Motorsåg och handhållet

Ny husqvarna topphandsåg

43 inlägg 22886 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109385 Självfallet kan jag ha fel men det är vad jag har hört att de inte får användas på marken.

De är ju givetvis inte säkrare uppe i trädet utan tvärt om. Men min erfarenhet säger att flera av "reglerna" som finns nere på backen när man sågar och fäller träd, gäller inte uppe i ett träd. Jag gissar att det beror på att det helt enkelt inte går att följa alla regler. Därför är det också så mycket farligare uppe i träd. Tex. reträtt snett bakåt när man fäller ett träd. När du står intill stammen uppe i trädet och fäller toppen så är det inte så lätt att göra reträtt.

Kanske någon annan som vet bättre om användningen av topphandsågar på marken.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109401
Ekhagas trädfällning skrev:Självfallet kan jag ha fel men det är vad jag har hört att de inte får användas på marken.

De är ju givetvis inte säkrare uppe i trädet utan tvärt om. Men min erfarenhet säger att flera av "reglerna" som finns nere på backen när man sågar och fäller träd, gäller inte uppe i ett träd. Jag gissar att det beror på att det helt enkelt inte går att följa alla regler. Därför är det också så mycket farligare uppe i träd. Tex. reträtt snett bakåt när man fäller ett träd. När du står intill stammen uppe i trädet och fäller toppen så är det inte så lätt att göra reträtt.


Då får du väl göra reträtten neråt - förslagsvis på den motsatta sidan av trädstammen som toppen faller på! :lol: :P
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

anersimyra  
#109486 Hej.
Senast i dag var jag och tittade på en ny qvarna (540-xp).Handlarna får INTE sälja dom som enhandssågar trots att dom är tillverkade för att användas på ett bra sätt med en hand.3120 och 394 fick i början endast säljas tillsammans med minisågverk,men något FÖRBUD att använda dom utan, kan bara en arbetsgivare besluta om ,att det ska gälla för tex en löntagare.På min arbetsplats gäller "förbud" mot att arbeta från skylift utan nödig kurs för detta.Jag som underentreprenör innefattas inte av detta "förbud" om arbetsgivaren inte så beslutar då skulle även jag tvingas genomgå en adekvat kurs
Mvh Anders.
ps den nya enhandarn kommer att finnas tillgänglig i slutet av dec

Avatar Fallback

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Nonkan  
#109489
anersimyra skrev:.Jag som underentreprenör innefattas inte av detta "förbud" om arbetsgivaren inte så beslutar då skulle även jag tvingas genomgå en adekvat kurs


Kolla upp om din försäkring gäller! Det är lite surt om du kör utan utbildning för jobbet och skadar dig utan att ha rätt försäkring. Det kan bli ganska dyrt :/

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

anersimyra  
#109492 Hej
Så länge inte en speciell skyliftkurs även krävs för en UE på mitt arbete gäller min olycksfallsförsäkring utan problem.Men fanns ett krav på att även en UE ska ha denna speciella utbildning blev det nog problem om man skulle skada sig.Å andra sidan skulle nog ingen UE vara så dum att han eller hon talade om att skadan uppstått vid arbete som man inte hade behörighet att utföra.
Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Valmet830.3  
#109497
Ekhagas trädfällning skrev:Dessa T-sågar (topphandsågar) ska användas med två händer och endast uppe i träd. De får inte användas nere på marken. Jag har en Stihl 192T och en Stihl 200. Oftast är det 200:an som får följa med upp i trädet även om den är en vanlig såg med högerhandtaget bak.
Fördelen med en T-såg är att den är kompakt och smidigare att klättra med. Nackdelen är att man frestas att använda bara en hand eftersom man har balans i högerhandtaget.



Oavsett om det är tillåtet att använda dom på mark eller inte så är dom definitivt inte att rekommendera som ved, trädgårdssågar. Som flera av er varit inne på tidigare så kastar dom på ett helt annat sätt och bör bara användas av dom som verkligen vet vad dom gör.

Och några enhandssågar är det inte, Alla som provat att hålla en i utsträckt arm och samtidgt släppa gasreglaget kommer nog att hålla med om detta.

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

anersimyra  
#109534 Hej.
Vilket problem det skulle vara att med rak arm,ge full gas och släppa gasen kan jag inte riktigt förstå.Jag själv släpper ju naturligtvis genast gasen när grenen är genomsågad oavsett läget på sågen.Känner man att man på något sätt har problem med att släppa gasen från fullvarv beror detta sanolikt på bristande fysik varför en sväng med handsågen vore nyttigt.Och visst är dom konstruerade speciellt för användning med en hand ,annars funnes ju ingen som helst anledning att konstruera sågarna på det sättet.Att med rätt kunskap såga enhänt är inga som helst problem (kolla skadestatistiken).En såg är ALLTID livsfarlig i händerna på en amatör,och en amatör bör inte göra annat än att såga ved med en Tvåhandssåg.
Mvh Anders

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

totte  
#109560 Nej, dom är inte konstruerade för att köra med en hand. Det är en bieffekt av hur dom ser ut att det går att hålla dom med en hand, men det är inte avsett och absolut olämpligt. Dom är konstruerade för att kunna använda i trånga situationer där det utskjutande bakre handtaget på en vanlig såg skulle vara ivägen och där det är en säkerhetsrisk att haka i med bakre handtaget .

Amatör eller ej, INGEN bör använd en topphandsåg till något annat än vad den avsetts för, den är i grunden osäkrare än en vanlig såg och skall bara användas där den normala sågens längd gör att den blir farligare.

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

anersimyra  
#109648 Användas i trånga situationer där det utskutande bakre handtaget bla,bla,bla.säkerhetsrisk att det bakre handtaget hakar i.Men om den bakre delen på ENHANDSSÅGEN hakar i då? Att topphandssågen skulle användas i trånga utrymmen där en tvåhandssåg skulle anses farlig var nog bland det dummaste jag hört.Inte tusan är den konstruerad för att användas i trånga utrymmen.Återigen skulle man som sågförare riskera att tappa kontrollen om det bakre handtaget tar i någonstans,ja då är det verkligen dags att byta till handsågen.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

totte  
#109666 Tja bland det dummaste jag har hört är att topphandsågar är avsedda för att användas med en hand bara för att det går.

Jag skrev trånga situationer, inte utrymmen, alltså i arbetssituationer där du inte har utrymme att hantera en normalsåg på ett säkert säkert sätt. Om du står trångt till uppe i ett träd och måste kapa framför dig där du står så är det självklart fördelaktigt med en kort sågkropp där det inte sticker ut ett handtag i bakändan, som kan haka i andra grenar, kläder, mm. Det är just den egenskapen att ha en kort sågkropp utan utstickande delar som gör att topphandsågen har ett berättigande. Och den skall enbart användas i de sammanhangen.

Om nu det är det dummaste du har hört så bjuder jag förvisso på det. Behöver det sägas nåt mer så överlämnar jag det till dom som faktiskt brukar klättra med sågar i träd.

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

anersimyra  
#109673 Jo det är just pga min erfarenhet av klättrinsarbeten med både en och tvåhanssåg (34 år) som gör att jag tycker dina argument inte håller.Jag har aldrig varit med om,ej heller hört talas om att det bakre handtaget överhuvudtaget skulle kunna fastna i tex ,kläderna och att det därför finns toppsågar på marknaden.Tex sågskydd för underarmen är tänkt att användas tillsammans med toppsåg använd med en hand.Naturligtvis använder man bägge händerna i möjligaste mån,tex för att det är mindre risk att få sågen sliten ur näven om man får virke mellan svärd och kedja.Ja det finns ju en mängd situationer under klätterarbete där ett slaviskt användande av tvåhandsgrepp skulle göra arbetet krångligt eller för den delen rent komiskt.
Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Valmet830.3  
#109680
anersimyra skrev:Jo det är just pga min erfarenhet av klättrinsarbeten med både en och tvåhanssåg (34 år) som gör att jag tycker dina argument inte håller.Jag har aldrig varit med om,ej heller hört talas om att det bakre handtaget överhuvudtaget skulle kunna fastna i tex ,kläderna och att det därför finns toppsågar på marknaden.Tex sågskydd för underarmen är tänkt att användas tillsammans med toppsåg använd med en hand.Naturligtvis använder man bägge händerna i möjligaste mån,tex för att det är mindre risk att få sågen sliten ur näven om man får virke mellan svärd och kedja.Ja det finns ju en mängd situationer under klätterarbete där ett slaviskt användande av tvåhandsgrepp skulle göra arbetet krångligt eller för den delen rent komiskt.
Mvh Anders



Har du aldrig upplevt att det bakre handtaget varit i vägen uppe i ett träd?

Klippt från manualen till Hva:s 338XP "Never operate a chain saw holding it with one
hand only" Alltså finns det inga enhandssågar.

Sen att det under praktiskt arbete finns situationer där det som du skriver skulle göra arbetet krångligt det är en helt annan sak, Och där är det upp till varje användare att avgöra vad som är sökert i just den situationen.

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

anersimyra  
#109783 Självklart skriver jänkarna så med deras skadeståndsjuridik.På husqvarnas återförsäljarträff på cypern nyligen demonstrerades vilka ergonomiska förbättringar som gjorts på den nya 540 xp just med tanke på enhandsanvändning.Att sen sågarna inte får saluföras som enhandssågar är en helt annan sak.Att tvinga användare av sk toppsågar att använda två händer vore mycket enkelt med ett dödmansgrepp på främre bågen.Den tillverkare som konstruerade en sådan såg skulle knappast få sälja en enda såg.Tvärtom talar återförsäljarna om vad som har gjorts på nya modeller för att förbättra balans grepp etc just med tanke på arbete med en hand.Slutorden blir alltid,men vi får ju inte kalla dom enhandssågar trots att det är vad dom delvis är konstruerade för.Sen tycker jag personligen att det borde ställas krav på ett "körkort" vid användande av motorsågar även för gemene man.En kirurg sa till mig en gång,om det ingick bilder på motorsågsskador vid köp av ny såg,då skulle ingen tveka det minsta att köpa sågskyddsbyxor.
mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Ny husqvarna topphandsåg

TreeSwede  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110198 Hörde av en Husqvarna-representant att T540 xp troligtvis skulle komma i april/maj nästa år. Så slutet på december verkar tyvärr inte stämma.

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

anersimyra  
#110250 Olika bud tydligen,jag var inne hos min ÅF förra veckan och frågade om sågen.Han ringde Husqvarna och fick besked att den skulle komma på svenska marknaden i slutet av december.Jag såg på nätet att den såldes i utlandet 770 euro,jag tror det var en italiensk sida.
Mvh Anders

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).