Inomgårdsmaskiner

Gilson problem (igen)

16 inlägg 8996 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gilson problem (igen)

scheriffen  
#107615 Hej
Jag har problem me min Gilson snöslunga,den orkar inget när ja kör framåt, men bakåt e den stark som fn.
har haft isär den o kollat på växelplattan,(ett vertikalt järnhjul å ett horisontalt gummihjul) verkar va ok. men den slirar på framdriften,e de nån justering som jag har bommat eller ?
scheriffen



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson problem (igen)

totte  
#107624 Skulle gissa att ditt gummihjul är slitet, alternativt att fjädern som pressar det mot remskivan är tänjd. Kolla också så du inte fått olja eller fett på drivskivan, tvätta den med T-sprit i så fall.

Gummihjul finns att köpa på de flesta ordentliga trädgårdsmaskinfirmor, kolla Jofrabs hemsida, http://www.garage24.se/web/Hem.aspx efter deras återförsäljare.

090104_03b.jpg


090113_02.jpg


Kan också vara justeringen av den här länken som jäklas (pilen på bilden), om den är för spänd när den är i framläge så släpper den inte ner friktionshjulet ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Gilson problem (igen)

scheriffen  
#107798 En får takke :) ska kolla dom sakerna !

   TS
Avatar Fallback

Re: Gilson problem (igen)

scheriffen  
#108353 En fråga till , e då någon som vet var man kan köpa originaldelar till Gilson snöslungor ? affär/nethandel ?

scheriffen :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson problem (igen)

totte  
#108359 Som sagts: Friktionshjul och delar till Briggs & Sttratton-motorer finns bl a hos Jofrab-återförsäljare, de flesta större trädgårdsmaskinförsäljare är det, se länk ovan. I övrigt lär det nog inte finnas mycket, många år sen märket försvann.

Vad är det du behöver?

Avatar Fallback

Re: Gilson problem (igen)

scheriffen  
#108375 Friktionshjulet ,, men ja ska kolla me jofab :)
Tack Igen !!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson problem (igen)

totte  
#108378 Bra, hör av dig sen och berätta om du fått fart på ekipaget!

Avatar Fallback

Re: Gilson problem (igen)

scheriffen  
#109332 Hej Totte
Nu har ja bytt friktionshjul,(tog 6 tim me alla felmotage) å kollat fjädrar å busningar ,axlar, men snöslungan står "STILL" på 2an's växel !!! 5 an å backen = fullt ös ,,2 an å 3 an inte en millimeter,,, fast ja hota me Åmåls Bilpress :|

tror de e bättre å sätta snöblad på Q5 an

   TS
Avatar Fallback

Re: Gilson problem (igen)

Ingoberra  
#109339 Utan bakplåten på lär det väl synas vad som snurrar å inte tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Gilson problem (igen)

axwell  
#109370
scheriffen skrev:Hej Totte
Nu har ja bytt friktionshjul,(tog 6 tim me alla felmotage) å kollat fjädrar å busningar ,axlar, men snöslungan står "STILL" på 2an's växel !!! 5 an å backen = fullt ös ,,2 an å 3 an inte en millimeter,,, fast ja hota me Åmåls Bilpress :|

I väntan på Totte.
Har du kollat om friktionsskivan följer en horisontal linje genom centrum av drivskivan, annars får den bara bra kraft antingen framåt eller bakåt.

Användarvisningsbild

Re: Gilson problem (igen)

totte  
#109377 Märkligt du får ta och kolla om du överhuvudtaget har anliggning av hjulet mot remskivan när dom växlarna ligger i. Friktionshjulet sitter ju på en stadig sexkantsaxel och den är väl rak antar jag, remskivan är den någorlunda plan på anliggningssidan. Annars kan jag bara tänka mig att det är nåt i länksystemet som hänger upp sig så friktionshjulet inte kommer ner ordentligt mot skivan.

Avatar Fallback

Re: Gilson problem (igen)

scheriffen  
#109380 1. den så kallade "bakplåten" sitter på undersidan på denna modellen, därför är det svårt att kolla. 2. Friktionsskivan måste gå horisontalt eftersom backen och 5:an (längst ut) driver som bara den.
Blir tokig, blir tokigare...
3. Remskivan är plan, får kolla om inte länksystemet är som det ska.
Tackar allihopa allra mjukast

   TS
Avatar Fallback

Re: Gilson problem (igen)

axwell  
#109386 Ju högre utväxling du väljer, desto mindre noga är det att driv- och friktionskivan möts på rätt höjd. Om de träffas på fel höjd slits friktionskivan snabbt, vinkelfelet blir störst när den ligger an för låg fart.

Användarvisningsbild

Re: Gilson problem (igen)

totte  
#109427 Går bra att ställa slungan på fronten, med styret rätt upp i luften om du har ett par rejäla klossar att lägga under kanten på rotorkåpan. Står faktiskt väldigt stadigt. Se bara till att tanka ur den mesta bensinen först. Sen är det smidigt att komma åt drivningen.

Axwell: Det har du helt rätt i, alltså viktigt att drivhjulet träffar remskivan på en linje som går genom centrum, särskilt på lågväxel. Å andra sidan brukar backen vara bland de lägsta växlarna.

Avatar Fallback

Re: Gilson problem (igen)

scheriffen  
#109494 YES :lol: Nu går den lilla Gilsonen igen !! Som en stridvagn tuggar den sej fram igenom alla hinder, på "alla" växlar !!
Felet ? en liten järnflärp på växelföraren hadde böjt sej å hindrade (tog i frigöringsarmen) friktionshjulet att få kontakt me remskivan på två:ans å tre.ans växel .
Tack Alla
Scheriffen







It's not the "fart" thats kills, it's the "smell"

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).