Motorsåg och handhållet

Biltemas sågkedjor

40 inlägg 62417 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Biltemas sågkedjor

axwell  
#108830 Vad kan Biltemas sågkedjor motsvara, dvs vad kan de heta om någon annan säljer dem?
Pris 80 + moms för såväl .325, 3/8 även 3/8 hobby.

P1010065.JPG


Detta är en .325 13" 1,3 mm, sundsvallfilialen har sålt drygt 100 st av just denna längd och utförande, inget klagomål enl. mannen i kassan.
I katalogen står det Mn-stål, men vad står Mn för, skulle det vara någon Manganlegering.

Nej jag inte provat kedjan praktiskt än, men det kommer rapport.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

Lövnäsen  
#108860 Ja Mn står för Manganlegering, rätt vanligt i verktygsstål o liknande.

Ska bli kul o höra vad du tycker vid en provkörning, har sett kedjorna i katalogen men inte våga köpa någon.

En anledning till inga klagomål kan vara att det bara är vanliga villaägare som sågar ned lite träd på tomten eller kapar upp 5 -6 cm3 ved till braskamin inför vintern. Dom brukar byta kedja varje år inför veden. :smile:

Har en sådan i bekantskapen som jag brukar hjälpa fila kedjorna åt, han byter kedja när det inte är nåt bett i den längre för han kan inte fila dom. Han har ingen aning om hur länge en kedja håller, ej heller dess kvalite.:mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

axwell  
#108866 Man kan väl inte vara helt säker på att Biltema är fullständigt sanningsenliga.
Känner igen din beskrivning av kedjebyte om den blir slö. Vanligare än många tror, även jag har slipat upp "värdelösa" kedjor, en person visste inte ens att de kunde handfilas. Utöver uppgifterna som står i trådstarten rekommenderas rundfil 4,8 mm dia, inga tips om filn.vinklar eller illustrationer med bilder.

Det kan ligga en hel del i ditt antagande om urvalet av användare, därför är det extra intressant att få ett omdöme från någon sågguru.
Forumet befolkas ju av erfarna yrkessågare som av nyfikenhet borde ha uppmärksammat denna anonyma produkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltemas sågkedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108869 Jag tror det är stor risk att man får vad man betalar för....
Det brukar vara så och därigenom svalt intresse...

Visst kan det kännas onödigt för de som inte har särskilt vasst eller intresse av att ha vasst.
De får aldrig reda på fördelarna med det heller eftersom det inte är intressant.

Det som man betalar för när man köper dyrare kedjor är dess egenskaper.
Tandens beläggning och uppbyggnad, nitar, filnings vänlighet, skärpa, utformning på glidytor, smörj egenskaper etc.
Denna ska nog efterlikna Oregons 20BP (Obs inte X).

För de som kan fila o ställer krav är nog inte denna ett alternativ av många anledningar.

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

Lövnäsen  
#108883 Ja, jag filade en kedjan på en bekants motorsåg, den var helt tvärslö o även stensågad.
Jag filade upp den o gav tillbaka den till honom, dan efter ringde han o ville betala för nya kedjan som jag satt dit, han hade provkört i vedhögen o sågen hade samma bett som när den var ny, det hade den inte haft på senaste året. :grin:

Jag handfilar alla mina kedjor o det har fungerat bra, är man noga o tar tid på sig blir dom nästan som nya.

Användarvisningsbild

Re: Biltemas sågkedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108899 Nya kedjor är bra ämne, men inte färdiga. De blir som regel lätt bättre.
Jag är inte nöjd med nya kedjors prestation. Nu när jag tänker på det så blir jag nog aldrig nöjd...
Det ska vara vasst o hålla länge.

Det är nte bara skrävel o snack utan det ligger lite bagom.

Om man ser till hur det ser ut i % så om en ny är 65% så är det nog rimligt. Ungefär 1/3 till kan man nog få ut av dem om man har intresset o gillar ämnet. Främst vinst i att hålla skärpan utan att det sliter onormalt.

Användarvisningsbild

Re: Biltemas sågkedjor

masterchief  
#108902 Delar din mening om att nya kedjor inte är optimala.
Dock märker jag att när de nästan är helt slut så återgår de till nyskick i skäregenskaper...
Beror antagligen på att de inte har nystabiliteten i länkarna då de teoretiskt borde prestera bäst då.
Märks tydligt på skördarna..

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

plutten  
#108903 Av alla olika kedjor man använt genom åren tycker jag att Stihl-kedjorna håller skärpan betydligt längre än andra.
Är det någon annan som har samma erfarenhet?

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108905 Är det värt att betala runt 200:- för en Stihlkedja hos en märkeshandlare mot att köpa storpack av tex Oregon, Windsor eller för den delen Biltema till halva priset?

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

axwell  
#108906
plutten skrev:Av alla olika kedjor man använt genom åren tycker jag att Stihl-kedjorna håller skärpan betydligt längre än andra.
Är det någon annan som har samma erfarenhet?



Tillsvidare kan jag hålla med dig, med en reservation: Biltemas är inte testad!

Den i särklass sämsta satt som original på en kinesisk Stihlkopia MS 650, den tog slut efter 10 cm:s klyvning, efter slipning likadant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltemas sågkedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108920 Nu ska vi se hur detta går... Detta är ju överkurs eller ytterligheter om man vill uttrycka sig så.
Ju bättre de håller, destu svårare är de o få riktigt bra. Ju lättare man får dem bra, ju sämre håller dem.
Stihl har hårda o mjuka kedjor. Oregon, carlton likaså.

Oregons M serie måste vara det tuffaste jag provat och ändå går o fila även om det är svårt.

Stihls kedjor är jag sämre på men har testat flera typer o samma gäller med dem.

Vill man ha en lättfilad tand så kan den inte vara hård rakt igenom utan bara ytan. Hur tjock den ytan är avgör hur svår o vass den kan bli.
Detta är bara tandens material. Sen kan man gå djupare in på form, eggens form o vinklar, slitstyrka, värme tålighet etc

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

Dane  
#108954 Hej.

Jag skulle gärna prova Biltemas kedja för det är ju ett intressant pris, men frågan är om jag törs.
Om den håller skärpan är väl en sak men om den går av!
Är kvalitén på länkarna så bra så man inte behöver vara livrädd för att kedjan går av med tillhörande olycksrisk?

Referensen från Biltemas kassa på 100 sålda kedjor ger jag inte mycket för.

Men kan Biltema garantera samma kedjebrottsäkerhet som proffskedjorna är jag beredd att prova kärpekvalitén i deras kedjor.

Har f.ö. mest kört med Husqvarnakedjor, men har ibland upptäckt att någon enstaka skärlänk varit extremt hårdhärdad vid handfilning.

Någon annan som också varit med om det.
I så fall akall jag påpeka detta för min qvarnahandlare.

//Dane

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

axwell  
#108986
Dane skrev:Referensen från Biltemas kassa på 100 sålda kedjor ger jag inte mycket för.

Just den detaljen litar jag på, kassören som inte hade någon kö vid tillfället, tog god tid på sig och gick igenom omsättningen på det aktuella art. nr:et.
Däremot vet jag inte om han tog reklamationsstatus ur minnet.
Dane skrev:Men kan Biltema garantera samma kedjebrottsäkerhet som proffskedjorna är jag beredd att prova kärpekvalitén i deras kedjor.

Helt säker kan man inte vara men det gäller även de dyra kedjorna. Har inte själv råkat ut för det men det händer då och då att kedjan "smäller av" vid klyvsågning och sträng kyla. Den som första gången gjorde mig uppmärksam på riskerna använder Stihl klyvkedjor till ett trefasdrivet sågbord.

Väntar fortfarande på ännu mildare väder (-12) före något prov, av den anledningen, jag har bara djupfrusna timmerstockar att tillgå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltemas sågkedjor

Skogshuggarninorr35  
#108990 På tal om slöa kedjor så kom jag att tänka på när jag bodde i Värmland, och fortfarande inte kommit på att det va bekvämare att avverka inne i en hytt.
Jag brukade hjälpa några stycker att hugga manuellt och den ena av dom hade inte så stor koll på sig eller sin omgivning :roll:
En gång när han skulle fälla så var kedjan så slö så det rök och spånet var som slipdamm, samtidigt som han drog sågen ut och in i skäret som en vanlig bågsåg.
Tror inte att han har lärt sig än i dag :grin:

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

Dane  
#109004
axwell skrev:
Dane skrev:Referensen från Biltemas kassa på 100 sålda kedjor ger jag inte mycket för.

Just den detaljen litar jag på, kassören som inte hade någon kö vid tillfället, tog god tid på sig och gick igenom omsättningen på det aktuella art. nr:et.
Däremot vet jag inte om han tog reklamationsstatus ur minnet.



OK, axwell jag har kanske lite fördomar för en del Biltemavaror, men har man ett nytt drivhjul och ett skapligt svärd så är kanske risken för kedjebrott inte så stor.

Bortsett från ev.kedjebrottsrisk så tycker jag nog man kan acceeptera en något sämre skärpehållfasthet för det priset.

Väntar med spänning på rapport från någon som provat Biltemakedjan.


Skogshuggarninorr35 skrev:En gång när han skulle fälla så var kedjan så slö så det rök och spånet var som slipdamm, samtidigt som han drog sågen ut och in i skäret som en vanlig bågsåg.
Tror inte att han har lärt sig än i dag :grin:



Har också en bekant som beter sej lika.
Fattar inte att man inte förstår att sågkedjan måste vara vass för att kunna skära.
Undrar just om dessa personer täljer med morakniven med samma dåliga skärpa. :surp:


//Dane

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).