Verkstan

Tips till vimek minimaster ägare

71 inlägg 40143 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107690 om du skulle ha direkt drift mellan motorn å pumpen då? Föresten hur "matar" du i stocken? för du har väl ingen kran på när du kör aggregatet?.... eller du kanske inte har kran alls?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107696 Ja det är ju just det som är intressant, om jag nu skulle ha en separat motor för driften av aggregatet. Hur stor skulle den då vara.
Har ingen kran alls på aggregatet utan en vajer kran på huggarvagnen. Träden lyfter jag i aggregatet men har planer på en enkel vinsch så jag kan spela in dom. Tar du ett träd med en medelstam på under 0,1 på mitten med en sax så orkar du ledigt att lyfta detta. På så sätt matar jag i aggregatet.
Annars brukar vi vara två kring detta.
En som går före och hugger sen åker jag efter. Han som hugger stannar då till så att vi kan hjälpas åt vid aggregatet.
Det rullar på mycket bra faktiskt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips till vimek minimaster ägare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107717 Tjoola har du kollat variatorremmen? det kan ju vara så att den är gammal och sliten, prova att montera en ny.

Tror inte att du behöver så stor motorstyrka för att driva hydraulaggregatet, i och försig beror det på de specifika krav din kvistningsmaskin har, svårt att säga då man inte sett den i aktion. Kan ju bara jämföra mot andra mindre maskiner, t.ex. de portabla hydraulaggregat som fyrhjulingsvagnarna från Avesta använder brukar vara en 6,5 hk hondamotor vilket ger 180 bars arbetstryck.

Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107720 Okej..ny rem sitter på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107724 Kvistningen går mycket bra i och med att du får en levande kraft av trädet i sig så av bara farten så ryker kvistarna all världens väg.
Kraftuttaget från traktorn ( jag kallar 101 an för det) är kopplad till en traktorväxel låda kallas det visst som pumpen i sig sitter på.
Så förmodligen så växlas pumpen upp i varvtal i och med detta så får du en bra fart på oljan eller ett rejält flöde samt den levande vikten på trädet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107727
Ett foto från inköpsstället

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107729 vad är det för deplacement på pumpen?? man kan ju räkna ut vilket moment den behöver vid ett specifikt varvtal och tryck

hur stor är tankvolymen? vilken temp får du på oljan, för stor tank kan göra att du får för låg temp och olja får onödigt hög viskositet.

sen MÅSTE du lägga ut en film på när du kör med den :)

Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107731 ytterligare en

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107732 Mer

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107734 påminner om en vimek G30 tror jag dom hette

Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107735 Mer...

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107736 ser bra ut...

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107737 Öppningen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips till vimek minimaster ägare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107738 Tjola jag tycker du ska sätta en hydraulpump direkt på Vimekmotorns svänghjul. Det är många som gjort det och det fungerar bra.

Se hur Lövis gjort se länk;
OAS-forests - Vimek Minimaster?

Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107739 Hur verkar det tycker ni.....jag skall göra en film också...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).