Före och efter jobbet

hur många elever bör dela på fem skotare

17 inlägg 7046 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

hur många elever bör dela på fem skotare

skogsrået  
#103765 I vår skola har vi endast fem skotare. De är egentligen inhyrda till skolans gymnasielever. de har även två skördare. Den delar ca tjugo elever på.
Skotarna delar ettorna,tvåorna samt våran klass på...dvs drygt 70 elever sammanlagt på endast fem maskiner.Ni kan ju förstå att det inte blir mycket körtid för var o en ute på avverkningarna.Jag går en 40 veckors utbildning och ska lära mig både skotare och skördare-den som bara väljer skotare har lika lång utbildning.
Enligt läroplanen ska man köra 150 timmar maskin-alltså då är både skotare o skördare inräknad.
Nu räknar skolan en dag(7-8 timmar) i skogen där man då kommer att få köra endast 2 timmar(pga elevantalet)ändå som 7-8 maskintimmar...alltså kommer mina dagar att gå åt väldigt snabbt...tydligen så kommer högst ett par stycken om ens det att få lära sig skördare. Vi kommer kanske att åka en vecka till rovaniemi o träna med deras simulatorer.Enligt skolan får vi inte börja köra skördare förrän i slutet av april..eftersom skolan slutar i juni tycker jag det är orimligt kort tid att lära sig skördaren-med tanke på att vi delar skördare med minst 20 andra elever.Saken är den att den här utbildningen heter jämlikt/jämställst skogsbruk o vänder sig i första hand till kvinnor. Tiden är nog knapp att lära sig alltihopa ändå-för att bli minst lika bra om inte bättre för att tålas synas i sömmarna efteråt. Vi har blivit lovade att vi efter skolan ska bli anställningsbara!!! Men samtidigt hade man inte räknat med att så många skulle välja maskinförarinriktningen.
min fråga är...är det rimligt att bli maskinförare på så kort tid...vad tycker ni..finns de någon som gått någon liknande kortare utbildning eller har ni gått naturbruks i tre år. SJälv gick jag ju AMU skog i Bräcke för 22 år sedan-minns inte om det var 9+ 11 veckor + praktik på den tiden.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: hur många elever bör dela på fem sko

Robertberg  
#103778 Jag gick anläggning maskin i gymnasiet, vi var elva elever på en 20 år gammal H10 det första året, det andra året fick vi även en fem år gammal 5,5 tonnare.
Vi hade inte tid att köra så mycket som vi borde ha gjort, och dessutom fick de som var duktiga på att köra köra mer än de som inte var riktigt lika bra.

Men ni har ju ännu färre maskiner/elev, anser att bägge fallen är riktigt dåliga.

Användarvisningsbild

Re: hur många elever bör dela på fem skotare

Knegarn  
#103788 Ja, jag tycker det är väldigt rimligt!! jag blev maskinförare totalt utan utbildning och förstår inte hur du kan förvänta dig att det ska finnas en skotare åt alla, varsitt avverkningslag med egen dunder kanske?

Användarvisningsbild

Re: hur många elever bör dela på fem skotare

vajern  
#103800 Våran skola har 7 skotare och 2 skördare, men där la dom våran skotarkurs när 1or och 2or är ute pä praktik och annat så vi har alla 7 skotarna för oss själva, vi e 12st så vi får massvis med maskintid. Sen har vi en J**la massa LIA oxå.

Sen hur de blir med skördarna vettefan faktiskt..

Avatar Fallback

Re: hur många elever bör dela på fem skotare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103805 När jag gick fordonstekniskt så hade vi en lastbil på 15 stycken och övningskörde med.

Avatar Fallback

Re: hur många elever bör dela på fem skotare

dexter  
#103809 när ja gick i skolan så hade vi 5 skotare å 2 skördare å körde me. de funka rätt bra faktiskt måste ja säga.

Användarvisningsbild

Re: hur många elever bör dela på fem skotare

skogsrået  
#103829
Knegarn skrev:Ja, jag tycker det är väldigt rimligt!! jag blev maskinförare totalt utan utbildning och förstår inte hur du kan förvänta dig att det ska finnas en skotare åt alla, varsitt avverkningslag med egen dunder kanske?

jag förväntar mig inte att ha en egen maskin-men räkna själv efter hur lite körtid det måste bli per person när 70 stycken kommer att samsas om 5 skotare-jag hade nog mer tur på åttiotalet då var vi bara ett tiotal som lärde oss skotare o två stycken på super evan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: hur många elever bör dela på fem skotare

Mäki  
#103834 Jag hade 16 timmar aktiv körning på skördaren när jag gick vuxenutbildning före praktik men det gick bra.
När jag skulle köra praktiken så blev jag sjuk och var borta 4 veckor men fick anställning ändå.

Avatar Fallback

Re: hur många elever bör dela på fem skotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105041 3 skördare har ni väl ändå... ;)
Är inte så lätt det där med att få ihop scheman och körtid åt alla, när jag gick där (gick ut för 5,5 år sen) så hade vi 6 skotare och 3 skördare på ungefär samma antal elever. Och visst det blir inte så mycket körtid, men vi körde iaf skift på ibland. 6-12 och 12-18.
Jag körde mycket hemma så då fick nån annan möjlighet att köra mer ist för mig.
Jag ser det som att man blir ingen färdig maskinförare av en naturbruksutbildning, man lär sig grunderna i körningen men för att bli riktigt bra så är det övning och åter övning som gäller, och då gäller det som elev att försöka vara lite framåt och försöka få in en fot hos någon som har maskiner då finns det säkert möjlighet att få komma och köra under praktikperioder och kanske nån helg och så.
För det är bara så att skolans timmar räcker aldrig till för att bli en "färdig" maskinförare.

Användarvisningsbild

Re: hur många elever bör dela på fem skotare

skogsrået  
#105230 grejen är ju den att vi bara går 40 veckor o ska hinna med att bli "anställningsbara maskinförare" på både skotare OCH skördare under den tiden-går inte att jämföra med de TRE ÅR som gymnasiet har på sig. Vi kör inte heller skft utan får bara köra en dag i veckan...dela maskinen med någon annan...så det blir inte mycket till körtid..visst har naturbruksgymnasiet tre skördare men de är ju också bara gymnasiets maskiner o de får inte vi använda...vi ska egentligen inte heller använda gymnasiets skotare utan det är tänkt att vi egentligen ska ha bara en skotare o en skördare att använda..men fortfarande mer än tio veckor in på utbildningen (alltså en fjärdedel av utbildningstiden) har vi fortfarande inte sett till varken skotare eller skördare trots att skolan fått 1.8 miljoner i bidrag för att skaffa in dessa till våran utbildning.Klart man känner sig lite stressad....man vill ju ändå få en chans att åtminstone lära sig grunderna på någon maskin. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: hur många elever bör dela på fem skotare

Toppy  
#108005 Om jag har förstått det här rätt så är du sambo med en skogs entrepröner och redan kört skotare/skördare innan du började utbildningen, så egentligen borde du inte behöva lika mycket maskin tid kanske som såna som inte har tillgång till det du har?

Avatar Fallback

Re: hur många elever bör dela på fem skotare

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108006 Men de andra eleverna då? De som kanske inte har möjlighet att köra hos någon...

För att bli en anställningsbar maskinförare krävs mycket maskintid under utbildning och minskar man då maskintiden med en fjärdedel så det bara blir knappt 40 timmar under ett år (om jag förstått rätt) så är det nog tveksamt om man sen kan bli anställd som maskinförare. Jag menar, kan man ens lära sig köra bil på den körtiden?

Avatar Fallback

Re: hur många elever bör dela på fem skotare

ralle  
#108086 Vad hade du tänkt dig att bli nån världsmästare när du gått kursen. man lär sig ju bara grunderna på skolan sen kommer ju farten och kran vanan när man börjar jobba fan du kan ju kan köra i ditt eget företag och låta nån anna på kursen köra istället för dig

Avatar Fallback

Re: hur många elever bör dela på fem skotare

Toppy  
#108088
skogsrået skrev:grejen är ju den att vi bara går 40 veckor o ska hinna med att bli "anställningsbara maskinförare" på både skotare OCH skördare under den tiden-går inte att jämföra med de TRE ÅR som gymnasiet har på sig. Vi kör inte heller skft utan får bara köra en dag i veckan...dela maskinen med någon annan...så det blir inte mycket till körtid..visst har naturbruksgymnasiet tre skördare men de är ju också bara gymnasiets maskiner o de får inte vi använda...vi ska egentligen inte heller använda gymnasiets skotare utan det är tänkt att vi egentligen ska ha bara en skotare o en skördare att använda..men fortfarande mer än tio veckor in på utbildningen (alltså en fjärdedel av utbildningstiden) har vi fortfarande inte sett till varken skotare eller skördare trots att skolan fått 1.8 miljoner i bidrag för att skaffa in dessa till våran utbildning.Klart man känner sig lite stressad....man vill ju ändå få en chans att åtminstone lära sig grunderna på någon maskin. :???:


Inte knappt ens vi som går gymnasiet får ihop 150 skotartimmare & 150 skördartimmar på 3 år har vi inräknat kärnämnen och ni har bara skogliga ämnen. Man behöver inte heller bli proffisionell maskinförare för att vara anställningsbar! Grunderna lär man sig på basmaskin + 1 dag ute i skogen.

Avatar Fallback

Re: hur många elever bör dela på fem skotare

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108110
Toppy skrev:Man behöver inte heller bli proffisionell maskinförare för att vara anställningsbar! Grunderna lär man sig på basmaskin + 1 dag ute i skogen.


Så det räcker med att man är en glad amatör som gillar när motorn låter så är man anställningsbar som maskinförare?

Skulle inte tro det...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).