Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Rottne Blondin FD i gallring

12 inlägg 13182 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne Blondin FD i gallring

Pettersson  
#107501 Hej på er!

Är det någon här på forumet som skulle delge mig lite info om Rottne Blondin.
Har en Valmet 705 idag 6000 h med en Mowi 125 eget hydraulsystem, riktigt 2 spakssystem med 400 kran och en STOR Ösa vinsch i fronten, Använder inte grejerna särskilt mycket, men älskar maskiner!!! Funderar på att byta till mig en rottne Blondin FD, Gör jag en riktig tabbe eller!
Har mest gallringar samt vindfällen och en del vedkörning.

Mvh
Marcus



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin FD i gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107503 Sån vill jag också ha! Har tröttnat på TMC och elektronikboxar. Men åren går ju och det går inte att vrida klockan tillbaka. Dom är ju snart 30 år gamla.

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin FD i gallring

valtra a 72  
#107507 Behåll Valmeten och vagnen eftesom du har lite körning. Billigare i drift och underhåll samt traktorn går ju att använda till så mycket annat.

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin FD i gallring

Pettersson  
#107512 Är det någon här på forumet som kört någon som kan tipsa mig vad det är som kan strula med dom?

Mvh
Marcus

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin FD i gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107519 Har haft tre olika blondiner. I synnerhet de före -79 kan rycka av framaxlar och planetväxlar. Lagom roligt. Om man inte använder viktornet rätt så kan man spräcka lyftcylindern till bommen. Annars är det ju väldigt enkelt byggda och rejäla maskiner. Skulle gärna ha en igen men det finns väl knappast någon kvar som inte är slutkörd.

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin FD i gallring

Blondin 750  
#107520 Hallå där!

Jag kör Blondin men jag har en rulldriven och tycker att det funkar bra, men det beror ju på vad man värderar högst, enkelhet eller möjlighet att kunna ha band/kjedjor. Grundkonstruktionen är ju tämligen enkel och de få delar jag har behövt köpa har varit både enkelt att få tag på och billiga.
Våndades en aning när jag skulle överge 805an och min moheda trippelboggi men i och med att traktorn närmade sig 8000tim och var i behov av att ersättas med nåt nyare så tyckte jag inte att det fanns nåt vettigt i traktorväg för skogen.
Blondinen är ju inte riktigt lika smidig men den har ju andra fördelar. Enkelheten är det jag uppskattar mest när den nu bara används 100-150 tim/ år. Den är ju dessutom byggd i en tid då man byggde för att det skulle hålla, långt innan begeppet "planerad produktföråldring" var uppfunnet.
Det som jag har åtgärdat på min under de sex år jag haft den är ny kolvstång till bommen, (som tidigare nämnts så kan man överbelasta kolven om den är max ute och att man sen lyfter med tornet. Det blev lite tokigt med viktornet och en stor sten som var tvungen och tas bort under midjeleden och det var väl inte riktigt så det var tänkt att använda den funktionen. Vi tillskriver det handhavandefel och dumkontot) :smile: Kompressordrivningen har krånglat lite men det är åtgärdat nu, axeln är riktad och en större gummidrivkoppling är monterad.
Ny hydraulpump i våras och nu går den som tåget. Summan av det jag lagt ut på reservdelar under åren vägs nog upp av att dessa gamla trotjänare faktiskt inte sjunker i pris, snarare tvärt om.

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin FD i gallring

granqvist  
#107877 Hejsan,

Kör också en RD Blondin. Är en maskin som fått mycket stryk i tiderna. Den var inte funktionsduglig vid införskaffning. Har småningom rustat upp den och nu går det skapligt. Vad jag saknar mest är större räckvidd på kran (har RG70 nu med 5,3m) och stabiliseringslås i midjan.

De flesta skogarna ska jag hjula till och där går RD:n lätt, en sak man uppskattar.

Är nu i valet och kvalet med ventilpaketet. Har fått anbud på mekaniskt HV03. Alternativet är en finsk leverantörs egen design av elektriska spakar och elförstyrt paket (http://www.ergokahva.fi/svenska.htm). Men på lång sikt, av vilket alternativ har man mest nytta / minst bekymmer som helghuggare, vad tror ni?

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin FD i gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107881 Klart minst bekymmer med mekaniskt 6 spak. Blondin kör man inte för att man vill bli gråhårig på kärvande magnetventiler och elboxar av alla de slag.

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin FD i gallring

keja01  
#107930 Jag lyckades hitta ett 2-m utskjut från en skrotad blondin-kran och uppgraderade den egna blondinens RG-70 med det 2004. Räckvidden ökade från 5,3 till 6,9 meter. Det behövdes nya rullar som reservdelar till utskjutet. Den ena som ska sticka ut 2 mm var man tvungen att svetsa fast. Svårt men gick till slut. Den jag köpte utskjutet av köpte i sin tur ny huvudbom och 3-m utskjut som reservdel från rottne. Det var det sista utskjutet till RG-70 oavsett längd dom hade i lager i Rottne.

Rotatorn går att byta till modern runtomsvängande och svängdämpare. Axeln i kranspetsen var lite större än hålet på svängdämparen avsett för Moheda-skogsvagnar. Hålet förstorades med en stor borrmaskin. Ny timmergrip med cirkulärt fäste till rotatorn bytte jag samtidigt. Radiostyrning från Weimar på Blondines lunningsvinch monterade jag dit också. Allt färdigt lagom till stormen Gudrun och Per.

Tryckluftsrörledningarna brukar rosta hål i böjarna. Jag löste det genom att såga bort den trasiga rörbiten och sätta dit en bit svart gummi-tryckluftsslang fäst med slangklämmor i vardera ände.

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin FD i gallring

Magnus Djurstedt  
#116705 Har en Fulldriven blondin årsmodell -85.Har ägt den sedan februari -04.Har kört ca 2000 timmar.
maskinen har gått ca 15000 timmar,har funkat riktigt bra.Har haft två stora reparationer, svängkransen på kranen
07(20000kr),Renoverat vänster hjultrumpot 09(17000).Mycket drifttålig maskin.Nu med nya vagnsdäck .

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin FD i gallring

Skogsmange  
#118057 Det är nog lugnast att behålla traktorn.. Men om du tycker att det är roligt att skruva å kosta på en gammal maskin så köp en blondin! Men ska du köra gallring finns det smidigare maskiner.

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin FD i gallring

HÅkan N  
#118284
Pettersson skrev:Hej på er!

Är det någon här på forumet som skulle delge mig lite info om Rottne Blondin.
Har en Valmet 705 idag 6000 h med en Mowi 125 eget hydraulsystem, riktigt 2 spakssystem med 400 kran och en STOR Ösa vinsch i fronten, Använder inte grejerna särskilt mycket, men älskar maskiner!!! Funderar på att byta till mig en rottne Blondin FD, Gör jag en riktig tabbe eller!
Har mest gallringar samt vindfällen och en del vedkörning.

Mvh
Marcus



http://www.blocket.se/goteborg/Rottnera ... m?ca=8&w=3

Kan vara ett nyare åk

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).