Skogsmiljö och Trädlära

Markägare gjort diken, får böta

20 inlägg 13885 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markägare gjort diken, får böta

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106470 http://www.atl.nu/Article.jsp?article=63472&a=Får vite för skogsdiken
Om han gjort dikena med en skotare så hade han sluppit att böta 8)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Markägare gjort diken, får böta

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106471 Ja, ibland finns det faktiskt fördelar med fula markskador. Även om jag inte skulle säga att det blev bra hos mig så blev då det ena spåret ett bra dike över blötmarken som gjort saker bättre.

Avatar Fallback

Re: Markägare gjort diken, får böta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106498 Man skulle kanske skaffa en stor 70-talsskotare, sätta band på ena sidan och cykelhjul på den andra och köra omkring med ett överlass...

Avatar Fallback

Re: Markägare gjort diken, får böta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106499 Förresten, hur är det med att göra väg över mosse, får man det utan vidare? Då måste man ju få dika runt vägen?

Avatar Fallback

Re: Markägare gjort diken, får böta

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106507 De som är lite smarta drar vägarna så att de blir av med vattnet samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Markägare gjort diken, får böta

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106574
Mangan skrev:Förresten, hur är det med att göra väg över mosse, får man det utan vidare? Då måste man ju få dika runt vägen?


Nja, alla vägar är ju för det första samrådspliktiga med Skogsstyrelsen. När det gäller vägar över mossar, så lär nog Skogsstyrelsen mer än gärna hänvisa ärendet till Länsstyrelsens naturvårdsenhet eller vattenenhet...

Jag var f.ö. inblandad som mätkonsult på en skogsbilväg, som skulle gå på en befintlig mosse ut till en fastmark. Länsstyrelsen krävde bl.a. en detaljerad avvägning med alla befintliga diken inritade. Hela jobbet tog en och en halv vecka till konsultarvode... De fick till slut tillstånd och nu ligger vägen grusad och klar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Markägare gjort diken, får böta

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106577 Dock för jävligt att Länsstyrelsens beslut ska gälla omedelbart, även om beslutet överklagas. :shock: Sådana rättsvidriga beslut inger ju inte precis förtroende för Länsstyrelsen... 😡 😡
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Markägare gjort diken, får böta

keja01  
#106666 Jag har för mig att på 1930-talet och ett antal år efter arbetslösa fick bidrag för att gräva diken i skogen. Sådana diken finns det mycket av och det är tillåtet att rensa dem till ursprungligt skick.

Användarvisningsbild

Re: Markägare gjort diken, får böta

towes  
#106667 Nja, det är en sanning med modifikation. Om man inget gjorts med diket sedan 30-talet, eller för den delen de 20-30 senaste åren (räknat i sydsverige) kan det ha inträtt ett så kallat "nytt natusrtillstånd". Detta innebär igenväxning så pass att naturen närmst diket inte längre är som det var då diket var nytt, dvs det har försumpats igen.
Om så är fallet måste man faktiskt söka tillstånd hos länsstyrelsen för markavvatning, även om det rör dikesrensning.
Lyssnade på en kontrollant en gång som visade ett sådant exempel på dike där jag själv aldrig kunnat gissa att det var något "nytt natusrtillstånd".
Aldrig är det enkelt inte...

Användarvisningsbild

Re: Markägare gjort diken, får böta

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106674 Bedömningen av hur vida ett nytt naturtillstånd inträtt eller ej är varierar mycket mellan olika myndigheter och instanser. Det finns en del fall där miljömupparna på Länsstyrelsen fått rejält med bakläxa i miljödomstol med avseende på nytt naturtillstånd och markägaren visst har fått tillstånd att rensa.

F.ö. råder ett markavvattningsförbud i södra Sverige 😡
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Markägare gjort diken, får böta

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115161
keja01 skrev:Jag har för mig att på 1930-talet och ett antal år efter arbetslösa fick bidrag för att gräva diken i skogen. Sådana diken finns det mycket av och det är tillåtet att rensa dem till ursprungligt skick.


Det var inte bara skog som handdikades av så kallade AK-arbetare. Våran fastighet dikades troligen på 20 eller 30 talet. Man dikade ur myrar för att få myrodlingar. Det måste ha varit ett tungt jobb, jag har själv rensat några meter av dessa diken med spade. Våra fastigheter ingick från början i ett så kallat kolonat Siksjö kolonat, där staten erbjöd hus och arbete i skogen för att locka människor till Norbottens inland. Det fanns tillochmed möjlighet att slippa militärtjänstgörning om man flyttade hit. Det fanns från början 12 bostäder i kolonatet. De flesta husen bygdes i början av 20-talet men revs på 50 och 60-talet. Några blev omvandlade till kronotorp och ett, våran fastighet, blev utköpt av arendatorn. Idag finns 4 hus kvar.

I en grannby dikades ett stort myrområde ut och en stor försöksgård bygdes upp på 20-talet. idag är det landets största torvtäkt.

Jag har tänkt att rensa mina diken och återuppta några av dom gamla myrodlingarna. Jag har 5-6h gammal odling.

Avatar Fallback

Re: Markägare gjort diken, får böta

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499137 @Emil N - intressant inlägg. Du skriver att många kronotorp lämnades åt sitt öde eller brändes ned. Finns det någon bra beskrivning om vad som hände med kronotorpen, hur många köptes ut och hur mycket skog fick köparna med sig?

Jag läste just ut "Hjortronlandet" av Sara Lidman och där beskrivs livet bland kronotorpen på 20- och 30-talet. En ganska rå verklighet i slit och fattigdom. En husfader verkade tillbringa hela sitt liv i grävande av diken i myrmark och hoppades att en gång få köpa ut sitt torp av staten.

Kanske värt en egen tråd?

Avatar Fallback

Re: Markägare gjort diken, får böta

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499147 Tyvärr finns ingen särskild dokumentation men det finns lite intressant information i fastighetsförrätningarna. Av dom fyra kronotorpfastigheter som omnämns ovan så blev två av dom utköpta med enbart tomt på ca 1-2ha, ett köptes lös 1986 med 20ha mark och vårat var ursprungligen på 38ha och köptes loss 1968. Av de fyra husen som omnämndes i mitt förra inlägg så finns det idag bara tre kvar då vårat hus brann upp. Idag står det ett nytt hus på samma plats.

Avatar Fallback

Re: Markägare gjort diken, får böta

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499159 Tack Emil
Med mark på 20 ha och mer borde kronotorpen vara intressanta för jägare och kanske en hel del har fått nya ägare just av den anledningen.
Sara L själv tycks ha växt upp på ett eget hemman om 200 ha men som den medkänsla hon hyste så var hon säkert väl förtrogen med livet i kronotorpen.

Avatar Fallback

Re: Markägare gjort diken, får böta

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499170 Vad gäller skogsdiken så fick man statsbidrag för dem ända in på 80-talet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).