Skogsekonomi

Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

276 inlägg 97184 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

agronome-kleptoman  
#102490 köpa mer skog? det vill ju alla men läs rubriken ! pris på skogen har ökat men inte i den takt som var förutspådd

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Hoglunda  
#102522 Många bäckar små blir snart en flod. De flesta skogsägare är nog alldeles för traditionella och gör som dom alltid gjort. Det gäller att se om sitt hus och öppna ögonen för alternativa inkomstkällor.

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106116
Zalman skrev:Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Vad skogspriset är om 5 år, det vet ingen men att det kommer att stiga väsentligt är åtminstone jag övertygad om.

Några skäl till detta är:
1. Allmänt höjda råvarupriser, oljepriset har höjts 50% på ett år.
2. De som eldar olja idag för uppvärmning, kommer med stor sannolikhet att gå över till biobränsle.
3. Fler och fler biobränsleanläggningar startas, exempel Dåva 2 i Umeå, den blir klar 2009 och kommer att behöva en långtradare i timmen av biobränsle. De kan idag betala minst 1000kr/ton(och kanske 2000kr/ton om 5 år) och ändå göra vinst. Det beror på att Dåva 2, ger 30MW producerat el som kommer att räknas som förnyelsebar och få elcertifikatspengar. ”Dåva 2 får en bränsleeffekt på ca 105 MW, vilket är väsentligt mer än vid Dåva 1. Tillkomsten av Dåva 2 innebär mer än en fördubbling av kraftvärmeverkets samlade kapacitet, från dagens 65 MW till 170 MW. Det gör Dåva till Norrlands största kraftvärmeverk baserat på fasta bränslen.
Dåva 2 kommer – till skillnad från Dåva 1 som är avfallsbaserat – att eldas med biobränslen som avverkningsrester (s k grot: grenar, toppar), flis, bark, spån, torv m m. Dessa bränslen tas i huvudsak från regionen, vilket kommer att bidra till sysselsättningen inom skogs- och transportnäringen i Norrlands inland. Vid full produktion kommer Dåva 2 att kräva ett långtradarlass i timmen.” http://www.umeaenergi.se/default.asp?id=9499
4. Byggandet av trähus ökar, både i Europa och i sverige. Exempel: ”Älvsbyhus slår nytt försäljningsrekord - igen! Under året har mer än 1 800 villor sålts. Inför 2008 ställs siktet ännu högre.” http://www.pitea-tidningen.se/artikel.a ... rkiv=False
5. Enligt Skogsstyrelsens virkesbalansrapport som sträcker sig till 2014 pratar man om ett grantimmer underskott på 7 miljoner m3 bara i Götaland, eftersom Holmen och Rörvik aviserat om att bygga nya jättesågar.
6. Transportkostnaderna ökar dramatiskt, det blir svårare att importera billigt virke.
7. Satsningar på etanol, metanol och DME som fordonsbränsle kräver mer biobränsle.
8. Svenska värme och kraftvärmesektorn har utbyggnadsplaner på 13,6TWh fram till år 2015, Det motsvarar 7 miljoner m3 trädbränslen.
9. Katastrof i Kanada eftersom 1 miljard m3 skog dör fram till år 2012 pga insektsskador, detta skapar virkesbrist i världen.
10. Trä är ett bra material för att begränsa klimateffekterna och kommer att användas ännu mer i byggnation, förpackning, uppvärmning och som fordonsbränsle.
11. Länder som tidigare exporterade virke till Sverige, fyndar nu billigt svenskt virke. Exempel: Estland, Lettland, Tyskland och Finland.
12. Sverige har idag norra Europas billigaste virkespriser, de måste givetvis förr eller senare uppjusteras till våra grannländer. Tyskland har 65% högre priser. Exempel: Timmerpriser
Sverige 86$
Norge 106$
Österrike 118$
Estland 118$
Lettland 120$
Finland 128$
Tyskland 142$

13. Ryssland har redan höjt virkestullarna till 10€=94kr/m3 och hotar att höja till 50€=470kr/m3 2009.
14. Om oljan kostar 20-25kr/liter om 5 år och elen 2-3kr/KW och pellets 4-6000kr/ton då måste virkespriserna också fördubblas. Vill inte virkesköparna betala ett bra pris får man väl skaffa sig en pelletskvarn och själv sälja pellets för 4-6000kr per ton.


Det var ett tag sedan jag skrev första inlägget i denna tråd. Visst, tidsschemat kanske inte stämde till 100% men pusselbitarna börjar falla på plats.
Exempelvis så skriver di.se idag att Ryssland höjer virkestullarna till 50€ 2011-01-01.
Så kriget om råvaran hårdnar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

foton  
#106122 Massaveden har sjunkit med 1,6% varje år i över 30 år i fast penningvärde.

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106130
foton skrev:Massaveden har sjunkit med 1,6% varje år i över 30 år i fast penningvärde.


Har du någon länk till din uppgift?
Intressant är att den genomsnittlige skogsägaren blivit en så mycket bättre företagare de senaste 30 åren.
Från att ligga runt 200m3/ha till runt 300m3/ha på en slutavverkning i södra Sverige gör skillnad.

Dessutom blir det en allt större business att diversifiera sitt skogsföretag.
Saker som turism, jakt, fiske, vindkraft, stycka av tomter mm gör att det blir mer kvar i plånboken.

För egen del så är jag förvånad över vilka pengar det är i jakten, lyckades med att femdubbla jaktarrendet nu senast!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

agronome-kleptoman  
#106139 Drömmar är gränslösa och gratis..... ett bra tag framöver :)

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106168
agronome-kleptoman skrev:Drömmar är gränslösa och gratis..... ett bra tag framöver :)


Det är många som drömmer om skog :grin:

Och det är många som blir allt bättre företagare så de kan räkna hem ett allt högre pris på skogsmark.
Eller hur förklarar du annars att man i snitt betalar 85.000kr/ha i Uppland när avkastningen av skogen är 56.000kr/ha?
29.000kr/ha ska ju finansieras på annat sätt vilket är 52% mer än vad virkesförsäljningen ger.

Om den duktige skogsägaren istället köper skog i Mellannorrland som ger en avkastning på 39.000kr/ha och hittar mervärden för 52% ytterligare, summa intäkter 59.000kr/ha och köper skogen för bara 39.000kr/ha
så blir det en ren vinst på 20.000kr/ha.

http://www.skogssallskapet.se/skogsvard ... karta.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106231
Zalman skrev:
foton skrev:Massaveden har sjunkit med 1,6% varje år i över 30 år i fast penningvärde.


Har du någon länk till din uppgift?


http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4 ... ckling%20sågtimmer%20och%20massaved).xls

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Trapper500  
#107805 Hej!

Att skogsmarken får ett fördubblat pris inom fem år är ju ställt utom allt tvivel!

Och de som nu säljer bort skogen kommer att ångra sig inom fem - tio år...

De kommer att säga: - "Jag sålde alldeles för billigt!"

MVH
Trapper 500

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107858 Jag har väldigt svårt att se att skogsmarken skulle dubblas i pris från dagens nivå. Tror inte ekonomin i stort klarar de stora prisökningar på olja etc som det spekuleras i. Det skulle snabbt leda till en rejäl lågkonjunktur som sänker efterfrågan.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107859
nisse skrev:Jag har väldigt svårt att se att skogsmarken skulle dubblas i pris från dagens nivå. Tror inte ekonomin i stort klarar de stora prisökningar på olja etc som det spekuleras i. Det skulle snabbt leda till en rejäl lågkonjunktur som sänker efterfrågan.

/Nisse


Prisrally i oljan eller ej, staten lovar 2-3kr/litern i ökade olja skatter.

Ser man
"Vetenskapens värld"
Del 13 av 18: Naturens resurser sinar
http://svtplay.se/v/2234025/vetenskapen ... 815,1,f,-1

Så pratar man om Peak oil, Peak economi, Peak everything
Vi har max en högkonjunktur till, sedan bär det av utför...

   TS
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Trapper500  
#108205 Hej alla skogsvänner!

Jag må säga att jag tyckte om den signatur som citerade Mark Twain:

- Investera i mark - jag har hört att den inte tillverkas längre...

MVH
Trapper 500

Användarvisningsbild

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108221
Trapper500 skrev:Hej alla skogsvänner!

Jag må säga att jag tyckte om den signatur som citerade Mark Twain:

- Investera i mark - jag har hört att den inte tillverkas längre...

MVH
Trapper 500


Fast Mark Twain hade ju inte beräknat effekten av landhöjning + vulkanutnrott. Tänk t.ex. på Surtsey http://sv.wikipedia.org/wiki/Surtsey Fast jag erkänner att nyproduktionen är betydligt lägre än efterfrågan...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Trapper500  
#108227 Hej Niking!

Det var en riktigt kul vinkling det här med landhöjning och vulkanutbrottsöar vid Island, som tillkommit på jordskorpan.

År 1900 hade jorden 1,7 miljarder människor.
År 1950 hade jorden 2,5 miljarder människor.
År 2050 beräknas vi ha 9,1 miljarder människor. Och många vill mot norr och Skandinavium av olika skäl...

Då lär nog inte lite landhöjning i Norrland och några vulkanöar utanför Island betyda något...
MVH
Trapper 500

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108230
Trapper500 skrev:Hej Niking!

Det var en riktigt kul vinkling det här med landhöjning och vulkanutbrottsöar vid Island, som tillkommit på jordskorpan.

År 1900 hade jorden 1,7 miljarder människor.
År 1950 hade jorden 2,5 miljarder människor.
År 2050 beräknas vi ha 9,1 miljarder människor. Och många vill mot norr och Skandinavium av olika skäl...

Då lär nog inte lite landhöjning i Norrland och några vulkanöar utanför Island betyda något...
MVH
Trapper 500


Om 20 år har 4 miljarder människor vattenbrist.
Visst finns det platser på jorden som har mark med bättre tillväxt än Sverige.
Men de behöver i allt större utsträckning dyr bevattning, vilket vi endast behöver i ringa omfattning.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).