Skogsröjning

Antal ha/dag??

61 inlägg 44358 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

towes  
#107259 På x-axeln (dvs den i längdled) står det "1000-tal röjstammar per hektar", dvs det är antal stammar som ska röjas bort.

Då det är en del av en tabellsamling tillhörande Skogsskötsel-kursen vid dåvarande Växjö Universitet så är det säkert inget som är snutet ur rockärmen. Ligger nog mycket studier och forskning bakom siffrorna.

Dock är det en definitionsfråga vad som är en röjstam. Om det står två klena bara cm:ar från varann kan jag mycket väl tänka mig att de räknas som en då de tas i ett skär. Ska försöka få ett svar på detta.

Jag ska försöka scanna bilden vid tillfälle, det ni ser är bara ett i hast taget foto av sidan.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

towes  
#107293 Här kommer en bättre scannad bild.

Tidsåtgång Röjning Tabell.jpg

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

PelleW  
#107312 Vi var i veckan på ett område på 24 ha. Det betade vi av på 50 timmar totalt. Var underröjning, och ingen "onödig" röjning. Plus att det var -15 och 15 cm snö på backen. Så nog går det att röja mer än 1 ha per dag. Tänk vad rik man vore om det skulle vara vardagen.

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

alias  
#107325 Beror ju på hur man definierar röjstammar, men jag tycker det är ofta på fuktiga och bördiga granmarker som man ligger en bit över stamantal över i tabellen.

En tanke till:
Jag anser att ett ojämnt bestånd går snabbare att röja än ett jämnt (när man väl har bestämt sig för vilket skikt man vill satsa på så ger sig stamvalet betydligt enklare).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107536
towes skrev:Här kommer en bättre scannad bild.

Tidsåtgång Röjning Tabell.jpg


Intressant tabell, ligger säkert en hel del fakta bakom de där siffrorna.

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107540
PelleW skrev:Vi var i veckan på ett område på 24 ha. Det betade vi av på 50 timmar totalt. Var underröjning, och ingen "onödig" röjning. Plus att det var -15 och 15 cm snö på backen. Så nog går det att röja mer än 1 ha per dag. Tänk vad rik man vore om det skulle vara vardagen.

Tolkar jag rätt här att det var underröjning före gallring?
I så fall önskar jag att beståndet eller om det var lite olika typ beskrivs med ålder, grovlek på röjstammar och någorlunda antal som röjdes bort.

Du skrev att detta var inte "vardagsmat" hur blir prestationen om du beskriver "vardagen" vid röjning före gallring.

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107548 Förrröjning inför gallring är omöjligt att ge ett rimligt medeltal på. Kan vara allt ifrån ogenomtränglig vägg till att springa runt och leta upp någon enstaka stam som man kan såga ner.

Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

masterchief  
#107583 Hur som haver så är det verkligheten som gäller istället för tabeller.
Det är väder det är andra omständigheter som familjeomständigheter, dagsform mm som spelar in i prestationen.
Ibland presterar man inte hundra fast man är på jobb :roll:
Människan är klassad som en maskin numera som ska prestera önskad volym till önskad kostnad dag efter dag och är man för dyr så tar man den "maskin" som kortsiktigast är billigast.

Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

Torparn79  
#107590
masterchief skrev:Hur som haver så är det verkligheten som gäller istället för tabeller.
Det är väder det är andra omständigheter som familjeomständigheter, dagsform mm som spelar in i prestationen.
Ibland presterar man inte hundra fast man är på jobb :roll:
Människan är klassad som en maskin numera som ska prestera önskad volym till önskad kostnad dag efter dag och är man för dyr så tar man den "maskin" som kortsiktigast är billigast.

:-bd :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107598
masterchief skrev:Hur som haver så är det verkligheten som gäller istället för tabeller.
Det är väder det är andra omständigheter som familjeomständigheter, dagsform mm som spelar in i prestationen.
Ibland presterar man inte hundra fast man är på jobb :roll:
Människan är klassad som en maskin numera som ska prestera önskad volym till önskad kostnad dag efter dag och är man för dyr så tar man den "maskin" som kortsiktigast är billigast.



De va, Fan det bästa någon har skrivit på länge. ^:)^ ^:)^ ^:)^


zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

PelleW  
#107691
Bertilsson skrev:
PelleW skrev:Vi var i veckan på ett område på 24 ha. Det betade vi av på 50 timmar totalt. Var underröjning, och ingen "onödig" röjning. Plus att det var -15 och 15 cm snö på backen. Så nog går det att röja mer än 1 ha per dag. Tänk vad rik man vore om det skulle vara vardagen.

Tolkar jag rätt här att det var underröjning före gallring?
I så fall önskar jag att beståndet eller om det var lite olika typ beskrivs med ålder, grovlek på röjstammar och någorlunda antal som röjdes bort.

Du skrev att detta var inte "vardagsmat" hur blir prestationen om du beskriver "vardagen" vid röjning före gallring.


Det är svårt att säga hur mycket man tog då det var gammelskog med mkt svartgran, ett område där det var vääääldigt längesen avverkning skedde.

Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

towes  
#107788
masterchief skrev:Hur som haver så är det verkligheten som gäller istället för tabeller.


Visst är det så, det är jag den första att hålla med om. Men...

...låt mig med glimten i ögonvrån missförstå dig lagom här: Tabeller är ju knappast till för att beskriva det verkliga utfallet, de har ju sitt syfte att fylla i t.ex. planering, budgetering etc. Sällan har jag väl mött en branch som är SÅ fylld av diverse tabeller som skogsbranchen. Eller vad sägs om ett liv utan gallringsmallar, utbytestabeller, höjdutveckling, omvandlingstabeller m3sk/fub/to osv osv???
Listan kan göras lång över andra människors erfarenheter som komprimerats i tabellform för att skogsägare m.fl. ska slippa ägna ett halvt liv åt att bygga upp den erfarenhet som krävs för att kunna "höfta" fram en uppgift.

Men åter dels till ursprungsfrågan "Hur mycket kan man räkna med att en van röjjare röjjer per dag?" men även till nämnda tabell.

Är det någon som har en uppfattning om den stämmer hyfsat? (Undantaget underröjning av de kloka skäl Skogsola angav.)

Själv har jag huvudinkomst som ingenjör i en annan branch, min röjningsinsats stannar vid ett par arbetsveckor/år och jag tror det är mer relevant att fråga ett proffs (och sen lägga till X % för min "oproffsiga" tidsåtgång). Om det visar sig gå lita på den (OBS: som ett riktvärde, oavsett dagsform, underlag o väder) så ser jag ett bra användningsområde för den. Jag håller bl.a. på att ta fram en skötselplan för fastighetens 259 bestånd. Som ni kanske förstår är det då inte lätt att ha allt i huvet. För att kunna budgetera behövs indata och i fallet röjning kör jag med en förenklad variant av tabellen ovan. Här ser jag ett klockrent användningsområde.

Så snälla, håller den grovt sett?

Användarvisningsbild

Re: Antal ha/dag??

masterchief  
#107791 Mina gubbar snittar 0,7ha per dagsverke ungefär på årsbasis.
Då är det blandad röjning.
Ingen underröjning.

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107802 Utan att ha lusläst tabellen så verkar den rimlig så länge vi talar om normal röjningshöjd och stamantal. I vart fall inte överoptimistisk. Extremlägena i tabellen , typ 14 000 stammar och tio meters höjd har jag ingen erfarenhet av och är inte så sugen på att prova.

Avatar Fallback

Re: Antal ha/dag??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107804
masterchief skrev:Mina gubbar snittar 0,7ha per dagsverke ungefär på årsbasis.
Då är det blandad röjning.
Ingen underröjning.


Stämmer bra med min erfarenhet. Om vi då säger 0.1 ha / tim effektiv tid. Tankning och gångtid borträknat så har vi ett bra mått. Enligt Towes tabell så hamnar vi där vid 3 meters höjd och 5000 röjstammar och det är ju rätt så normalt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar