Skördare

TJ 870A, Hjälp! Agregatsproblem.

7 inlägg 3259 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

TJ 870A, Hjälp! Agregatsproblem.

putte f  
#105854 Hej på er där ute!
Har köpt en 870A med 3000 data som har ett krånglande agregat, det kapar och reser sig när jag kör med kvistknivarna under upparbetning! Även när agregatet står still och jag trycker på knappen för kvistknivar eller för att resa agregatet så sätter det igång att kapa. Det händer också att då jag matat fram önskad längd och sen kapat av trädet så reser sig agregatet med resten av trädet!? Om någon av er har varit med om detta eller vet om råd så hör av er.
Mvh. putte f



   TS
Avatar Fallback

Re: TJ 870A, Hjälp! Agregatsproblem.

Kronan  
#106396 Vad har du för agg?
Roterar sågkedjan lite hela tiden och mer när du höjer pumptrycket
med tex utskjut in.
När det sätter igång och kapar, går svärdet ut eller snurrar bara kedjan i såglådan?
Är det när du pulsar öppnar knivarna?
är det inställt rätt agg i datorn?

Avatar Fallback

Re: TJ 870A, Hjälp! Agregatsproblem.

putte f  
#106409 Hej och tack för visat intresse!
Agget är ett 743, och kedjan roterar hela tiden pluss att svärdet går ut, ibland lite grann och ibland till fullo. Det händer att det ej går till baka utan fastnar i läge fullt ute med kedjan i full speed. Trycker jag på kap så går den tillbaka. Då den fastnar i läge fullt ut så tar maskinen i så att den nästan dödar sig om varvet inte är över 1500 r/m. Har hittat ett fel som kanske har med saken att göra. Det har kommit in vatten i kopplingsboxen ute på kranen, detta är åtgärdat men felet kvarstår.
Mvh. Putte f

   TS
Avatar Fallback

Re: TJ 870A, Hjälp! Agregatsproblem.

Kronan  
#106416 Hej
vet inte riktigt hur det ser ut men,
Du får kolla ventilen/sågblocket så inte den är lite böjd och fastnar/kärvar.
det sitter en sne plugg på blocket där slangarna från kranen går in i agg
med insex nr 17 eller 19. kolla på den, sitter o-ringar där som troligtvis inte är hela.
den kan vara svår att få ur den,
låt lite olja rinna ut ifall det är något skräp som åker runt så kanske du har tur att det åker ut,
ska höra runt lite bland vänner om detta.

Avatar Fallback

Re: TJ 870A, Hjälp! Agregatsproblem.

putte f  
#106425 Tack för tippset skall kolla imorgon, nu är det svart som i en sotarröv ute! Har varit i kontakt med JD servistekniker, kanske låter dem komma ut och göra en genomgång av systemet. Man får vällan betala maskinåbäket en gång till men det kanske det är värt!?

   TS
Avatar Fallback

Re: TJ 870A, Hjälp! Agregatsproblem.

putte f  
#109026 Hej på er där ute!
Har nu kommit så långt att jag hittat fel i paletten på v sida. Detta är åtgärdat men jag får inte givaren till sågsvärdet att fungera!? 😡 Har bytt givare 3 gånger men fått fel sort varje gång, tror jag!? Det sitter bara en givare på agget och det är vid svärdsläge :Hemma:. Datorn tror att svärdet är ute hela tiden och försöker att få hem det med följd att det är fullt tryck på kolven till svärdet hela tiden. Tar jag bort signaltråden (svart) så slutar det att vara tryck på svärdskolven. Givaren är av äldre mod. M18 infästning. Senaste givaren hade rätt pulssignal, dvs. signal när svärdet var ute men inte när det var hemma. Men det satt något j 😡 a motstånd inne i givaren som jorde att en signal går ut till datorn som tror att svärdet är ute! Är det någon som vet vad det skall vara för sorts givare, eller om felet ligger någon ananstans.

   TS
Avatar Fallback

Re: TJ 870A, Hjälp! Agregatsproblem.

putte f  
#110035 En reparatör har varit här 3 gånger. Sist så kapade han bort ett motstånd ute vid dataenheten på aggregatet, vände på signal och jordkabel samt stälde ner känsligheten i datorn max. Nu fungerar det!? Varför vet jag inte men så är det.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).