lör 20 nov 2010, 20:26#107546
Hej Styrsevons "kraft" påverkas inte av vartal på motor eller flöde. Om däremot trycket är för lågt då påverkas kraften, dessutom kan det i vissa lägen vara så att du "rattar" för snabbt och då räcker inte oljeflödet till för att leverera olja till orbitrol. Praktiskt så upplevs det som om det kärvar, men om du då ökar varvatalet då upplever du skillnad, servon fungerar perfekt
sön 21 nov 2010, 08:36#107599
Jo jag har ett sådant. Ursprunget är okänt varken Vimeks eget heller inget hemmabygge. Men det jag verkligen vet är att det funkar mycket bra. Det är bara att ringa eller komma för att titta eller samspråka här. 072-2000590 kan jag nås på. Har planer på att göra en film, skall bara stämma ihop med lite folk kring detta.
OAS-forests- Sollefteå, Ångermanland- sön 21 nov 2010, 09:10
sön 21 nov 2010, 09:10#107602
Vilken kul grej, jag vill också ha en! Jag ser på bilderna att det finns knivar för kvistning. Kapar du med motorsåg och hur spelar du in träden? Ser fram emot en film då den är i aktion, sätt lite färg på skapelsen först så blir det kanon.
sön 21 nov 2010, 12:57#107614
Några tips till vimek.
Har själv fått ärva min Vimek av min farbro. På den har han monterat ett utstick bak på vagnen så att man kan gripa tag med gripen ännu längre ut vid körning med tom vagn. Då får man ner kranen ordentligt och slipper slita tag i grenar mm. Samt att kranen slår mindre.
OAS-forests- Sollefteå, Ångermanland- sön 21 nov 2010, 16:39
sön 21 nov 2010, 16:39#107640
mashun, om du kikar i tjoolahopps personliga album (knappen till höger om PM under Ort: Grycksbo) så ser du bilderna. Det verkar som att hans Vimek har ett kraftuttag likt en jordbrukstraktor och den axeln driver hydraulaggregatet.
sön 21 nov 2010, 17:11#107645
Jo såg det men förstod inte hur hans var ombygg då mitt kraftutag är kopplat med växellåda så det går bara när växeln är i och variatorn drar. Och då med mycket låg fart.
OAS-forests- Sollefteå, Ångermanland- sön 21 nov 2010, 17:19
sön 21 nov 2010, 17:19#107646
Då förstår jag, du har en senare årsmodell med hydraulisk kran och inbyggt hydraulaggregat. Det är lika på 620:n också.
Det är bara Vimekmodellerna med vajerkran som kan alternera utgående axels funktion. Antingen drivhjulsberoende eller likt en traktors kraftuttag. Men de vimekmodellerna har istället inte något hydrulaggregat som standard.
sön 21 nov 2010, 20:20#107669
Okej vad bra då vet jag varför jag har drivhjulsberoende uttag på mitt fordon. Är det någon här som skulle kunna uppskatta hur stor förbränningsmotor som skulle behövas för att driva ett sådant aggregat som jag har?
tjoolahopp skrev:Okej vad bra då vet jag varför jag har drivhjulsberoende uttag på mitt fordon. Är det någon här som skulle kunna uppskatta hur stor förbränningsmotor som skulle behövas för att driva ett sådant aggregat som jag har?
sön 21 nov 2010, 20:45#107684
Grejen är ju den att när jag kör kvist aggregatet och i samband kör stopp mot en för grov kvist eller andra problem som gör att det stannar så slår variatorn ifrån inte hydrauliken, utan variatorn.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Att skapa ett konto på Skogsforum innebär bara fördelar för dig. Det enda som behövs är en epostadress och registreringen går fort. Väl inloggad på skogsforum får du utökade rättigheter och kan starta egna trådar, prenumerera på innehåll och se bilder, bilagor och broschyrer. Givetvis är allt kostnadsfritt!
Du har hittat till Sveriges största skogssajt - skogsforum.se. Vi diskuterar allt om skog, skogsbruk och skogsmaskiner och är en sk användargenererad sajt. Det betyder att det är du själv och likasinnade som till stora delar bidrar med innehållet genom att ställa frågor, svara, diskutera i forumet. Vi startade 2005 och drivs idag från Säffle i Värmland, Sverige. Vi sätter stor vikt vid att så många som möjligt ska trivas på sajten och att det som skrivs håller hög kvalitet. Alla får vara med och Svenska, Norska och Engelska är de främsta språken som används.