Verkstan

Sågverksbygge

29 inlägg 15189 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågverksbygge

Bonnmek  
#106935 hej allihop.

Håller på o bygger ett litet sågverk typ logosol eller bamsesåg.

Nån som byggt nå liknande? Vore skoj se andra byggen så man får lite ideer :smile:

Blir me kedja o svärd o elmotor på 7,5kw. Har tänkt ha matning o eventuellt eletriska stock lyftar men har inte riktigt klurat ut de än.

Kan lägga upp lite bilder på bygget så här lång om intresse finns?

kom gärna me komentarer om vad man bör tänka på osv :smile:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Sågverksbygge

Torparn79  
#106939 bilder..??
JA TACK!! =p~ =p~

Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

Bonnmek  
#106998 se om man kan få upp nån bild. aninens rörigt i garaget :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

mrlynx  
#107022 Alltid roligt med hemmabyggen.
Jag har bara byggt en jigg till motorsågen ännu men ideer finns i mitt huvud på värre saker.
Vilken kedjehastighet får du med din konstruktion och hur många kuggar har drivhjulet?
En vanlig elmotor varvar ju bara runt 2850 varv/minut mot en motorsåg kanske ligger på 8000 vid arbete.
På sågverket Stocksågen har man löst det genom att använda dubbla svärd för att kunna montera ett större drivhjul.

Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

Bonnmek  
#107031 Ja hembyggen är skoj. de här är ett riktigt "skrot bygge" nästan allt är begagnat material som inte kostat nåt så de blir ju inte så vackert, målet är bara att få ihop nå billigt som kanske funkar hyffsat.

Jag har remdrift så växlar upp spindeln. Har för mig de blev ca 20-22m/s på kedjan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

SAKO75  
#107040 Byggde för ca. 10år sen en stocksåg (med svärfar) med motorsågblad och remmdrift. Svarvade eget remmhjul till motorn på 4,5kW. Litet remmhjul på bladet. 2 remmar, tror det var A-modell. Har tänkt att tillverka ett nosstöd, skulle behövas ibland med tjuriga stockar. Man höjer och sänker "sågen" som sitter i en sågvagn som går på räls. Inga problem att såga "fanér". Blir mer spån än fanér, men det går iallafall.

Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

Bonnmek  
#107058 Där ser man, typ jonsereds sågen då? Nån bild? :smile:

jag har byggt me tandremm, kamremshjul från b230 (volvo motor) på spindeln och o ett egentillverkat större på motorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

Bonnmek  
#107073 Närmare bild på drivning och oljepump.


Håller på me stocklyftarna, ideen me kedja är lånad från bamsesågen. dessutom är de billigt me moppedrev o kedjor :smile:
Har inte klurat ut hur de ska funka riktigt men funderar på att ha en vev me utväxling så ett varv lyfter stocken en tum o me spärr o en skiva me åtta tänder så varge "klick" blir 1/8". nån tanke om de? vet inte hur de brukar funka?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

Bonnmek  
#125935 Hej alla! :smile:

Vintern slut så nu kan man bygga lite igen.

Har sågat lite o de verkar fungera bra så nu lär jag bygga matning, har bara knuffat fram vagnen hitills men roligare än så kan man ha..

Har hittat en motor me variator som blir bra nu är bara frågan vad brukar man hålla för matning me kedjesågverk? Låter ca 5m/min rimligt. +/- beroende på förhållanden då..

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

Bonnmek  
#126055 Ingen som vet?

kanske är fel forum för såna här byggen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågverksbygge

Bax  
#126057 En fyrkutterhyvel med variabel matning, från Logosol, är på 2-12m/min.
Jag skulle tro att en såg ligger där också.

Användarvisningsbild

Re: Sågverksbygge

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126110
Bonnmek skrev:Ingen som vet?

kanske är fel forum för såna här byggen?

Hastigheten beror helt på stockens dimensioner och täthet och ligger mellan 2 och 20 m/min. Egentligen skall man ha en drivning som ger konstant tryckkraft. Detta kräver ett litet reglersystem alternativt är att man fixar till en konstant dragkraft med hjälp av gravitationen, dvs. en vikt i ändan på ett rep. Med lite taljor mm. kan man få en utväxling på 1:4 så att vikten bara behöver sjunka 1,25 m för en 5 m stock. Nackdelen är att när man drar tillbaka vagnen över rälsen så måste man även dra upp vikten. Detta går att lösa med en hiss som höjer vikten samtidigt som man drar bort den bräda man just sågat.

Har funderat på detta i flera år men inte kommit på en bra lösning på hissproblemet eftersom hissen måste ställas in beroende på stockens längd.

Reglersystemet borde inte vara så krångligt, för att få en konstant kraft behöver motorn en konstant ström, något som den händige bygger ihop rätt snabbt.

Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

Bonnmek  
#126162 Tack för svaren :smile:

Blir nog att lägga utväxlingen på ca 5-10m mitt på variatorn, då har jag marginal åt båda hållen.

Ja,TH konstant tryck vore ju klart bäst men som du säger så är de ju inte jättelätt att lösa de..

Någon form av ställbar slirkoppling kanske?

Reglera motorn vore ju smidigast, de ska jag undersöka.

Vet du vad de ska va för skärtryck?
Då kan ja ju sätta en "drag" våg på vagnen o sen justera farten..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågverksbygge

Bax  
#126174 Kör inte Logosol med nån enkel sorts friktionskoppling, typ ett rep slaget runt ett drivhjul och sedan reglerar man repspänningen alternativt repets tryck mot drivhjulet. (justering av repspänningen är ju också tryck mot drivhjulet)

Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

Bonnmek  
#126177 Tack för tippset Bax!

Va in på deras hemsida o tittade o de har som du säger nån friktionsmatning, verkar som de är en lamel eller nå som typ en mc/bil koppling.. Men är lite svårt att se i deras manual så är inte säker, skulle va kul veta hur de funkar. Tycker en lamel borde slitas hårt om de ska slira hela vägen fram, samma om de är snöret som slirar..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).