Motorsåg och handhållet

Förberedelser inför motorsågskörkort

51 inlägg 24987 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107944 Förtydligande:

Ju mer höknäbb det är, ju mer förlåtande blir det. Det behöver inte vara super vasst och absolut rätt i i hörnan.
Den skär ändå till viss del.
Den vill även suga i lite mer i mjukare träslag. Rent av bli aggressiv...
Ofta så får man onödigt slitage på bak kanten av skärtandens slityta. Änen på svärdet ser man onödigt slitage.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

MrEast  
#107950 Vad tycker ni proffsfilare om billiga kedjeslipar ala Jula och Clasohlson?
Eftersom jag e fullkomligt värdelös på att fila kedjor och tycker det det e hutlöst att betala nästan hundringen för att få kedjan slipad hos såg verkstad så köpte ja en sån billig slip för en femhundring.

Tänkte att om jag lyckas slipa 5-6 kedjor till användbart skick så har jag tjänat in slipen iaf. Har gjort ett 20 tal slipningar med denna apparat och blir fasen så mkt bättre än om jag skulle filat iaf och farsan klagar inte heller fast han har huggit en hel del i sina dar. Brukar ha med en kedja extra så det e bara o byta när det blir slött.

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107994
Mange skrev:http://www.carlsonerna.se.fpweb1.shared.songnetworks.se/filning.pdf

På den sidan stämmer inte bild och text. Bild 1 visar filningsvinkel men texten säger eggvinkel

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107997
MrEast skrev:Vad tycker ni proffsfilare om billiga kedjeslipar ala Jula och Clasohlson?
Eftersom jag e fullkomligt värdelös på att fila kedjor och tycker det det e hutlöst att betala nästan hundringen för att få kedjan slipad hos såg verkstad så köpte ja en sån billig slip för en femhundring.

Tänkte att om jag lyckas slipa 5-6 kedjor till användbart skick så har jag tjänat in slipen iaf. Har gjort ett 20 tal slipningar med denna apparat och blir fasen så mkt bättre än om jag skulle filat iaf och farsan klagar inte heller fast han har huggit en hel del i sina dar. Brukar ha med en kedja extra så det e bara o byta när det blir slött.

Jag har testat en sådan här från Jula:
http://www.jula.se/kedjeslip-130-w-125694
Kvalitén känns inte särskilt bra, den låter som att den skall gå sönder när som helst. Det enda man kan variera är filningsvinkeln och då bara upp till 30 grader, men det finns bara tre snäpplägen: 0, 15 och 30, för övriga inställningar får man hitta på något annat sätt att fixera "vridbordet". Stötvinkeln verkar vara någon kompromiss mellan chisel/semichisel, är ca 70-75 grader, men det går ju att påverka lite grand genom formering av skivan, något som kanske en vanlig användare inte bryr sig om. Skivan som levererades med är 4,5 mm tjock, att jämföra med andra slipar som har 3 mm skiva för de mindre kedjorna. Det finns dock en 3,2 mm skiva att köpa till. Kvalitén på skivan verkar inte heller vara den bästa.

Att slipa underställningen verkar knöligare även om man kanske kan formera en 4,5 mm skiva till att bli platt, det känns dessutom som att precisionen i höjdled inte är något vidare. Här rekommenderar jag en vanlig HVA-platta.

OBS. Det finns redan en tråd i detta ämnet:
viewtopic.php?f=12&t=7226&p=96003&hilit=kedjeslip#p84909
Kanske dags att flytta delar av den här tråden

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108200
th skrev:
Mange skrev:http://www.carlsonerna.se.fpweb1.shared.songnetworks.se/filning.pdf

På den sidan stämmer inte bild och text. Bild 1 visar filningsvinkel men texten säger eggvinkel


Om vi nu ska vara petiga så är det ett "fel" till i dokumentet. Till sist står det att man ska slänga kedjan när den är 3 mm och bilden visar på det längsta stället på tanden.
Enligt instruktionerna till motorsågskörkortet så får det inte vara kortare än 2 mm på det kortaste stället på tanden.

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108670 imorgon är det dags! blir nog myggfritt eftersom termometern här visar -19 just nu och är på väg ner fortfarande! men det är väl bara att klä sig varmt!!!!!!!!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

Elias  
#108684 Lycka till!, Jag gjorde min uppkörning i helgen och det var 16 minus. Gick att hålla värmen trots allt men inte var det bahamas i stövlarna.

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109054 nu är A+B kortet fixat! men det var KALLT! sen om jag blir lyckligare för att jag har kortet,det vet jag inte direkt! men det kan vara bra att ha bevis på att man kan hantera en såg iallafall!

   TS
Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

totte  
#109055 Lyckligare eller ej, gratulerar till kortet! @};- ^:)^ :-bd

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109061 tackar och bugar ^:)^

   TS
Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109200
huggar*n skrev:nu är A+B kortet fixat! men det var KALLT! sen om jag blir lyckligare för att jag har kortet,det vet jag inte direkt! men det kan vara bra att ha bevis på att man kan hantera en såg iallafall!

Det är inget bevis på att du kan hantera en såg utan en ren säkerhets genomgång.
(en gång klante all titt en klante) ett ord språk.

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

swe#kipp  
#109205 Visst är det väl lite så Knaggen men du får bra information på kursen om hur man skall hantera en såg och en del i fällteknik så det är ju inte bara av ondo tycker jag ,,,,

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109214 tror nog att det beror MYCKET på vad du har för lärare! vi var 8 st i vår grupp,och 2 blev kuggade på praktiska provet,och 2 kuggade på teorin.

jag själv fick börja direkt i en slutavverkning och "öva"! Tror nog inte att du kan komma som gröngöling och lyckas med att glida igenom allting,och lyckas få kortet!

kan tilläggas att det ända som jag inte fick G på var att jag inte fällde ner lurarna efter start av såg,utan jag gasa till före!
nu blev det GMA på det!
annars så blev det G på allt annat.

teoriprovet hade jag alla rätt på A-provet (16 av 16),B-provet hade jag 18 av 20 på!

kan bara berömma lärarna på kvinnersta,och då framför allt PER ERIKSSON,som var väldigt mänsklig och human! han utgick mycket från vad du kunde från början,och du utgick från det i mångt och mycket!


jag fick se en del skräckexempel på nybörjare som nog skulle behövt gå en kurs före uppkörning istället,men så kuggade dom också! så visst sållas det lite i och med körkortet.Tycker nog att det var 50/50 mellan säkerhet och praktiskt arbete!

   TS
Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

swe#kipp  
#109235 Såg det som nått man kommer att behöva framöver och ett tillfälle att träffa lite likasinnade, och våra lärare kollade också att vad man hade man sig i bagaget det syns rätt tydligt vilka som hållit i en såg och vilka som inte gjort det :)
Jag fick en anmärkning på felaktigt grepp och kommentaren att nått skall jag väl hitta som du gör fel *hahaha
jag hade roligt när jag gick kursen och det var rätt många som inte fick godkänt, en herre som inte förstod hur han kunde kugga sig, han fällde ju runt 1500-2000 träd per år inne på gårdar och borde ju vart instruktör istället ,,, jag undrade mest hur han hade överlevt sågandet utan att förlora kroppsdelar eller livhanken :S

Min upplevelse är att dom inte släpper igenom vad som helst, även om det inte är så jättesvårt att klara kortet så finns det dom som nog inte skall hålla på med motorsågar ,,,,

Avatar Fallback

Re: Förberedelser inför motorsågskörkort

Gusbjo  
#510837 Testar väcka en gammal tråd till liv.

-Ska göra AB-proven imorgon, någon som har råd eller tips att skicka med?

-Mest fundersam är jag själv kanske över filningen. Hoppas att provledaren inte har något emot att jag filar med Stihls 2 in 1 fil.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).