Verkstan

Vagnsbygge!

96 inlägg 49108 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vagnsbygge!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109248 Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte det skulle ha fallit isär tidigare heller.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Gnistrande Snö  
#109256 Tjenna ! Bygget ser bra ut :)
Hur hade du tänkt dej med flakets vägar , ska dom vara profil böjda , eller bara helt raka ; ) ?

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Lövis  
#109264 Flaket blir nog rakt med lite vinkling utåt har ganska stora däck förhållande till vagnen så höjer man upp flaket så att det går över däcken så blir den för hög.

Den här bilden har jag lite som mall just nu. :grin:
Får se vad man lyckas åstadkomma. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vagnsbygge!

totte  
#109289 Flådigt! Klart den skall se ut så när den är klar!

Användarvisningsbild

Re: Vagnsbygge!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109296 Apropå genombränning. Hittade detta inslag som på ett åskådligt sätt visar hur viktigt det är med rätt strömstyrka och teknik när man skarvar plåtar:
http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 583818.ece
Vid svetsning av vinklade detaljer har man ju lite mer marginaler om man inte slipar ner svetsen. Genom att bygga på får man ju mer material.

Jag är nog som Totte en intresserad amatörsvetsare. Fick en gång i tiden lära mig att bra svetsar i innervinklar skall vara som bra lödfogar, dvs. lite konvexa. Ni som är proffs, stämmer detta?

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Volvopv-65  
#109501 Nu är det här i och för sig svetsat i syrafast stål,av undertecknad,men ger en vink om hur en skaplig svetssträng kan se ut.
Svetsat med en ESAB LAG 315,syrafast tråd och Mison He.Inte överdrivet varmt men med ok inträngning,a-måttet ligger i överkant av toleransen.



Detta har jag lagt in för att visa hur det kan bli om man är lite noga,svarar på era frågor så gott jag kan,ha det bra allihop. 8)

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Lövis  
#109502
Volvopv-65 skrev:Nu är det här i och för sig svetsat i syrafast stål,av undertecknad,men ger en vink om hur en skaplig svetssträng kan se ut.
Svetsat med en ESAB LAG 315,syrafast tråd och Mison He.Inte överdrivet varmt men med ok inträngning,a-måttet ligger i överkant av toleransen.
DSC01274.JPG

DSC01275.JPG

DSC01276.JPG

Detta har jag lagt in för att visa hur det kan bli om man är lite noga,svarar på era frågor så gott jag kan,ha det bra allihop. 8)



Ser riktigt bra ut :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Volvopv-65  
#109503 Hoppas ni inte blev allt för irriterade på mitt första inlägg i tråden :oops:
En dålig dag som toppades med ett klantigt uttalande,hoppas jag kan reparera skadan genom att uppträda bättre i fortsättningen.
Goda råd och tips kan jag gärna dela med mig av när det gäller svetsning och konstruktionsarbete,jobbar i branschhen så att säga.

Användarvisningsbild

Re: Vagnsbygge!

stegmaster  
#109539
Volvopv-65 skrev:En dålig dag som toppades med ett klantigt uttalande,hoppas jag kan reparera skadan genom att uppträda bättre i fortsättningen.

Det tror jag absolut, alla kan ha en dårlig dag, och det er tuft att du erkjänner det. :-bd
Vi er en hel del här som kan behöva lite hjälp med svetsningen(les:hobbysvetsare), så det kommer att uppskattas.
Så hoppas värkligen du kan komma med innput i forstättningen.

Användarvisningsbild

Re: Vagnsbygge!

totte  
#109555
Volvopv-65 skrev:Hoppas ni inte blev allt för irriterade på mitt första inlägg i tråden :oops:
En dålig dag som toppades med ett klantigt uttalande,hoppas jag kan reparera skadan genom att uppträda bättre i fortsättningen.
Goda råd och tips kan jag gärna dela med mig av när det gäller svetsning och konstruktionsarbete,jobbar i branschhen så att säga.

Eftersom det var jag som gnällde först :lol: Tycker nog du har med besked reparerat redan! Vi kan alla ha den dålig dag, men det går över och du är förstås mycket välkommen till forumet. Bra kunskaper i svetsning (och allt annat) är guld värt för alla oss hemmapulare som inte har proffsens erfarenhet. :grin: :grin:

Förresten har du en 65:ans PV, eftersom du heter så?

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Gnistrande Snö  
#111285 hur går det med bygget ?
/erik :wink:

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Lövis  
#111986
Gnistrande Snö skrev:hur går det med bygget ?
/erik :wink:



Det har inte hänt så mycket på vagnfronten
Det har varigt så kallt och tiden har inte funnits
Men nästa vecka tänkte jag försöka vara ledig om det finns tid för det. :wink:
Så då kanske man hinner med lite vangssmide. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

atv  
#116037 Hur går det med bygget?

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Lövis  
#116199 Bygget har kommit så långt att den undre ramen är färdig.
Har byggt dragfästet på traktorn färdigt.

Det är dags att börja med grusbaljan. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vagnsbygge!

totte  
#116210 Bilder?????? !!!!!!!!!!!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).