Motorsåg och handhållet

Förberedelser inför motorsågskörkort

51 inlägg 24983 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107592
knaggen skrev:Helt olämplig examenator vet fan om jag inte hade sänkt honom med en rak vänster


Mycket tveksamt om du klarat kortet då... :grin:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107656
Ekhagas trädfällning skrev:
knaggen skrev:Helt olämplig examenator vet fan om jag inte hade sänkt honom med en rak vänster


Mycket tveksamt om du klarat kortet då... :grin:

Tycker inte om när dom leker något dom inte är och i det här fallet arbetsmiljö inspektör
så han hade nog torkat på en anmälan då det är utanför hans befogenhet och det verkar vara lite high capparall över det hela vid säker skog och dom lokala exeminatorena en del följer inte ens det egna regel verket.

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

swe#kipp  
#107743 Hur kommer dom nya filnings instruktionerna att se ut ??

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107777 jag kommer att "köra upp" med chisel kedja efter som det är det jag använder.men hur kommer filningsvinklarna att kontrolleras då,eftersom du inte kan gå efter semi vinklar? hur mäter exeminatorn vinklarna? finns det kontrollmallar till alla kedjor,eller är det en "visuell" kontroll som görs?
visst,jag kan köra med BP-kedja och använda filmall,då är man säker på att han får som han vill,men hur många har med mall ut i skogen egentligen? mig veterligen så känner jag ingen "proffshuggare"som använder mall! och i ärlighetens namn så fungerar en kedja filad utan mall med lite mera eggvinkel bra mycket bättre än en "mallfilad" kedja! det är så VERKLIGHETEN ser ut för dom flesta!

   TS
Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

Torparn79  
#107781
huggar*n skrev:...och i ärlighetens namn så fungerar en kedja filad utan mall med lite mera eggvinkel bra mycket bättre än en "mallfilad" kedja! det är så VERKLIGHETEN ser ut för dom flesta!

det beror väl oerhört mycket på hur duktig man är på att frihandsfila..?

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

MrEast  
#107782 När man läser såna här trådar vill man ju direkt gå ut o modda sågarna direkt, Vad gör man lättast för att få lite mer klipp i sågarna? Tycker den nya husqvarnan känns och hörs allt annat än rapp men den gör sitt jobb utan problem, gam kvarnan ere ett helt annat riv i. Har inte skruvat nåt i nån av sågarna utom att justerat gasarna lite på dom så dom går rent.

Fila sågen med flatfil? det e nåt jag skulle vilja se hur det ser ut gärna med en beskrivning hur man gör verkar jäkligt hårigt iaf.
Tror att folk skulle tro man va helt galen om man tog till flatfilen hur kul som helst.

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

swe#kipp  
#107784 Här är en bild hur det kan se ut när man filat med en flat fil ,,, inte den bästa bilden kanske men ger en ide hur det kan se ut :)

IMGP4040.jpg

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107821 fick hem kurslitteraturen idag! min kursledare blir PER ERIKSSON,om det är någon som vet vem det är? Är han bra och mänsklig(ingen HITLER som det skrevs om tidigare)? :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107825
huggar*n skrev:jag kommer att "köra upp" med chisel kedja efter som det är det jag använder.men hur kommer filningsvinklarna att kontrolleras då,eftersom du inte kan gå efter semi vinklar? hur mäter exeminatorn vinklarna? finns det kontrollmallar till alla kedjor,eller är det en "visuell" kontroll som görs?
visst,jag kan köra med BP-kedja och använda filmall,då är man säker på att han får som han vill,men hur många har med mall ut i skogen egentligen? mig veterligen så känner jag ingen "proffshuggare"som använder mall! och i ärlighetens namn så fungerar en kedja filad utan mall med lite mera eggvinkel bra mycket bättre än en "mallfilad" kedja! det är så VERKLIGHETEN ser ut för dom flesta!

Skär vinkel 25 grader stötvinkel 90 grader

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107847
knaggen skrev:
huggar*n skrev:jag kommer att "köra upp" med chisel kedja efter som det är det jag använder.men hur kommer filningsvinklarna att kontrolleras då,eftersom du inte kan gå efter semi vinklar? hur mäter exeminatorn vinklarna? finns det kontrollmallar till alla kedjor,eller är det en "visuell" kontroll som görs?
visst,jag kan köra med BP-kedja och använda filmall,då är man säker på att han får som han vill,men hur många har med mall ut i skogen egentligen? mig veterligen så känner jag ingen "proffshuggare"som använder mall! och i ärlighetens namn så fungerar en kedja filad utan mall med lite mera eggvinkel bra mycket bättre än en "mallfilad" kedja! det är så VERKLIGHETEN ser ut för dom flesta!

Skär vinkel 25 grader stötvinkel 90 grader

90 graders stötvinkel på en chisel-kedja [-x Du måste ha sluntit rejält på tangentbordet.

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107851 ja,hoppas han mena 55-60 grader! annars så vill nog inte ja stå och nöta me den kedjan som på sin höjd kommer att producera lite damm :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

swe#kipp  
#107865 25 och 90 låter som squareground vinklar !?!?

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107908
th skrev:
knaggen skrev:
huggar*n skrev:jag kommer att "köra upp" med chisel kedja efter som det är det jag använder.men hur kommer filningsvinklarna att kontrolleras då,eftersom du inte kan gå efter semi vinklar? hur mäter exeminatorn vinklarna? finns det kontrollmallar till alla kedjor,eller är det en "visuell" kontroll som görs?
visst,jag kan köra med BP-kedja och använda filmall,då är man säker på att han får som han vill,men hur många har med mall ut i skogen egentligen? mig veterligen så känner jag ingen "proffshuggare"som använder mall! och i ärlighetens namn så fungerar en kedja filad utan mall med lite mera eggvinkel bra mycket bättre än en "mallfilad" kedja! det är så VERKLIGHETEN ser ut för dom flesta!

Skär vinkel 25 grader stötvinkel 90 grader

90 graders stötvinkel på en chisel-kedja [-x Du måste ha sluntit rejält på tangentbordet.

nix funkar utmärkt på en 372a som går i hård alm men hur det är med eran balsa skog det vet jag inte

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

swe#kipp  
#107926 Det blir att skära väldigt mjukt och kastfritt med 90 grader stötvinkel, vad kör du med för fil ??

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107938 Viktigast är att hörnan på topp plattan är vass. 90-45-30-25 funkar så länge hörnan gör det.

Efter vad jag erfarit så funkar det till o med bättre i hårda träslag.
Hörnan blir starkare, men det är svårare o fila tanden vass o samtidigt hålla rätt form på insidan av skären.
Ofta är det bara hörnan som är i behov av tukt.

Jag tror inte detta passar alla...

http://www.carlsonerna.se.fpweb1.shared ... ilning.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).