Verkstan

Dieseltillsats

15 inlägg 20544 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dieseltillsats

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108151 Ska man slå i någon tillsats i dieseln, har en 40 år gammal traktor? I så fall, vad ska man slå i, förslag på märke alltså?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Dieseltillsats

tomasb  
#108164 Du ska inte hälla i nått. Dieseln duger alldeles utmärkt som den är.

Avatar Fallback

Re: Dieseltillsats

axwell  
#108172 Den här frågan kan bli intressant att följa eftersom något liknande avhandlades tidigare. Rubriken på tråden var ????, diskussionen kom mest att handla om vilken typ av motorolja eller 2 takts som är lämpligast.
Tri-pack Dieselbooster kan knappast vara värd kostnaden, de brukar till stor del bestå av fotogen.
Ok har något till en mer rimlig peng.

Användarvisningsbild

Re: Dieseltillsats

masterchief  
#108178 Jag kör med K-guard i mina maskiner, rengör bänslesystem samt hindrar algtillväxt, gör även dieseln mer smörjande.
På 5005an sjönk bränsleförbrukningen med 10% efter jag börjat med den så jag tycker den betalar sig.
Enda mankemanget var att jag fick byta bränslefilter så fort jag började köra med den iom den rensade rent i ledningar och tank.
Kostar ungefär 13öre litern per färdigblandad.

Användarvisningsbild

Re: Dieseltillsats

Fredrik Reuter  
#108186 Hej,
Är det denna du kör med Ferdinand?

http://www.nch.se/se/pdf/kdpblad/K%20GARD%20NF%20v3.pdf

Var köpa?

Avatar Fallback

Re: Dieseltillsats

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108189 Är jävligt skeptisk till Kernite sen nån försäljare objuden trängde sig in här en mörk kväll för att demonstrera sina undermedel.

Användarvisningsbild

Re: Dieseltillsats

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108195
trislc skrev:Detta är en tidigare behandled tråd (varför kommer samma fråga alltid upp igen?),


För att en ny dieselmotorägare sökte på Dieseltillsats och sånt, och fick inte upp nåt men ville ändå få ett tips! :wink:

Det är väl för övrigt lite som med naturmedel för hälsan, man hoppas alltid att nåt ska fungera i varje fall :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieseltillsats

axwell  
#108210
trislc skrev:
tomasb skrev:Du ska inte hälla i nått. Dieseln duger alldeles utmärkt som den är.


Behövs inte fler svar.

Detta är en tidigare behandled tråd (varför kommer samma fråga alltid upp igen?), många har olika hemkokta lösningar, men ingen är belagd med några som helst fakta. .. "har hört att", ... en bekant körde med och då inträffade: ... " ...." .. .

Du har svaret ovan, utan att behöva fundera mera: Tycker du att det behövs mera, så häll i: DIESEL!


Påminner osökt om ordvalet i "Avverkning av 118....." med underförstått "det här är den absoluta sanningen, den som tycker annat har fel"

masterchief skrev:Jag kör med K-guard i mina maskiner, rengör bänslesystem samt hindrar algtillväxt, gör även dieseln mer smörjande.
På 5005an sjönk bränsleförbrukningen med 10% efter jag börjat med den så jag tycker den betalar sig.
Enda mankemanget var att jag fick byta bränslefilter så fort jag började köra med den iom den rensade rent i ledningar och tank.
Kostar ungefär 13öre litern per färdigblandad.


Som redan skrivet, var säljs undermedlet, storlek på frp, kostnad/frp? Påminner starkt om Tripak som Clas tidigare sålde, även Tripak har sitt Hk i södra Dalarna.
Om medlet kan mota dieselbakterierna bör det vara värt några ören per liter diesel.
http://www.tripak.se/index.php?action=09

Användarvisningsbild

Re: Dieseltillsats

stegmaster  
#108214 Av alla tidningar som jag läst, så ska man INTE ha nåt i diesel`n enligt servicemek. vid olika värkstader.
Inget som er dokumenterat att skulla hjälpa.

Avatar Fallback

Re: Dieseltillsats

foton  
#108222 Metanol är efektivt om man vill ha ur vatten ur tanken, man får vara bered med nytt fillter för vattnet hamnar där ganska omgående, men om det inte blir helstopp så löser det upp sig där oxså ganska snappt. Jag slår alltid i lite 2 takts olja när jag tankar

Avatar Fallback

Re: Dieseltillsats

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108228 Jag tycker att du ska hälla i lite (billig) tvåtaktsolja, det är många dieselpumpar som har skurit p.g.a den mindre feta dieseln som är nu.

Troligtvis blir jag väl emotsagd, men om så sker så kommer det i.a.f inte att komma oväntat.

Användarvisningsbild

Re: Dieseltillsats

masterchief  
#108231
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Är det denna du kör med Ferdinand?

http://www.nch.se/se/pdf/kdpblad/K%20GARD%20NF%20v3.pdf

Var köpa?

Det är det jag kör med.
Jag var med jäkligt skeptisk mot det i början, brukar inte tro på hemkok men köpte en testsats mest för att testa.
Var i samma veva vi fått stänga framtanken på 2004an pga algbildning.
Det märktes rätt omgående att bränsleförbrukningen minskade.
Angående alger så vet jag inte om det fungerar, men vi har inte haft bekymmer efter det och 2004an samt H8an går på den förhatliga rapsinblandade dieseln, 5005an har jag kört på blankdiesel hela tiden.
På H8an samt Rangern kan jag inte säga exakt hur mycket de drar mindre då de gått på den sedan nya, men Rangern drar 0,8 liter milen blandad körning.
Här är en länk om medlet.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=47514
De ska även ha en artikel där Atl testade medlet på en gammal Fordtraktor, men den finner jag inte just nu.
Lite osäker var man köper det i handeln, men jag har kontakt med en säljare i Linghem.
Ett ställe som hade det för ett par år sedan var John Deere säljaren i Kåparp/Linköping.

Avatar Fallback

Re: Dieseltillsats

valtra a 72  
#108234
D Brown skrev:Jag tycker att du ska hälla i lite (billig) tvåtaktsolja, det är många dieselpumpar som har skurit p.g.a den mindre feta dieseln som är nu.

Troligtvis blir jag väl emotsagd, men om så sker så kommer det i.a.f inte att komma oväntat.

Precis,tvåtaktsolja är det bästa man kan att hälla i, speciellt i äldre fordon.

Användarvisningsbild

Re: Dieseltillsats

Skogshuggarninorr35  
#108253
valtra a 72 skrev:
D Brown skrev:Jag tycker att du ska hälla i lite (billig) tvåtaktsolja, det är många dieselpumpar som har skurit p.g.a den mindre feta dieseln som är nu.

Troligtvis blir jag väl emotsagd, men om så sker så kommer det i.a.f inte att komma oväntat.

Precis,tvåtaktsolja är det bästa man kan att hälla i, speciellt i äldre fordon.


Vi kanske blir emotsagda ja men det är absolut inte fel att hälla i tvåtaktsolja eller 10-30 olja för dieseln är för torr för dom gamla traktorerna.
Dieselpumparna och spridarna mår ganska mycket bättre om dom får en sup.

Sen ska man ju vara noga att se till att det finns olja i dom dieselpumpar där man själv får kontrollera och fylla på olja.

Och att det är stor skillnad på dieseln idag vet både jag och ni som fått diesel på kläderna, dagens diesel-lukt försvinner ju nästan helt på första tvätten medans den gamla satt kvar många tvättar :lol:

Avatar Fallback

Re: Dieseltillsats

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108259
Skogshuggarninorr35 skrev:Sen ska man ju vara noga att se till att det finns olja i dom dieselpumpar där man själv får kontrollera och fylla på olja.


Jo det var just det, om jag fyller min pump med olja så är det nästa gång jag tittar nästan bara diesel där.
Jag antar att det beror på inre läckage i pumpen, och att det därför blir dieseln som smörjer pumpen.

....men Uvens Nuffe är ju å andra sidan rena rama nya traktorn i jämförelse, även om han räknar rätt eller fel på åldern :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).