Skogsvagn (Huggarvagnar)

Palms huggarvagnar?

38 inlägg 30088 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Palms huggarvagnar?

J D 5820  
#82149 Hej! Jag är ny på forumet men ej i skogen. Skogsägare sedan 2000 men uppväxt " i " och med skog. Har erfarenhet med en Patu 480 huggarvagn som fungerade mycket bra. Har nu sålt den för att köpa en lite större vagn typ 9 t. Har någon några erfarenheter att dela med sig av Palms vagnar så skulle jag bli glad :-)



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

Hamstr  
#82157 Välkommen till forumet :wink:

Min farbror har en palms 8 tons vagn med 620 kranen (6,2m) på en valtra a75 som jag kör i skogen på helgerna den här årstiden :P
jag tycker att vagn å kran är bra ,krafigt järn där det behövs!
Styrkan i kranen räcker till men med kraftigt timmer i gripen så får man "tricksa" lite med bitarna.
Radiostyrd winsch är väldigt smidigt+kul att ha :D

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

J D 5820  
#82199 Låter bra . Jag håller alltid bara på med gallringsjobb så det blir sällan några tyngre stockar eller lass. Har du palms radiostyrda vinsch också? Och kan man med den "förspänna" ett träd som lutar mycket innan man börjar såga , om du förstår vad jag menar? 12 volts eller hydralisk? Måste också säga vilket bra forum detta är :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82201 Inte för att detta är Palms, men detta tycker jag är en fin vagn.
http://www.blocket.se/ostergotland/Skog ... m?ca=8&w=3

Skillnaden på Vretens 9t och 10t är väl i princip bara namnet?

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

Paul  
#82251
Har du palms radiostyrda vinsch också? Och kan man med den "förspänna" ett träd som lutar mycket innan man börjar såga


Jag har en Palms 11tonnare med 6.65 kran, och radio vinsch, Jag vet inte om jag har en snikmodell på radiostyrningen, men jag har bara en knapp på fjärrkontrollen, Och när man trycker så åker vajjern in och när man släpper så är trumman frikopplad, dock kan man låsa vajjern när man är vi vagnen med en spak.

Ps Jag är mycket nöjd med Palms,

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

Hamstr  
#82260
J D 5820 skrev:Låter bra . Jag håller alltid bara på med gallringsjobb så det blir sällan några tyngre stockar eller lass. Har du palms radiostyrda vinsch också? Och kan man med den "förspänna" ett träd som lutar mycket innan man börjar såga , om du förstår vad jag menar? 12 volts eller hydralisk? Måste också säga vilket bra forum detta är :-)



winschen är hydralisk och man kan "förspäna" när man fäller träd om man kör winschen med spaken på vagnen :smile:

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

J D 5820  
#82263 Det låter ju ypperligt detta med vinschen då jag har en hel del virke ner mot en älv , många träd lutar ut mot älven så då blir både livet :-) och plånboken lite lättare:-(. Jag antar att det handlar om 19-20 tusen kr. med r- vinsch. En fråga till om vinschen. Orkar den räta upp en vagn som hamnat på sidan? Det hände åtminstone mig och min Patu vagn att vi hamnade lite på sniskan då och då:-) Med lavettstödbenen så var det inga större problem att räta upp den men om man har den sort som går snett ner så hjälper ju inte dom till för att räta upp en vagn som tippat eller? Är då vinschen räddningen???

   TS
Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

Hamstr  
#82264 Har aldrig vält så jag är inte helt säker om winschen orkar det men det borde den göra
för det går att välta vagnen med winschen om man gör fel när man winschar in riktigt stora stockar
med tom vagn :???:

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

Akarllson  
#85110 vet någon nån hemmsida man kan kolla på radiostyrda vinchar till patu

Användarvisningsbild

Re: Palms huggarvagnar?

stegmaster  
#85148
Akarllson skrev:vet någon nån hemmsida man kan kolla på radiostyrda vinchar till patu

Patu hetar ju idag Kesla, och på sida 23 i denna pdf finns vinchen-

http://www.kesla.com/www_esitteet2008/K ... 052009.pdf

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85259 Weimer har också radiostyrda vinschar.
http://www.weimer.se/subdet9.htm
Har dock ingen erfarenhet av varken Weimer eller Patu. Jag har en Patruuna utan radiostyrning som duger gott åt mig, men nog skulle det vara ett lyft med radiostyrning.

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

valtra a 72  
#109009 Jag har beställt en Palms 11 tons vagn med 665 kran och radiostyrd vinsch.Någon som har erfarenhet och synpunkter på detta ekipage som jag ska dra med en Valtra A 72.

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

Hamstr  
#109010 oj, du tycker int att det är lite i största laget för en a72?går nog bra så länge man inte lastar fullt i kuperad teräng :geek:

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

zeetorg  
#109031 Hej, har själv enPalms 11 ton (dubbelram) med 675 kran efter en Fiat 680.

Efter att jag skaffat en pump till kraftuttaget så är jag kanonnöjd. Det enda som jag är en aning missnöjd med är att dom främre stöttorna sitter lite för nära grinden. Även ena hydraulkopplingen på lyftcylindern kan vara lite utsatt då den sitter ovanför grinden och är vänd snett framåt.
Annars verkar det vara en väldigt robust och bra vagn.

Användarvisningsbild

Re: Palms huggarvagnar?

stegmaster  
#109050
valtra a 72 skrev:Jag har beställt en Palms 11 tons vagn med 665 kran och radiostyrd vinsch.Någon som har erfarenhet och synpunkter på detta ekipage som jag ska dra med en Valtra A 72.

Tror det kommer funka kanon.
Har du 55l/min pumpen, så bordet det snurra på skapligt,
Var dessutan et snyggt navn på kranen. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).