Uppvärmning

acc tankarna blir varmare i botten

9 inlägg 4089 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

acc tankarna blir varmare i botten

bergqvist  
#109267 vad är det för fel när tankarna blir varmare i botten än toppen vid avslutad elding??



   TS
Användarvisningsbild

Re: acc tankarna blir varmare i botten

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109269 Är det så för båda tankarna, eller hur många du nu har?

Användarvisningsbild

Re: acc tankarna blir varmare i botten

Fredrik Reuter  
#109270 Hej,
Det var skumt. Du får gärna tala om ifall det varit så länge eller under vilka perioder det inträffar.

Grymt kallt ute och för bra flås i cirkulationspumpen till elementen skulle kanske kunna orsaka något liknande?

Avatar Fallback

Re: acc tankarna blir varmare i botten

bergqvist  
#109272 det är båda tankarna dom är på 750 liter styck kör med ladomat och den visar att det går rättväg i den. anläggningen är 2 år och det har alltid varit så

   TS
Användarvisningsbild

Re: acc tankarna blir varmare i botten

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109274 Hmm, jag har 2 st på 750, i den så är det nu som "admin" skriver, den som sitter närmast cirkpumpen och varmvattens avtappen får jag precis den effekten som du skriver. Men den andra där får jag balans mellan uppe och nere när jag eldat klart.

Men när det inte är så här griskallt då balanserar båda direkt efter avslutad eldning, sen duschar sonen....

Avatar Fallback

Re: acc tankarna blir varmare i botten

Henrik Petersen  
#109301 det kan j ochså vara termometeren som visar fel, det är mycket varierende kvalitet på dom. stoppa dom alla 3 i en kastrull och koka upp dom kolla evt med stektermometeren som ref.

Henrik

Avatar Fallback

Re: acc tankarna blir varmare i botten

ulfgustav  
#109307 Det kan också vara så att det kärvar i en backventil i laddomaten så att den inte stänger direkt och då går en del varmvatten in i botten på tanken. Det finns även ett litet filter i laddomaten som man kan titta på och ev rengöra

Avatar Fallback

Re: acc tankarna blir varmare i botten

Henrik Petersen  
#109315 filter???. En vanlig Laddomat 21 har väl inget filter, eller???. var sitter de i så fall.

Henrik

Avatar Fallback

Re: acc tankarna blir varmare i botten

ulfgustav  
#109374 Njae, fel av mig, men laddomat 21 har en "sk" Smutsficka i botten den kan vara värt att öppna och kontrollera.
Då jag svarade filter tänkte jag på en annan utrustning

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).