Uppvärmning

Ved kuriren

7 inlägg 15606 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ved kuriren

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107885 Har läst en artikel i UNT och det finns en del kommentarer som ställer vissa frågetecken hos mig.

http://www.unt.se/uppsala/den-stranga-vintern-gav-vedbrist-1128810.aspx

Senaste kommentaren anger ett omvandlingstal från travat till fastkubik på 0,5, är det verkligen så mycket luft i en säck ved?

Ganska smart att köra ut ved till småförbrukare men man blir ju lite fundersam i och med att del kommentarer är ganska kritiska och något ligger det ju i det hela, eller?



   TS
Avatar Fallback

Re: Ved kuriren

ekoxen  
#107909 Jag kan ju svara då jag haft en liknande affärsidé som Vedkuriren. Jag la ner idén då de stora leverantörerna av björkved i Sverige i augusti gav mig ett pris på 34kr per säck plus moms om jag beställde 2300säckar. Sedan kostar det runt 70öre - 1kr att lossa varje säck vid lagret.

Om man säljer en säck för 60kr inkl moms ger 48kr exklusive moms. Det betyder att 48-(34+0,7)= 13,3kr per säck som du sedan ska betala inkomstskatt och få pension och försäkring och säker något mer som jag missat.

Så nej det är knappast hutlöst högt pris.

Har själv beställt ved från Vedkuriren, utmärkt ved! Men om det är någon som kan sälja torr björkved i 40l säckar så är jag säker på att han gärna köper ved av en skogsägare som håller till nära Uppsala.

Mvh Ekoxen
Senast redigerad av ekoxen tis 23 nov 2010, 22:38, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Ved kuriren

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107914 Om man då använder 34 kr plus moms som ett "råvarupris" så blir "utkörningsintäkterna" för:

5 st 281 kr
10 st 290 kr
15 st 395,4 kr
20 st 452 kr
25 st 525 kr
30 st 582 kr
40 st 680 kr
50 st 730 kr
90 st 1170 kr

+ moms

Verkar ju inte alls vara orimligt för utkörning i centrala Uppsala? Men det kan nog bli ett bra timpris vid god logistik.

Men då kommer ju följdfrågan, är 34 kr ett rimligt pris? Men det är klart, små förpackningar om man jämför med ex. storsäck. Sen, vem köper 90 stycken 40 liters säckar istället för storsäckar?

Vad tror ni om fukthalten då?

Läste i artikeln att de kommer kunna försörja hela Uppsala under hela vintern med ved. Undrar om det är så smart marknadsföring egentligen? Vill man inte se till att en viss hamstringstendens uppstår om man nu ska göra en god förtjänst?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved kuriren

ekoxen  
#107918 Dags för mig att avsluta dagen, men. Veden är riktigt torr, jag har mätt med fuktmätare både på ytan och i mitten av de tjockaste vedträna, resultat: yta mellan 6-12% fukt och i mitten aldrig högre än 18% så det är riktigt torrt.
Och sen tror jag inte stor vedförsäljarna runt Uppsala behöver vara så oroliga för enligt kuriren så var vanligaste beställningen 10-15säckar...
Godnatt

Avatar Fallback

Re: Ved kuriren

axwell  
#107961
ekoxen skrev:Dags för mig att avsluta dagen, men. Veden är riktigt torr, jag har mätt med fuktmätare både på ytan och i mitten av de tjockaste vedträna, resultat: yta mellan 6-12% fukt och i mitten aldrig högre än 18% så det är riktigt torrt.


Mycket imponerande fukthalt, använder han någon speciell byggtork. Torrare än snickarvirke vilket måste belasta omkostnaderna.

Om veden har självtorkat i stjäpt tillstånd måste vi omvärdera alla gamla normer.

logosol.se/nysågat har en länk om hur man beräknar fukt i snickarvirke.

Avatar Fallback

Re: Ved kuriren

ekoxen  
#107980 Vad är kraven för att kallas Snickarvirke?

Förklaringen jag fått är att det torkas genom att man eldar ved så torkrummet håller 60grader, sedan har man fläkt som blåser runt värmen.

6-12% var bara på ytan tryckte in metall spetsarna på fuktmätaren typ någon millimeter, sedan klöv jag upp den största av vedträna och resultatet i mitten var aldrig över 18%.

Avatar Fallback

Re: Ved kuriren

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107984 Snickeritorrt är väl 6-8 %

Vanligt virke är väl 18 %

Kostnaden vid vanlig torkning av virke i konventionell anläggning är ungefär 200 kr / m3f, har jag hört?

Mätning av fukthalt med en fuktmätare är kanske inte helt tillförlitligt?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).