Skogsvagn (Huggarvagnar)

Fråga angående vinsch radio

10 inlägg 9411 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fråga angående vinsch radio

oestergard  
#107876 Hejsan

Velar lite fram och tillbaka mellan en Dragvinda och hydraulisk vinsch :roll:
Hurdan strömförsörjning behöver en radiostyrd vinsch?

Tror att jag har endast ett par dubbelverkande hyd.uttag på min skogstraktor så det blir väl att bygga ut ventilbordet till lastarn om det går isåfall :roll: Eller har ni några bra tips?.

Har tittat på Weimer 1400 endera manuell eller med radiostyrning. Manuell skulle funka när jag räcks till ventilbordet utifrån.

mvh RH



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Fråga angående vinsch radio

zeetorg  
#107878 Är man själv i skogen så är radoivinsch överlägset.
Det kan lätt bli några löprundor mellan traktorn och stocken annars...

Avatar Fallback

Re: Fråga angående vinsch radio

Bengt.Svensson  
#107886 Jag eftermonterade en radiostyrning från Weimer. Jag har kört mycket med "spakvinsch" men det går oerhört mycket smidigare med radio. Man måste dock tänka på att gå en liten bit ifrån stocken som vinschas så man inte får den på sig när det hugger i något hinder. Dessutom kan man vara med och dra lite i vajern när man ser att stocken kommer att fastna.

På min Farma så är tryck och retur till vinschventilen inkopplad med "T-kopplingar" parallellt med ventilpaketet till kranen. Ventilen till vinschen sitter på kärran och radiomottagaren sitter under tak i traktorn. Tidigare hade jag den ute på fästet till LFG-skylten men det visade sig att mottagaren blev vattenfylld och slutade funka...

Avatar Fallback

Re: Fråga angående vinsch radio

oestergard  
#107932 Hej
Tack för era synpunkter. Har radion funkat el har det varit strul?

Hur mycket dragkraft har ni i era vinschar, vad tycker ni att man behöver?


mvh RH

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga angående vinsch radio

Bengt.Svensson  
#107945
oestergard skrev:Hej
Tack för era synpunkter. Har radion funkat el har det varit strul?
Hur mycket dragkraft har ni i era vinschar, vad tycker ni att man behöver?

När radiomottagaren blev vattenfylld funkade den inte, men i övrigt är jag mycket nöjd.

Dragkraften känns som tilllräcklig, det beror mycket på trycket i traktorns hydraulsystem. Jag har en lite äldre JD med konstanttrycksystem (ca 170 kg) och det funkar mycket bra. Någon gång har det hänt att vinschen inte orkat en grov tallstock i uppförslut men det gick om man drog omväxlande med kranarm och vinsch.

Avatar Fallback

Re: Fråga angående vinsch radio

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108293 Har en Moheda radiostyrd och styrningen har funkat kanon.
Min är en MV 1800(drar 1800kp) och är stark men lite långsammare än MV1400 modellen
Spänningsmatningen är bara en 12V och 10A räcker gladligen som säkring till motagaren/magnetventil och sen sitter det ett 9V batteri i sändaren
Tänk på att endel radiostyrningar har bara en knapp dvs när du inte drar frikopplas vinchen och vajer slackar.
Andra, som min, har 2 knappar en för in o en för frikoppling och det gör att om du släpper inknappen så står vajern spänd utan att backa ut, bra om du ska hålla kvar en stam medan du lirkar förbi ett hinder etc

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående vinsch radio

stegmaster  
#108327 Själv kjör jag med Farma vinch, eldre modell med 1400kg dragkraft(numera er det visst 900kg).
Tycker den er nästan för sterk, den drar ju nästan omkull vagnen, even om stödbenen och gripen står i bakken, om trädet fastnar i nåt. (kanskje derför dragkraften er justert ned? :???: )
En sak att tenka på med denna typ vinchar er at dom drar mer en uppgifter säger.
En vanlig 3t vinch brukar kanskje 50-80m lina, men drar endast 3t vi tom trumma, i "normala" läge med kanskje 20m lina ute drar den knapt halvten, då trumman er smalare och linan tjockare på desse vinchar(typ Igland).
En kranvinch har bred trumma och tynn/kortare lina 6mm vs 8-10mm på vanlig vinch, så den tapper inte orken så snabbt som en vanlig 3pkt vinch, så i vissa fall kjänns dom nästan likvärdiga.
Radiostyring at absolut att rekommandera, spesielt om du huggar ensam.
Enda jag får minnas på er att ha med ekstra batteri til handkontrollen, då den inte går att kjöra manuelt, men det er visst fiksad på dom nya.

Titta på dragkraften til denna 3t vinchen til Igland. 3t tom trumma och 1,1t full trumma. :surp:
http://www.novare.no/tmp.doc/mereo/ssb/ ... 010495.htm

Avatar Fallback

Re: Fråga angående vinsch radio

oestergard  
#108330
gnisten83 skrev:Har en Moheda radiostyrd och styrningen har funkat kanon.
Min är en MV 1800(drar 1800kp) och är stark men lite långsammare än MV1400 modellen
Spänningsmatningen är bara en 12V och 10A räcker gladligen som säkring till motagaren/magnetventil och sen sitter det ett 9V batteri i sändaren
Tänk på att endel radiostyrningar har bara en knapp dvs när du inte drar frikopplas vinchen och vajer slackar.
Andra, som min, har 2 knappar en för in o en för frikoppling och det gör att om du släpper inknappen så står vajern spänd utan att backa ut, bra om du ska hålla kvar en stam medan du lirkar förbi ett hinder etc


Hej
Betyder 2knappar = 2kanals radio ?
Kanske man borde lyxa till det och köpa en 2kanals på en gång :roll:

/RH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående vinsch radio

halvproffs  
#108331 Absolut! Har haft utan och nu med radiostyrning (2knappar) Helt överlägset! Snåla inte! :grin:

Avatar Fallback

Re: Fråga angående vinsch radio

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108438 Ja 2 knappar kallas kanske 2 kanals

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).