Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Duger Järnhästen?

55 inlägg 36991 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Duger Järnhästen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106243
trilla skrev:Har sett sådanahär lösningar i en par varianter. Hur funkar det tro? Har de bättre dragkraft än fyrhjuling? Har sett både med oxen och järnhäst



Den kombon såg intressant ut. Bör kanske kompletteras med drivning på kärran?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Duger Järnhästen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106247
axwell skrev:
En ATV(fyrhjuling) kan vara direkt livsfarlig med lastad vagn och sluttande terräng oavsett riktning.


P4260048.JPG


Inte en med band på. Den är väldigt, väldigt mycket stabilare än en med hjul. Och ja, jag har en med band :smile:

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Danne  
#106414
ulfgustav skrev:Hej
Jag har en miniskotare, något större än jörnhäst till försäljning
Den är midjestyrd och klarar betydligt tuffare terrräng än Järnästar och annat du tänker på. den har ingen kran så kranen får du ha i "armvecket"



Någon bild?? :smile:

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Månskensbonden123  
#106423 Värst vad många bra tips man får! :grin:

för att svara på axwells fråga, det är brännved av valfri längd och jag hade också kapat upp dem i drygt
tvåmetersbitar. Och ja, en av de största anledningarna till att det tog tid och jävlades var just att man var tvungen att ta omtag hela tiden. när man släppte på spänningen så gled stocken ner halva sträckan igen osv... ja en vinsch som kan dra upp dem hela vägen i ett tag är nog inte heller så dumt, går nog fortare än något annat.

Hur skulle en minitraktor klara sig i en uppförsbacke med last? den ser ut att bli ganska baktung.

Vad finns det egentligen för avgörande skillnader mellan en järnhäst och en järnoxe?

   TS
Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

axwell  
#106460
Månskensbonden123 skrev:för att svara på axwells fråga, det är brännved av valfri längd och jag hade också kapat upp dem i drygt
tvåmetersbitar. Och ja, en av de största anledningarna till att det tog tid och jävlades var just att man var tvungen att ta omtag hela tiden. när man släppte på spänningen så gled stocken ner halva sträckan igen osv... ja en vinsch som kan dra upp dem hela vägen i ett tag är nog inte heller så dumt, går nog fortare än något annat.

Hur skulle en minitraktor klara sig i en uppförsbacke med last? den ser ut att bli ganska baktung.


Den största skillnaden är väl typen av band, men mer exakt kan nog resp. användare ange, det är några år sedan jag var mer fördjupad. Som exempel, ett bandpar till järnhästen kostade något år sedan 16´.

Trolle-lunnaren (som tidigare hette Fajter) har en tät matta av u-profiler, inte bara enstaka som oxen tycks ha.
Järnhästens tillverkare ville som alternativ leverera med Fajters band (Wadell Patent) men Jonsered som då ägde Järnhästen satte stopp för den affären.

Om du vill vinscha i större omfattning skulle jag föreslå en hydraul- eller kraftuttagsdriven vinsch gärna med radiostyrning, men då krävs det en maskin eller fordon som har sånt/sådana uttag, nästan alla traktorer har det och några minilunnare har hydraulvinsch som tillbehör.

Som du beskriver din jobbiga vinschning så måste det vara för brant(45 grader ?) för nästan alla fordon med last
bakom.

Minitraktorn skulle troligen ta sig fram i botten av ravinen och vinscha till sig virket, lasta och gå ut där du beskrev det som mindre brant(under 30 grader ?). Fast så tunga lass som syns på min bild(drygt två ton) skall man inte räkna med.

Både Oxen och Trolle-lunnaren skulle nog klara några hundra Kg per resa, mer exakt är omöjligt att säga utan att ha sett branterna.

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Månskensbonden123  
#106515 Visst har jag kraftuttag på traktorn så det skulle nog inte vara så dumt om man fick tag på en sådan vinsch. jag vet att min morfar gjorde en själv en gång i tiden och satte den på en timmervagn...kanske skulle kunna yckas med samma sak själv.

jodå, att åka rakt uppför branten (säkert mer än 45 grader på sina ställen)där jag vinschade är nog omöjligt med de flesta fordon.

att däremot åka i botten av ravinen och upp där det inte är så brant (runt 30 grader men lite mer på slutet) går nog bra så länge man har ett fordon som klarar en del terräng och som inte är bredare mellan hjulen/banden än ca 150 cm. om fordonet är bredare så kommer hjulen/banden inte attfå plats i bottnen utan de kommer gå en liten bit upp på kanterna på båda sidoralternativt på sniskan.

ok så då skulle egentligen trolle-lunnaren gentligen vara det bästa valet eftersom att den har bäst grepp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106521 Det skulle vara kul med bilder på din terräng. Måste ju bara lite speciell. :-)

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

axwell  
#106529 Bland minilunnarna tror jag mest på Trolle som har ett 80 cm brett band, hela maskinen är nog runt metern bred.

Ingen av dessa maskiner är billiga vare sig nya eller begagnade, en del av dem är dyra i underhåll. Ring runt och presentera dina specifika krav, men sitt på en stadig stol med armstöd, det finns några adresser i denna tråd.

Min minitraktor är med nuvarande hjulplacering 125 cm vilket är ovanligt brett för en gammal Yanmar från -86, den har 405 mm breda bakhjul för att kunna bära ett grävaggregat. För att dra något tungt vid brantare stigning än 30 grader skulle jag tvingas fylla frontskopan med något lämpligt.

Om ravinen inte är alltför bred och då du redan har en traktor så skulle en lämplig vinsch bara innebära någon bråkdel av kostnaderna mot de andra alternativen. Men men det förutsätter ju att du når allt virke men en 40-50 meters wire, eller ha extra wireskarvar.

http://www.blocket.se/alvsborg/Traktork ... m?ca=4&w=3

http://www.blocket.se/haparanda/Lunning ... ca=1_5&w=0

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Henrik Petersen  
#106602 Hej!
Min Yanmar traktor har originalhjulen kvar, den är 115cm bred. Men dom flesta atv skogsvagnarna är väl runt
135cm breda. Even jag tror att en gammel hederlig linkran till din bef. traktor är en bra lösning. Annars så finns
det ju bra vinscher till minitraktorene ochså, jag har en igland 2001 den passar perfekt i storleken till traktorn.

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Månskensbonden123  
#106626 Visst, jag återkommer med bilder imorgon när det är ljust :wink:

ja, det finns tydligen väldigt många olika alternativ. Det verkar dock som om en enkel och framförallt mycket billigare traktorvinch är det bästa alternativet. problemet är som sagt att man kanske inte når allt virke. ungefär hur myket plats finns det på "wire spolen" på en traktor-lunnare av något slag, skulle det få plats med åtmindstone en 100 meter wire?

   TS
Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

ulfgustav  
#106646 Då det gäller numera konventionella vinschar så är oftast maxlängden på wire 25-35 m

Användarvisningsbild

Re: Duger Järnhästen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106650 Har ca 45 m på min, men jag undrar om inte man kan gå ner ordentligt i diameter och få på betydligt mer lina om man ska lunna träd. Särskilt om man använder pulka.

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

axwell  
#106658 Den lilla Igland 2001 som Henrik Petersen beskrev till sin Yanmar rymmer drygt 60 meter, men man rekommenderar 50 meter.

Denna capstanvinsch med 2,5 hp Honda kan ha så lång lina man önskar, linan går bara några varv på drivtrumman matas sedan vidare.
http://www.elvinsch.se/component/conten ... ensin.html

En av Iglands 3,4 ton kan ta 78 meter 9 mm.
http://www.igland-as.com/

Finns det någon bra karta med höjdkurvor, en orienteringskarta vore idealet.
Var i Sverige har du din skog?

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106684 Väsekranen levereras normalt med 40m wire men man kan få 50m. Jag har det på min och är nöjd med den. En elektrisk vinsch har nog svårt att hänga med i dragkraft och hastighet.
Hur stor är ravinen? Hur många meter är det från toppen till botten? Hur många kubik står det där?

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106692 Går ju alltid att förlänga linan med en extra stump när hela linan är ute och det fattas en bit. Blir ju lite extra krångligt att koppla om när man dragit in hela grundlinan bara. Den extra stumpen får inte vara längre än grundlinan för då räcker ju inte grundlinan när man ska koppla om. Bra plats att förvara extra stumpen när den inte används måste man ha med.

Litet extra knep jag tagit till när min korta vinsch inte räckt till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).