Verkstan

Tips till vimek minimaster ägare

71 inlägg 40164 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107495 Håller med. Har du några mer tips angående kör sätt av Vimek. Samt vart håller du hus, bara en tanke om ett studiebesök.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

ulfgustav  
#107546 Hej
Styrsevons "kraft" påverkas inte av vartal på motor eller flöde.
Om däremot trycket är för lågt då påverkas kraften, dessutom kan det i vissa lägen vara så att du "rattar" för snabbt och då räcker inte oljeflödet till för att leverera olja till orbitrol. Praktiskt så upplevs det som om det kärvar, men om du då ökar varvatalet då upplever du skillnad, servon fungerar perfekt

Användarvisningsbild

Re: Tips till vimek minimaster ägare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107556 Tjoolahopp jag ser att du har någon sorts processor till din vimek, är det vimek original eller hemmabygge?

Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107599 Jo jag har ett sådant. Ursprunget är okänt varken Vimeks eget heller inget hemmabygge. Men det jag verkligen vet är att det funkar mycket bra.
Det är bara att ringa eller komma för att titta eller samspråka här.
072-2000590 kan jag nås på. Har planer på att göra en film, skall bara stämma ihop med lite folk kring detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips till vimek minimaster ägare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107602 Vilken kul grej, jag vill också ha en!
Jag ser på bilderna att det finns knivar för kvistning. Kapar du med motorsåg och hur spelar du in träden? Ser fram emot en film då den är i aktion, sätt lite färg på skapelsen först så blir det kanon.

Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

mashun02  
#107614 Några tips till vimek.

Har själv fått ärva min Vimek av min farbro. På den har han monterat ett utstick bak på vagnen så att man kan gripa tag med gripen ännu längre ut vid körning med tom vagn. Då får man ner kranen ordentligt och slipper slita tag i grenar mm. Samt att kranen slår mindre.

Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107634 Ja OAS jag kapar med motorsåg och det är kvistknivar på aggregatet, funkar grymt bra

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

mashun02  
#107635 Hur drivs aggregat? Menar hur driver du hydraulmotorn? Gärna fler bilder, är vimek entusiast

Användarvisningsbild

Re: Tips till vimek minimaster ägare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107640 mashun, om du kikar i tjoolahopps personliga album (knappen till höger om PM under Ort: Grycksbo) så ser du bilderna.
Det verkar som att hans Vimek har ett kraftuttag likt en jordbrukstraktor och den axeln driver hydraulaggregatet.

Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

mashun02  
#107645 Jo såg det men förstod inte hur hans var ombygg då mitt kraftutag är kopplat med växellåda så det går bara när växeln är i och variatorn drar. Och då med mycket låg fart.

Användarvisningsbild

Re: Tips till vimek minimaster ägare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107646 Då förstår jag, du har en senare årsmodell med hydraulisk kran och inbyggt hydraulaggregat. Det är lika på 620:n också.

Det är bara Vimekmodellerna med vajerkran som kan alternera utgående axels funktion. Antingen drivhjulsberoende eller likt en traktors kraftuttag. Men de vimekmodellerna har istället inte något hydrulaggregat som standard.

Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107669 Okej vad bra då vet jag varför jag har drivhjulsberoende uttag på mitt fordon.
Är det någon här som skulle kunna uppskatta hur stor förbränningsmotor som skulle behövas för att driva ett sådant aggregat som jag har?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107677 Bra tips av dig Mashun 02 angående kranen...

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107679
tjoolahopp skrev:Okej vad bra då vet jag varför jag har drivhjulsberoende uttag på mitt fordon.
Är det någon här som skulle kunna uppskatta hur stor förbränningsmotor som skulle behövas för att driva ett sådant aggregat som jag har?



Lika stor som motorn i vimeken?;)

Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107684 Grejen är ju den att när jag kör kvist aggregatet och i samband kör stopp mot en för grov kvist eller andra problem som gör att det stannar så slår variatorn ifrån inte hydrauliken, utan variatorn.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).