Verkstan

Huggar koja

79 inlägg 56353 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Skogshuggarn  
#108257
Huggarn skrev:Antar att det är en sån här du menar Skogshuggarn! perfekt koja som har många namn: älvdalskojan,skogmakojan,nordforestkojan,trivselkojan, lill-pers kojan............


Helt rätt!!

Vill ha en själv!, men de är ungefär lika dyra som ett bra/normalstort manskapsvagn (Typ Norrlandsvagnen) om skicket är hyfsat.

Är det din koja på bilderna Huggarn?.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108262 Ja det är min koja! är riktigt nöjd med den! det är mer plats innuti än man kan ana när man ser den från utsidan! :smile: smal o smidig att ha med sig(ca 1.9m utvändigt)... där man kommer fram med bilen får man också med sig kojan 8ggr av 10! men också att man får åka 80km/tim!

Jag gav 20000 för koja o vagn! kan låta mycket i mångas öron.....MEN.....om jag fattade rätt så hade gubben köpt den ny 1989, men han blev sjuk av nåt slag i samma stund så den har stått oanvänd sedan dess, förutom att han hade sovit över i kojan EN natt när han fiskade en sommar! den var helt i nyskick när jag köpte den...fanns inte minsta lilla repa någonstanns på kojan! spis,kylskåp o värmaren var helt oanvända! :surp: så plånboken åkte upp på 2 sekunder när jag var o tittade på den! :lol: det enda jag gjort är att kolla över gasolslangar....men alla var i bra skick! sen har jag monterat en "läcktestare"!

Hellre denna än en möglig norrlandsvagn för 5000-10000:-! min koja tror jag inte ens KAN bli möglig!!? :roll: glasfiber in o utvändigt med 5-6cm insprutat isolering imellan.....typ "byggskum"...tror jag! :roll:

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Skogshuggarn  
#108267 Det är bara att gratulera till "fyndet" Huggarn.

Gjorde fö samma manöver när jag köpte mitt Norrlandsvagn,,,böt alla gasolslangar/läcktestade och smällde in en gasolvarnare.
En billig livförsäkring, och kanske speciellt viktigt när utrymmena inte är så stora.

Något att tänka på för er som bygger kojor med allehanda uppvärmningsformer + en liten påminnelse om att sörja för god ventilation.

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108272 Jag har också funderat på en gasolvarnare! finns det nån liten smidig batteridriven? alltså småbatterier typ brandvarnare? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Skogshuggarn  
#108341 Kolla "FOGAS" hemsida, eller ring till dem.
Övrig som kan tänkas ha är servicesställen/reservdelar för husvagnar (se bla Husvagnssvenson), eller gasdepåer/åf.
Jag köpte min hos just en gasolförsäljare - (dock en 12 voltare.)

Avatar Fallback

Re: Huggar koja

axwell  
Avatar Fallback

Re: Huggar koja

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108352
axwell skrev:http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146091178

http://www.jula.se/search-result/?q=GASLARM

Mer att välja på !



Att det fanns grejjer på clasohlsons gör att huggarn kanske har råd me soppa dit å handla;)

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Skogshuggarn  
#108354 12V gasolvarnare inkl ev eleminator är inga problem att skaffa fram, men här eftersöktes väl typ 9V m "torrbatteridrift" om jag fattade det hela rätt?,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108356
nutte skrev:
axwell skrev:http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146091178

http://www.jula.se/search-result/?q=GASLARM

Mer att välja på !



Att det fanns grejjer på clasohlsons gör att huggarn kanske har råd me soppa dit å handla;)


Njaa....vette tusan om man har råd med en sån långtripp!! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108357
Skogshuggarn skrev:12V gasolvarnare inkl ev eleminator är inga problem att skaffa fram, men här eftersöktes väl typ 9V m "torrbatteridrift" om jag fattade det hela rätt?,,,,,



Japp, du fattade helt rätt!! jag har förvisso ett 12v marinbatteri i kojan,för innebelysningen också....men utan laddning idagsläget!

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Skogshuggarn  
#108370
Huggarn skrev:Japp, du fattade helt rätt!! jag har förvisso ett 12v marinbatteri i kojan,för innebelysningen också....men utan laddning idagsläget!


En liten solcellspanel kanske?,,,,, :wink:

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Skogshuggarn  
#108372 Öhh,,, :-? annars kan du sälja kojan till mig, Huggarn, så har du råd att åka och handla gasolvarnaren på "Classe".

:-\ :D :-\

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108391
Skogshuggarn skrev:
Huggarn skrev:Japp, du fattade helt rätt!! jag har förvisso ett 12v marinbatteri i kojan,för innebelysningen också....men utan laddning idagsläget!


En liten solcellspanel kanske?,,,,, :wink:



Tja..varför inte.. :-? det behövs väl inte en allt för effektiv panel antar jag! :roll: sitter en 12v lysrörslampa i taket som det ska räcka till! vet inte hur många watt den är på!? :roll: annars tänkte jag att jag skulle få till det som på en husvagn! att batteriet laddas när man har den efter bilen!

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

totte  
#108406 Brukar vara på sådär 11 w såna där lysrör. Drar alltså knappt en A, alltså en Ah/timme.

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Skogshuggarn  
#108424
Huggarn skrev:
Skogshuggarn skrev:
Huggarn skrev:Japp, du fattade helt rätt!! jag har förvisso ett 12v marinbatteri i kojan,för innebelysningen också....men utan laddning idagsläget!


En liten solcellspanel kanske?,,,,, :wink:



Tja..varför inte.. :-? det behövs väl inte en allt för effektiv panel antar jag! :roll: sitter en 12v lysrörslampa i taket som det ska räcka till! vet inte hur många watt den är på!? :roll: annars tänkte jag att jag skulle få till det som på en husvagn! att batteriet laddas när man har den efter bilen!


Fördelen med solcell är att du har någorlunda kontinuerlig underhållsladdning av batteriet.
Är det urladdad längre tidsperioder och kanske i minusgrader så "knäcker" man det oftast.

Vad har du för batteri?,,,,50 eller 70 någonting ah?.

totte skrev:Brukar vara på sådär 11 w såna där lysrör. Drar alltså knappt en A, alltså en Ah/timme.


11 W är nog mest vanligt, men det finns 8 w lysrör oxå om man vill snåla lite, eller varför inte LED?.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar