Inomgårdsmaskiner

Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

34 inlägg 16924 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

skane  
#109342 det vore snällt. tycker att min är väldigt snevriden

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

totte  
#109375 Här en som jag hittade på datorn, inte bästa kvalitet på bilden tyyvärr.

081112_04.jpg

Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

M_Persson  
#109431 Här kommer bilder.. Lite senare än utlovat..

Bild

Bild

Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

skane  
#109444 tack så jättemycket. jag har mellanrum precis där bladen sitter på plattan, det ser ut som om plattan är skev. kan det göra att den inte kastar iväg snön som den ska?? skickar med en bild på min. har markerat mellanrummet med en pil

Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

M_Persson  
#109447 Vet att min har glidit fram någon gång och då har följden blivit att den kastar sämre.
Har du provat att lossa skruven som håller den o försökt skjuta den bakåt? Eller skevar den såpass att den tar i ändå?

Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

skane  
#109451 det har jag inte provat, ska ut och prova på en gång. tack för förslaget

Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

M_Persson  
#109456 Jag har min så långt bak som möjligt utan att den tar i när man snurrar på den för hand.

Användarvisningsbild

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109472 Jag reparerade en Norlett som bara kastade ett par meter åt en kompis o på den såg det ut som att allt snurrade som det skulle men så fort det kom lite snö i impellern så slirade remmen. Den var såpass sliten att den fjäderbelastade remspännaren gick i botten.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

totte  
#109474 Impellern är förvisso lite skev, men tycker inte det skulle vara så illa. Magnus M har en mycket bra idé, drivningen till impellern, kan vara remmen och remspänningen som han säger, men kolla också om remskivan sitter fast på axeln och om impellern sitter fast.

Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

Thörnis  
#109479 Kan bara bifoga en bild på hur min såg ut när jag väl fick ur den. Så ska den Inte se ut :D

Bild


Mvh Thörnis

   TS
Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

skane  
#109548 men det är väl ingen separat drivning till impellen, om remmen slirar skulle väl skruven också stanna?? jag provade att flytta bak impellen men den gick inte att flytta alls den satt som berget.

Användarvisningsbild

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

totte  
#109567 Så sant, om inte impellern slirar på axeln, vilket är minst troligt. Den brukar sitta som berget. Men har du sett att skruven faktiskt går med normal fart när du kör in i lite snö så det blir motstånd?

Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

skane  
#109605 nä det har jag ju inte. men om den kan ta sig igenom en halvmeter snö utan att stanna så tycker jag att den borde inte slira, har det någon betydelse vad det sitter för rem på , det är nämligen inte original remmen, men så länge det inte slirar så ska det väl inte spela någon roll??

Avatar Fallback

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

M_Persson  
#109615 Jag har "pirat" remmar på min och det går fint än så länge. Körde ju dock av en rem första vändan jag tog.

Optibelt kör jag med, A43 och A38 har jag till min -81a. Dock kör jag med A42 o A38 då jag inte hitta någon 43a där jag letade..

Användarvisningsbild

Re: Vart hitta ny impeller? Gilson 8hk

totte  
#109665 Nej, det har ingen betydelse vad det är för rem om det är rätt profil och rätt längd. Har väl uttömt min kunskap här nu, lite svårt att förstå hur den kan kasta så kort. Har två st Gilson själv, 5 o 8 hk, och båda skickar iväg kallsnö 10 - 12 m.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).