkta att jag förklarar dåligt.

Smörjnipplarna sitter högt och är utspridda. Varje smörj-nippel smörjs var för sig.

En bra fettspruta som är tex. batteridriven skulle underlätta mycket.

Önskvärt vore en fettspruta som man bara trycker på en knapp och därmed slipper momentet att för hand pumpa ut

smörjfettet från sprutan.

Då kan man trycka på " smörjknappen" samtidigt som man med samma hand också kan hålla i sig och minska risken att falla.

Om något sådant finns på marknaden vet jag inte men önskvärt vore det.


Bästa hälsningar från Umeå

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).