Verkstan

Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

81 inlägg 139700 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83552 Mycket möjligt...
Jag blev febrig o spydde som en gris dagen efter o ibland två, innan jag blev upplyst om mjölk.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

axwell  
#83560 Ja det är i alla fall ett av namnen, efter att nu ha provgooglat på galvfrossa. Det är ca 20 år sedan jag hörde det beskrivas av en yrkessvetsare och även då var botemedlet "mjölk så mycket du får i dig". Nu finns det kanske fler återställare.
Min respekt för galvat tycks ha varit befogad.

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

gasljus  
#83570 Zinkfeber/Zinkfrossa heter det .

se http://sv.wikipedia.org/wiki/Zinkfrossa

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

Dexxaz  
#83571 Om jag mot förmodan skulle kunna dra i mig en liter mjölk skulle jag få tillbringa dygnet efter på muggen.....laktosintolerant sen ett antal år utan mjölk. :mrgreen:
Bättre att använda en luftmask eller att helt ge fan i att svetsa eländet.
Nu ska jag skaffa mig lite huvudvärk på ett roligare sätt, SKÅL på er :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83575 Eller så gör man som mig. Man skaffar sig ordentliga saker.

Speedglas hjälm med frisk lufts fläk. Dyr= O ja :???: . Bra= mycke bra :grin: .
Filter:
A1, B1, E1, och damm.
5594499431.jpg

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

gasljus  
#83579
Henrik K skrev:Eller så gör man som mig. Man skaffar sig ordentliga saker.

Speedglas hjälm med frisk lufts fläk. Dyr= O ja :???: . Bra= mycke bra :grin: .
Filter:
A1, B1, E1, och damm.
5594499431.jpg


Mjölk verkar va receptet än i dag. Grym svetshjälm med tillbehör, detta skulle man ha, lite för dyrt för en hobbysvetsare som mig tyvärr...

Användarvisningsbild

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83603 Det funkar bättre än o ölägga utrustning för tusenlappar för ett par timmars jobb.

Då jag höll på med detta var det rivning av stall inredning o lagningar etc.
Att köpa grejer för dessa pengar på djurskötarlön var ingen hit när det var billigare o godare o ta en spann i mjölkrummet.
Hade aldrig besvär efter jag fick reda på att det gick o undvika så enkelt som att dricka mjölk.

Jag är dock inte laktos intollerant....

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

M_M  
#83943
trilla skrev:Tillsatsmaterial, Vilka används och i vilka dimensioner och material. Är OK68.81 en bra alltialloelektrod? Vad borde mitt elektrodbibliotek inehålla för att vara hyfsat rustad för det ena och det andra? Råkade köpa en http://www.elochsvetsservice.se/selco/s ... is_145.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Om jag förstått rätt och inte blivit lurad av försäljaren så ska det vara bland det bästa man kan köpa. Men utan tillsatsmaterial kan jag inte ens börja öva ju....

//H

En sån har jag också! :grin:
Får man fråga hur mycket den gick lös på?

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

drängafan  
#91800 Esabs 4800 går å svetsa nästan allt med går det inte med en 48 eller en 6330 till det rostfria får man ta fram esabs "svetsbibel" å kolla i den dock va det någon som påstod att 4805 skulle vara bättre vid maskin rep å dyligt då den skulle klara kyla bättre utan å spricka dock inget för mig som bor i södra Sverige men kanske för er som bor där det blir kallt på vintern!
Ge bara fan i migsvetsen blir kalla spröda svetsar som spricker helt ok å laga rost med men fan inget mer!!

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

blixten  
#107816 Hej!

Funderar på att skaffa mig en inverter svets, 160 amp. Har aldrig svetsat förut men har förstått att OK48.00 och OK43.32 pinnar är bra.

Vilka dimensioner på pinnarna ska man ha?
När är de olika dimesionerna lämpliga?

Användarvisningsbild

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

johan eriksson  
#107820 Ska du ha invertersvets så försök att få tag i OK48.05 istället, ska tydligen vara lite mer lättända.
Dimensioner på pinnarna beror ju på vad man ska svetsa. Men 2,5 och 3,2 kommer du väldigt långt med, ska du svetsa tunt, <3mm, så kanske du får gå ner på 1,6 eller 2

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

axwell  
#107836
blixten skrev:Hej!

Funderar på att skaffa mig en inverter svets, 160 amp.


Kan det här vara nå´t? Telwin, ett populärt märke bland forummedlemmarna, har själv en liknande modell.

http://www.jula.se/svetsinverter-force-165-137934

Användarvisningsbild

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

totte  
#107843
blixten skrev:Hej!

Funderar på att skaffa mig en inverter svets, 160 amp. Har aldrig svetsat förut men har förstått att OK48.00 och OK43.32 pinnar är bra.

Vilka dimensioner på pinnarna ska man ha?
När är de olika dimesionerna lämpliga?


Kan rekommendera att du börjar med 43.32, dom är lättända och lätta att svetsa någorlunda hyfsat med med måttlig träning. När du börjar känna att du behärskar dom någorlunda kan du prova 48.00 - 48.05. Den senare har jag inte använt. 48.00 kan vara rätt grinig att tända om, tänder rätt lätt med ny pinne men sen är det lite knökigare. Annars är det inte svårt att svetsa med den, går lätt att få rätt snygga fogar. Börja med 2 och 2.5 om det inte är väldigt grovt du skall svetsa.

Räkna med att det tar lite tid innan det blir bra, tålamod gäller. Tips, skaffa en automatisk svetshjälm, det underlättar otroligt mycket, särskilt för nybörjare, finns från sådär 700 och uppåt, har själv en billig och den fungerar utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

blixten  
#107856 Tack för tipsen!

Ja axwell det var faktsikt den jag funderade på. Har länge gått o funderat på att skaffa mig en liten svets till gårdens projekt men inte riktigt fått tummen ur. Men nu kanske det är dags för en tidig julklapp! Priset på den är ju tilltalande, dock kanske intermittens faktorn (7% 140 amp) känns lite låg?!

Användarvisningsbild

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

johan eriksson  
#107866 Detta är också en prisvärd svets jag själv har och är mycket nöjd med.
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=2909
Kanske lite korta och klena svetskablar, men det kostar inga stora pengar att göra ett par nya.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).