Skördare

skördare tips & trix

74 inlägg 515226 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

Lill Junior  
#101614
Skovbryn skrev:Hej bodaedet.
Hvorfor har du ikke Sampo med i tankerne? Jeg har den eneste i Danmark og er meget nöjd. http://www.skovbryn.com/



Varför åka skördetröska när de finns skogsmaskiner? :lol:

Handlar nog mycke om tillgång till service, hur är Sampon att köra mellanzon med?

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

bodaedet  
#101631
Skovbryn skrev:Hej bodaedet.
Hvorfor har du ikke Sampo med i tankerne? Jeg har den eneste i Danmark og er meget nöjd. http://www.skovbryn.com/


Hej Skovbryn.
Finns det nivelering på Sampon, har som sagt en minst sagt bucklig terräng här.

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

Skovbryn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101670 Hej bodaet
Jag har stolnivelering och det kan monteres på kranen også. Jag har pratat med en svensk tjej som har kört skotare der jag bor, och hon sa at det er som at köre i Norrland fast utan sten.
I Danmark bruker vi inte köre mellanzon. Vi planterer på 1,25 X 1,25 meter.

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

Fredrik Reuter  
#101879 Hej,
Bodaedet:
Ta en sväng till Årjäng och provkör!

http://www.blocket.se/varmland/Rottne_2 ... m?ca=7&w=3

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

bodaedet  
#102077 Var och kollade på en 2004 -02 i Norge idag, blir nog affär. Om allt går i lås. Det var en DSP 4000, finns det apt. filer på disketter längre, eller måste jag sitta och pula in dem för hand. :???: (behöver nog vägledning av nån snäll på forumet första gången isf. :roll: fick med mig instruktionsboken har suttit och läst i pannrummet hela kvällen, fattade nada. Boken luktade diesel så frun kastade ut mig.) 😡 Det var lite vaj på datorn tror jag vi kunde inte stänga den på normalt vis, inte enligt instruktions boken i alla fall. Han skulle fixa det innan leverans. Funderar på att höra om han kan göra 1800 timmars service också, är det mycket jobb. Mycket att fundera på nu.
Ha det gott och tack för all hjälp.

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

blixxxt  
#102090
bodaedet skrev:Var och kollade på en 2004 -02 i Norge idag, blir nog affär. Om allt går i lås. Det var en DSP 4000, finns det apt. filer på disketter längre, eller måste jag sitta och pula in dem för hand. :???: (behöver nog vägledning av nån snäll på forumet första gången isf. :roll: fick med mig instruktionsboken har suttit och läst i pannrummet hela kvällen, fattade nada. Boken luktade diesel så frun kastade ut mig.) 😡 Det var lite vaj på datorn tror jag vi kunde inte stänga den på normalt vis, inte enligt instruktions boken i alla fall. Han skulle fixa det innan leverans. Funderar på att höra om han kan göra 1800 timmars service också, är det mycket jobb. Mycket att fundera på nu.
Ha det gott och tack för all hjälp.


Inte fel att få 1800 timmars servicen gjord. Lite plock är det, men inte minst skönt o veta att du har friska filter överallt.

Datorn: Funkar inte med "alt+x" sen "alt+f4" då?

Du kan nog få en apt.fil på diskett om virkesköparen kan göra sådana filer, eller kan du ju få den mailad till dig om du har diskettstation hemma? Annars lite drygt att pilla in för hand iaf om det är flera olika radpriser inom samma klasser på timret.
PM:a mig om du vill ha hjälp så löser vi det.

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

bodaedet  
#102135 Tackar blixxxt.
Kollade lite mer i instr. boken i går, det verkar som det satt en DSP4000W, med usb portar på, vad är skillnaden mellan den och DSP4000 mer än storleken i mått.?
Blir det affär så är jag tacksam för hjälp blixxt, kör du 2004 nu?

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

blixxxt  
#102148
bodaedet skrev:Tackar blixxxt.
Kollade lite mer i instr. boken i går, det verkar som det satt en DSP4000W, med usb portar på, vad är skillnaden mellan den och DSP4000 mer än storleken i mått.?
Blir det affär så är jag tacksam för hjälp blixxt, kör du 2004 nu?


Yes, kör 2004 fortfarande. Den sista dom tillverkade i rottne. Tog hellre den sista 2004an än den första H8an :P
Utan att vara tvärsäker så antar jag att DSP4000W är den version som tog vid när den första versionens skärmtillverkare gick i konkurs. I den senare versionen sitter, till skillnad från den första, en liten dator i skärmen och du har windows 98.
Eftersom den första generationens bildskärmar inte finns att få tag i längre blir man (om man har den)tvungen att uppdatera om skärmen går sönder vilket är dyrt. Har hört mellan 20-30 000kr.
Den första generationen hade gul och svart färg i displayen den andra svart och vit.

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

Lowgrein  
#106971 Vad tycker ni är viktigast när man skördar?

Håller på och utbildar mig så... när jag skotar tycker jag de duger om det är tillräckligt mellanrumm mellan högarna och skapligt jämt laggt, sedan om virket ligger helt rakt mot skotarn eller lite snett bryr mej inte, vad säger ni?

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

ollonet  
#107049 Mina gubbar ser rött när det ligger en hög på en sida om ett träd, och sedan en ensam pinne på andra sidan.
Samla virket utan att det går ut över prod. Bra när det komer snö med :grin:

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

superspindel  
#113417 Det man märker som erfaren förare är att nybörjare / yngre förmågor inte lysnar på tips som tex:

# Håll i spakarna rätt dvs inga fingrar uppe på spakarna det är väldigt få som kan köra så, blir lite mkt on off.
# Ställ ner farten på kranen isället för att öka lär er planera körningen.
# Man ska behandla masinen som en kvinna dvs med ömhet våld kommer man inte långt med.
# Var noga med ansättningen på trädet tänk innan ni kapar, dåliga högar beror till stor del på fällningen.
# Jobba med utskjutet du blir snabb, stark och energisnål.
# Tänk kvalitet mkt viktigt utan ett gott rykte är man ingenting.
# Var noga med skötsel.
# Våga fråga se och åk med eller be någon med erfarenhet åka med de kan lära många tips som man kan ha nytta av.
# Som skotarförare är väl det viktigaste att planera avlägget noga dåligt planerat avlägg är förödande för produktionen.
# Tänk alltid minst ett lass före i huvudet.
# Till sist en känga till en del som är instruktörer på naturbruksgymnasierna. Ibland undrar man om ni kan köra själva med tanke på kunskapsnivå och hur elever tänker när de kommer ut i arbetslivet. Möjligt att det är en ekonomisk fråga men de bästa borde enligt mitt tycke vara på skolorna och lära ut viktig kunskap.

Lite tips o trix som jag ser på det hela. Man blir ju aldrig full lärd och det är intressant att läsa och se hur andra jobbar och tänker.

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

BorN  
#138435 En fråga till er erfarna skördarförare.
Hur ska man slipa knivarna på bäst sätt? ska det vara helt plant eller lutning åt något håll på eggen?

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

blixxxt  
#138495
BorN skrev:En fråga till er erfarna skördarförare.
Hur ska man slipa knivarna på bäst sätt? ska det vara helt plant eller lutning åt något håll på eggen?


Jag föredrar "skarp lutning" särskilt på sommarhalvåret.
Det är mer pyssel att hålla dom vassa, men det skär bättre och går inte lika tungt.
Lång, vass egg som man putsar till med fil och brynsten ibland vid t.ex kedjebyte, när det blir tvärare vinkel på eggen åker vinkelslipen fram för justering.

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

skogsjan695xl  
#138534
BorN skrev:En fråga till er erfarna skördarförare.
Hur ska man slipa knivarna på bäst sätt? ska det vara helt plant eller lutning åt något håll på eggen?


Det beror helt på vad det är för aggregat, om det bär stammen med hjulen eller knivarna.

Bär med knivar = lite motägg
Bär med hjul = ingen motägg

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

stridsvagn  
#139892 Hade disskusion härom dagen angående att mata igenom stammen samtidigt som de faller.

dvs säga att man i stort sett har första biten redo att aptera nästan direkt.

nu menar jag lite grövre träd

man menar på att trädet har mer fart ner i backen, samtidigt som de är större risk för att man bryter av toppen på trädet


För eller emot? Frestar aggregat, kran mer eller mindre?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).