Skotarna delar ettorna,tvåorna samt våran klass på...dvs drygt 70 elever sammanlagt på endast fem maskiner.Ni kan ju förstå att det inte blir mycket körtid för var o en ute på avverkningarna.Jag går en 40 veckors utbildning och ska lära mig både skotare och skördare-den som bara väljer skotare har lika lång utbildning.
Enligt läroplanen ska man köra 150 timmar maskin-alltså då är både skotare o skördare inräknad.
Nu räknar skolan en dag(7-8 timmar) i skogen där man då kommer att få köra endast 2 timmar(pga elevantalet)ändå som 7-8 maskintimmar...alltså kommer mina dagar att gå åt väldigt snabbt...tydligen så kommer högst ett par stycken om ens det att få lära sig skördare. Vi kommer kanske att åka en vecka till rovaniemi o träna med deras simulatorer.Enligt skolan får vi inte börja köra skördare förrän i slutet av april..eftersom skolan slutar i juni tycker jag det är orimligt kort tid att lära sig skördaren-med tanke på att vi delar skördare med minst 20 andra elever.Saken är den att den här utbildningen heter jämlikt/jämställst skogsbruk o vänder sig i första hand till kvinnor. Tiden är nog knapp att lära sig alltihopa ändå-för att bli minst lika bra om inte bättre för att tålas synas i sömmarna efteråt. Vi har blivit lovade att vi efter skolan ska bli anställningsbara!!! Men samtidigt hade man inte räknat med att så många skulle välja maskinförarinriktningen.
min fråga är...är det rimligt att bli maskinförare på så kort tid...vad tycker ni..finns de någon som gått någon liknande kortare utbildning eller har ni gått naturbruks i tre år. SJälv gick jag ju AMU skog i Bräcke för 22 år sedan-minns inte om det var 9+ 11 veckor + praktik på den tiden.