Verkstan

Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

81 inlägg 139702 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

axwell  
#107868
blixten skrev:! Priset på den är ju tilltalande, dock kanske intermittens faktorn (7% 140 amp) känns lite låg?!

Ja det ser underligt ut, normalt anger man strömmen vid 60 resp 40 % intermittens. Om du behöver svetsa massivt stål med grova pinnar så skulle
johan eriksson skrev:v johan eriksson »
förslag passa bättre.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

blixten  
#107875 Lite underligt är det. Men kollar man längst ner på sidan

http://www.telwin.com/webtelwin/site.ns ... |815857|81

så måste det vara 150 amp 60% intermittens som är det man kan jämföra med andra svetsar, dvs inte 140 amp 7% som jula anger?

http://www.jula.se/svetsinverter-force-165-137934

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

axwell  
#107903 En fransk sida



Jula tycks inte ha koll!

Användarvisningsbild

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107924 Jula har kanske bara glömt en nolla, dvs. 70% vid 140 A?

Användarvisningsbild

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

totte  
#107928 Skulle nog säga att den Johan rekommenderar är en bra bit bättre om du kommer att svetsa lite grövre grejor, har rätt bra med kräm och bra intermittensfaktor vid högre ström. Jag har annars själv en mindre Telwin max 120 A, funkat mycket bra men jag har sällan behov av att svetsa nåt särskilt grovt, använder nästan aldrig mer än 2,5 mm pinnar.

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

blixten  
#108011 Är inte säker på att den Johan rekommendera har så mycket högre intermittensfaktor. Frågan är bara med vilken man ska jämföra, 60% 150amp eller 140amp 7 %. Den ena verkar ju vara vid 20 grader C och den andra vid 40 grader C. Eller hur tolkar ni bilden? (första gången jag bifogar en bild, hoppas det syns)

Användarvisningsbild

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108013 Du verkar ha helt rätt. Om man kollar EN60974-1 så definierar den en arbetstemperatur -10 till +40. Kollade manualen till min OrigoArc150 och den verkar vara specad upp till 40 grader, 25% vid 150A. Telwin verkar vara en riktiga lurendrejare som uppenbarligen har usla prestanda vid maxtemp som är den temp som seriösa tillverkare som ESAB och Kemppi verkar använda sig av i sina prestandadata.

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

M_M  
#108017 Telwin är inget annat än hobbymaskiner, och vill förstås få sina prylar att se så bra ut som möjligt.
Jag köpte min Selco Genesis 140 beg. för 2000kr och den är bättre än vilken Telwin som helst, dessutom löjligt prisvärd i en jämförelse. Dessutom finns service och reservdelar att tillgå utan problem.

Å andra sidan verkar dessa Telwin trots allt funka för folk, men billig eller prisvärd är de inte egentligen om man jämför med begagnade märkesmaskiner.
Inget nytt under solen.

Användarvisningsbild

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

stegmaster  
#108055
M_M skrev:Telwin är inget annat än hobbymaskiner, och vill förstås få sina prylar att se så bra ut som möjligt.
Jag köpte min Selco Genesis 140 beg. för 2000kr och den är bättre än vilken Telwin som helst, dessutom löjligt prisvärd i en jämförelse. Dessutom finns service och reservdelar att tillgå utan problem.Inget nytt under solen.

Kan du utreda vad du menar funkar bättre på Selco maskinen? :geek:
Anser du alla Telwin modellar vara skrap? :surp:
At Telwin har nogra budgetmodeller til varohusen er riktig, men dom har andra modellar som jag inte tycker er spesielt billige. Sjalv kjör jag med Telwin 175 som jag fikk betala ca 5500,- nok för nogra år sen, och anser inte denna at vara nån hobbysvets prescis, utan en riktig bra svets faktisk. Har fått testad den av yrkessvetsare vid et par tilfällen och dom har varit jättennöjda med den. Har vid två tilfällen svetsad hela dagen nästan utan stans, och svetsen kopplade inte ut en enda gång. Her er min svets(notera uppgifter enligt EN60974-1)
35% vid 160amp
Bild


http://www.telwin.com/webtelwin/site.ns ... 815187|81|
Men visst funkar den för hobbysvetsning ochså. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

M_M  
#108101 Jag har under mina år som svetsare aldrig sett en Telwin på ett verkstadsgolv.
Hade de varit bättre än Esab, Kemppi, Selco, Fronius o.s.v så hade de kostat mer och använts på professionell basis.

Har aldrig påstått att de inte duger att svetsa med.

Användarvisningsbild

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

stegmaster  
#108106
M_M skrev:Jag har under mina år som svetsare aldrig sett en Telwin på ett verkstadsgolv.
Hade de varit bättre än Esab, Kemppi, Selco, Fronius o.s.v så hade de kostat mer och använts på professionell basis.

Har aldrig påstått att de inte duger att svetsa med.

Och jag har inte påstått att dom er bättre enn nån annan svets, bara att det finns likvärdiga.
Men du utredar inte min fråga, om vad som er så överlagset med din Selco svets jamfört Telwin?
Att du inte har sett en telwin svets på ett verkstadsgolv, kan nog bero som i manga andra fall, at dom flästa kjöpar dom kjenda märken, kanskje just för at dom er kjenda. Säger egentlig inget som helst, om kvaliten på andra märken.
Blir ju som at jag skulla säga at Rolls Royce er en skit bil, då jag inte inte har sett en enda en i någon stad jag har varit. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

totte  
#108113 Det är med svetsar precis som med allt annat i verktygs och maskinväg. Proffsgrunkor är byggda för att hålla för daglig användning under lång tid. En amatörgrej gör ofta jobbet lika bra, åtminstone när den är relativt ny, men den tål inte den hårda långvariga användningen som proffsutrustning gör. Sågar man 3 m3 ved om året så funkar det med en hobbysåg, är man proffs bryter en sån ihop efter ett kort tag. En hobbyborrmaskin borrar fina hål, men borara man många hundra om dan så håller den kanske ett par veckor, om man har tur.

Så att om man svetsar en stund då och då så går det utmärkt att köra med vad man nu hittar på varuhusen. Den svetsar lika bra, men är troligen inte byggd för att stå och gå åtta timmar om dan i verkstaden, blir troligen överhettad och dör då.

Så det är egentligen en rätt meningslös debatt att jämföra det ena med det andra om man inte tar hänsyn till hur och var det skall användas.

Vad Telwin har för kvalitet vet jag egentligen inte, den säljs på varuhus och man kan förmoda att den inte är byggd för proffsbruk. Sannolikt är det ungefär samma innamäte i de flesta såna som säljs utanför proffsbutikerna. För en amatör som mig som svetsar en stund då och då funkar den förträffligt, och för mig är det föga intressant att jämföra den med en ESAB proffssvets, finns ju ingen tvekan om att ESABen är en mycket bättre svets, men den är ungefär lika intressant för mig som att ha en lastbil att köra till jobbet med bara för att den är byggd för att tåla körning 8 timmar om dan med tunga lass.

Användarvisningsbild

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

stegmaster  
#108118
totte skrev:Vad Telwin har för kvalitet vet jag egentligen inte, den säljs på varuhus och man kan förmoda att den inte är byggd för proffsbruk.

Nåvel, det er vel inte hela sanningen, Telwin har ju nogra varuhusmodellar som nevnt tidligare, men dom gör ju en rad riktig dyra maskiner ochså som finns til salu i vanliga svetsbutikar, som jag absolut skulla klassa som proffs.
Inte mange som kjöpar en hobbymaskin til kr 40.000,- (ca pris på dom största telwin produkten).
Att esab och liknande inte gör nogra varuhusmodeller er ju en annan skål.
Så min åsikt er at man får dele inn svetsar i hobby och proffs modellar och inte efter vilket navn som finns på den.

Et eks. på en sammanställning av nogra olika märken med nästan samma pris/tekniska data.(prisar utan moms)
Varier lite, då det er svårt att hitta eksakt samma hos alla tillvärkare.

http://svetsmaskinservice.e-butiken.se/ ... &cat_id=82

http://svetsmaskinservice.e-butiken.se/ ... &cat_id=66

http://www.nasstrommaskin.se/cgi-bin/ib ... sn=Lista99

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

M_M  
#108147 Totte tog orden ut munnen på mej.

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

odysses79  
#108148 Hallå Alla svetsare!
själv rekomenderar jag elga P 48 samma kvalite som ok 48.00 men mer lätt tända och betydligt mjukare o fylligare gång.
Föredrar Elga svetspinnar likaså deras rostfria 316. när jag la prov för o svetsa rör föredrog jag att använda dessa elektroder för den mjuka gången.
Sedan kan jag klar göra med intermitens hur mycket en svets klarar av o svetsa i en timme under konstant svetsning med en elektrod i sträck vid den ampere som är angett.
mvh

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).