Avverkning (slutavverkning)

Hur mycket kan en amatör avverka?

12 inlägg 8549 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycket kan en amatör avverka?

Varg  
#105579 Hej,

Hur stor areal kan en amatör slutavverka själv på ca 5-6 veckors heltidsarbete med traktor och motorsåg? För att göra exemplet lite smalare så handlar det om en som har kört motorsåg tidigare, skiftet ligger i västra götaland och timmret skall köras ca en km och grot läggas upp i högar på skiftet. Förhållandena är "normalgoda". Det står strax över 200m3sk/ha. Vanlig liten traktor med skogskärra.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hur mycket kan en amatör avverka?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105580 Det kan inte bli mycket, bara den delen att grot ska läggas upp i högar på skiftet är ju ett jättejobb. Med en skördare så är det ju inte svårt att få grot att ligga i högar, vid manuell huggning så blir det ju en herrans massa extra arbete för att få till det.

Utveckla gärna detta med "vanlig liten traktor med skogskärra", vad innebär det?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kan en amatör avverka?

Varg  
#105583
D Brown skrev:Det kan inte bli mycket, bara den delen att grot ska läggas upp i högar på skiftet är ju ett jättejobb. Med en skördare så är det ju inte svårt att få grot att ligga i högar, vid manuell huggning så blir det ju en herrans massa extra arbete för att få till det.

Utveckla gärna detta med "vanlig liten traktor med skogskärra", vad innebär det?


Ok, då skippar vi det med att groten skall samlas ihop utan det ska bara fällas, kapas i längder etc och köras ut till väg. Behöver inte vara något exakt över huvudtaget utan bara en grov fingervisning då jag aldrig varit med och kört långa intensiva pass utan bara varit med och fällt ett par träd då och då för att få ved till vintern (och då har vi ju dragit ihop groten och eldat upp den). Klarar man 1 ha?

Tänk någonting i storleksklass med denna: http://www.blocket.se/goteborg/Timmerkarra_skogsvagn_med_kran_28394068.htm?ca=15&w=1 och en lagom traktor för att dra den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket kan en amatör avverka?

ulfgustav  
#105585 Hej
Med tanke på att du inte huggit i någon omfattning tidigare samt att det sannolikt är granskog så är det inte sannolikt att du klarar 1 ha, snarare så kanske du maximalt klarar 0,5 ha eller ca 100 m3sk förutsatt att du är vältränad och har erfarenhet av körning med traktor och skogsvagn med kran, denna bör dessutom vara försedd med visch vilket underlättar

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kan en amatör avverka?

Varg  
#105587
ulfgustav skrev:Hej
Med tanke på att du inte huggit i någon omfattning tidigare samt att det sannolikt är granskog så är det inte sannolikt att du klarar 1 ha, snarare så kanske du maximalt klarar 0,5 ha eller ca 100 m3sk förutsatt att du är vältränad och har erfarenhet av körning med traktor och skogsvagn med kran, denna bör dessutom vara försedd med visch vilket underlättar


Ok, ca 10-12 veckors jobb per ha då. Det var där i krokarna som jag misstänkte att det skulle ligga så då var jag inte helt fel ute, känns lite skönt det ivartfall :wink: Tack för hjälpen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket kan en amatör avverka?

keja01  
#105598 5 m3 per dag skulle jag tippa.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en amatör avverka?

Torparn79  
#105599 det beror väl på hur grov skog det handlar om..
och trädslag..

grov tall hugger man ju rätt mycket på en dag medan klenare risig gran håller ner kapaciteten som satan..

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kan en amatör avverka?

New holland patu  
#105604 Är det kvistren gammal grov granskog eller risgranar har ju viss betydelse.....Omöjlig fråga att ens gissa på.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kan en amatör avverka?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107545 Varför är det panik med att dra ihop grot och elda,är väl bättre att det ligger kvar och gödslar samt dämpar gräsväxt.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en amatör avverka?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107558 Väldigt mycket mindre än man tror och andra säger, för att det är en massa faktorer som man inte hade en aning om som hoppar upp och gör sig påminda.....

Fast är man en ung spänstig 25-åring utan andra bekymmer så kanske det går undan :lol:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kan en amatör avverka?

Varg  
#108264
bengt.a skrev:Varför är det panik med att dra ihop grot och elda,är väl bättre att det ligger kvar och gödslar samt dämpar gräsväxt.


Nej det var ingen panik igentligen, handlade mest om att försöka isolera / ringa in frågeställningen. Tanken var att ju mer speficierat det var vad som skulle göras destor enklare att besvara... Nu blev det ju inte riktigt så ändå... :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket kan en amatör avverka?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108277
Uvskogen skrev:Väldigt mycket mindre än man tror och andra säger, för att det är en massa faktorer som man inte hade en aning om som hoppar upp och gör sig påminda.....



Skönt att det inte bara är jag som upplevt detta! 8)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).