Föryngring

Hur många plantor i timmen?

45 inlägg 44205 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Lowgrein  
#107596 Som Fd SCA planterare måste jag säga att 1500-2000 är relativt dåligt..

Mitt eget snitt i timmen var som bäst strax över 1000 plantor i timmen.. men då vare fullt ös hela dagen, knappt nån fika och verkligen planera lådbyten osv, dock var planten utkörd med skotare

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107597
Lowgrein skrev:Mitt eget snitt i timmen var som bäst strax över 1000 plantor i timmen..

Det är ju en planta ungefär var 4:e sekund, vad sjutton är det för mark med den farten, harvad åker :?:

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Lowgrein  
#107610
th skrev:
Lowgrein skrev:Mitt eget snitt i timmen var som bäst strax över 1000 plantor i timmen..

Det är ju en planta ungefär var 4:e sekund, vad sjutton är det för mark med den farten, harvad åker :?:


Harvat ja och helt ok mark att plantera i, sådana mängder ha ja bara varit uppe i 2 gånger dock

Gäller att utveckla tekniken, ha ett riktig rappt rör som de bara smäller om när du stänger och planera minsta lilla sak du ska göra 8)

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107666 1000 i timmen, tror jag inte på. Det finns en skryttråd

Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107668 Jag tror att det kan vara sant. Min son tog tid på en plantör för några år sedan på våra marker. Visserligen idealiska förhållanden. Perfekt markberett på sandmark. Han satte 20 plant per minut. Alltså en planta var 3:e sekund. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

masterchief  
#107670 Jag skulle hellre betala en 3-4kr mer plantan bara man får dem satta ordentligt.
Man kan inte sätta 1000 plantor i timmen så alla sitter bra :|

Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107673 Plantorna som sattes hos oss är nu ca: 3 meter höga, och har tagit sig mycket bra. Jag kan försöka och ta ett par bilder på objektet om intresse finns. Litet snöigt just nu.

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Lowgrein  
#107685 Såklart sitter inte alla bra, men när man får 26-27 öre plantan så måste man "fuska" lite för att komma upp i nå pengar, dock har jag aldrig sprungit ut i skogen med plant osv.. hela laget blir drabbad och vad tjänar man på det? inget för tiden som det tar hinner man sätta plantor på annars

Har även satt privat åt en bonde och då håller man såklart ett lägre tempo bonar om plantorna mer! men dom uppskattar en lite mer iaf, När dom kommer ut är dom alltid glada, till skillnad från inspektörerna och basarna från bolagena som gör ner en för att man inte satt varje planta perfekt, det går inte att göra varenda planta perfekt när man sätter 3-5000 plant om dan

Sista året så låg vårat lag på mest antal plant i snitt per person på hela SCA, men då vi kom på 96% godkänt istället för 98 % som var målet så la dom ner laget

Om bara alla bolag kunde förstå att ju bättre lönevillkor desto bättre kommer det bli, alla vinner på det

En adaptiv lön som utgår från 95 % godkänt 26 öre planta, sen per procent bättre 2 öre mer per planta, och sämre så sänks betalningen likadant

Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107706 26 öre per planta är ju rena slavlönen och kan dessutom aldrig resultera i någon bra kvalité. Kanske dags att bojkotta SCA och sluta köpa Edet toapapper?

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

New holland patu  
#107707 Blir det en gynsam första säsong kan man nästan slänga plantorna på backen, dom växer ändå. Blir det däremot en lång torr sommar så ser man vilka som är satta ordentligt. Dom som överlever....

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Lowgrein  
#107716 26 öre per planta ja, dock så hade vi oftast tillgång till en Mini brunett (som fungerade ibland) men är man 15 st i laget klarar den inte av att få ut plant heller, och ofta blev det mesning

Avkastningen man får av en planterad planta som plantör är löjlig om man ser till avkastningen SCA själv får ut,
Planterade väll cirka 75 000 plant om sommrarna när jag jobbade åt dom, visst några dör och man röjjer ner hälften ungefär.. men 30 000 träd ger ju hur mycket pengar som helst under en 80-100 års period.. så avkastningen av det man planterat lär ju vara uppåt miljonen om året, och själv fick man 20 000...

Vad ligger betalning på söderöver?

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107719 20 000 är väl bra betalt för två veckors jobb
Hur kom du fram till avkastningen på en miljon om året på 75 000 plantor?

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Lowgrein  
#107721 två veckor? man ligger ju inte på 1000 plant om dagen..

6-7 veckors jobb är det med, och då är det ett slitgöra och jag var själv en av dom bästa/den bäste nått år, vissa fick ut kanske 10 på 6-7 veckor... å då skattar vi ju inget förens vi kom över 17600!

Fick ut cirka 20 000 i lön, 20 000 x 0.26 = 76923

Sen dör träd, man röjjer bort, man gallrar första gallring osv.. sen efter 80-100 år har du 30-40 tusen träd kvar av det som en gång var över 75 000, sen la ja ett snitt på 450 kr m3sk så grova slängar det blev såklart! men ändå..

Så jag tog bara runda slängar och avrundade mig neråt

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107756
Lowgrein skrev:så avkastningen av det man planterat lär ju vara uppåt miljonen om året,


Ok, men du skrev en miljon om året.
Sen ger 75 000 plant på 6-7 veckor mer normala 2000-3000 plant per dag, då är vi tillbaka till verkligheten.

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Lowgrein  
#107786 Får väll ta detta igen då du inte verkar ha förstått

Har aldrig påstått att jag sätter 1000 plant / H varje dag, som med allt inom skogen så är terrängen och marktypen alltid annorlunda! likaså orken hos en själv och arbetslusten den dagen!

75 000 cirka, ungefär hälften dör, röjjs bort, åker i 1agal

Ok då har vi 30-35 000 plantor kvar som under 80-100 år kommer redo för sluttavverkning, sen beror det ju på Bonitet och röjj och gallringsintensitet, men om dessa då efter 100 år hamnar mellan 0.5-1 m3sk, då tar du 35 000 x 0.75 x 450 kr m3sk

Detta är såklart brutto, men man får ju en fingervisning, sedan delar du detta på 100, där har du den årliga avkastningen på produktionsträden

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).