Före och efter jobbet

Kolugn

19 inlägg 22026 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kolugn

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10917 Finns det någon som kan något om kolugnar? Har tänkt mig försöka göra grillkol och letar efter en smart lösning med en kolugn. Vilken modell är bäst för att effektivt göra grillkol?



   TS
Elmia
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10920 Jag har lite erfarenhet från de, gjort ett par med våran scout grupp..

Kan säga så här, det blir billigare att köpa det än att göra det själv, om du inte har väldigt gott med tid...

Min rekommendation är att du tar ett oljefat, slår ut botten & i toppen borrar du ett ca 20 cm stort hål som du skall täcka för med jord du kan svetsa fast ett sträckmetall galler där.. Anledning till att du använder jord är at tlite luft skall sippra ut den vägen.

Sedan så ställer du hela härligheten på 4 st horisonetellt ligandes rör dessa rören skall du sedan koppla skorstenar som går ovanför tunnan. I rören så borrar du hål så att röken kan tränga ut den vägen. Alltså skorstenarna går utanför tunnan och tunnan står i mitten av det krysset som blir av de fyra rören.

Nu får du stapla upp veden där innuti och sedan sätta ner tunan över allt. tända eld och köra igång tänk på att det inte skall brinna där inne och att det kommer ryka & lukta av bara helsike och att det tar minst 24 timmar.

Att lägga en tunna svetsa ioph ändarna köra ett rör som går rakt ner och elda som fan runt går oxå bra.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10921 Vad är skillnad på kol-ugn och "kolmila"?

Vet att vi har inspelat på något gammalt band där dom visar/berättar hur det går till vid/i en kolmila

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10934 Tackar för beskrivningen Gossebear. Ska prova, älgjaktsveckan har mycket dötid.

Mila är en ungn det också men jord/kolstybb täcker veden i stället för en plåtungn.

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10949 Var någon smått galen gengasåkare som sommarjobbade där jag jobbar. Men en riktigt skön kille var det faktiskt. Han var väldigt insatt i saker som kolugnar och liknande.

Han skulle tydligen göra en större variant av kolugn av en gammal 3 kubiks oljetank som skulle grävas ner i backen.

Inte för att jag vet riktigt hur det skulle gå till, men det går kanske att hitta info om man söker lite på nätet.

Råkar man elda på för mycket så blir allt fel och man får bara en massa aska ;) Antar att det lär hända innan man lärt sig hur man skall reglera luftflödet osv.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10950 Nätet har jag letat på men har inte hittat något, kolungn funkar inte men kol-ungn finns en del på gogel men inget som är användbart, hur kolungnd är konstruerad. Hade hoppats att någon på forumet hade någon kännedom om ämnet eller kände någon som tex,gengasåkaren som Ola jobbade med.

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10951 Skall fråga honom lite mera om jag träffar honom ;) Men han sitter väl ute i skogen och mekar gengasaggregat hela dagarna kan jag tänka :)

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10952 Hmm hittade detta när jag sökte lite!

http://www.twinoaksforge.com/BLADSMITHI ... ARCOAL.htm

Eller kanske detta kan vara något?

http://www.clt.astate.edu/elind/charcoalvalentine.htm

http://www.merseyvalley.org.uk/projects/charcoal.php

http://iron.wlu.edu/reports/Radtke_Charcoal_Kiln.htm

Eller en sista länk till en svensk sida som kanske kan vara något.

http://www.hembygd.se/index.asp?DocID=2475

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10953 www.alternativ.nu

därifrån fick jag en jäkla massa info om när jag byggde min kolugn.

lättast är ändå att stapla upp en vedhög ställa en plåthink över elda runt om ring... resultat o storlek kanske blir så där...

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10973 Tack gossebear, det är helt klart att jag är dålig att hitta på nätet. Ska prova hinken först. Provar nog oljefaten oxå. Men en 10m3 tank är målet.
Det är sågbakar som jag tänkte göra något av.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10974 10m3 tank????!?!?!?

Det blir en hel del av det.. Skulle nästan då rekommendera dig att köpa en billig överbliven conatiner. Lätt att öppna o lasta i o lätt att göra något med. Kanske idé att sätta den i en större container? och elda runt om den lilla innuti den stora? då sparar du både ved och får ett snabbare förlopp.

Kanske idé att även åka till Polen och se hur de framställer kol där? finns bra kolverk med "amatör mässig komunist utrustning" (enkelt och hållbart för all framtid.)

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11043 Finns det utrustning i Polen? Spelar inte någon roll var den kommer i från Norge eller Polen, sak samma. Har du uppgifter om kolungnar att köpa?
Ska till råga på allt föja med Mellanskog på Polen safari och kolla deras skogsbruk.

   TS
Avatar Fallback
Boden  
#11049 Jag har hållit på med kol tidigare, både mila och ugn. Jag hade 2 cisterner där jag kapat bort ena änden. Ställ de på högkant, gör en topplucka och lyftöglor så du kan fylla på ved, släppa ut rök och lyfta. Svetsa luftkanaler i botten och vipps har du en bra kolugn. Jag tände med en stor gasolbrännare och när det var klart och avsvalnat så lyfter man bara av tunnan och skottar ihop kolet.

Dock så blir det inte lika bra kvalitet på kolet som det blir i en mila.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11067
Boden skrev:Jag har hållit på med kol tidigare, både mila och ugn. Jag hade 2 cisterner där jag kapat bort ena änden. Ställ de på högkant, gör en topplucka och lyftöglor så du kan fylla på ved, släppa ut rök och lyfta. Svetsa luftkanaler i botten och vipps har du en bra kolugn. Jag tände med en stor gasolbrännare och när det var klart och avsvalnat så lyfter man bara av tunnan och skottar ihop kolet.

Dock så blir det inte lika bra kvalitet på kolet som det blir i en mila.


m a o sätt en liten container innuti en stor dra rökkanaler i botten. bränn på och så är det klart.

Har för mig att jag såg ett i Polen kommer bara itne ihåg var det var. där man hade det i tankar, som var ca 5 långa och 1 m bred, så körde man in de i olika fack och under facken gick ett transport band med glödande materiera, alltså skitved, stenkol, sopor m.m sedan så kom en truck o tog bort de tippade det satte in en ny kasett. Undrar dock om de inte sög ur luften så det bildades vakum inne i tankarna, har för mig att det var något sådant. Kanske tipps att ta en container på längden o köra in olika fack elda inni i containern så behåller du ett aktivt näringsvärde på veden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).