Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

89 inlägg 66456 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletju

Robertberg  
#100019 Finns det en vägbom bär man dunkar.
Är det låst tank borrar man hål i tanken.
Blir man skadad när man ska stjäla slår man sönder maskinen.

Det går i princip inte att förhindra stölder, det finns alltid sätt att göra på, samt idioter som gör på de sätten.

Jag tror bevakning och dokumentering är vägen att gå, om man får fällande bevis.
Att vakta går ju det med, blir ju dock en rätt hög kostnad om man ska ha det varje natt..
Senast redigerad av Robertberg tis 07 sep 2010, 17:29, redigerad totalt 2 gånger.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

skogsrået  
#100020 verkar vara rena busfasonerna här bland er på forumet..har väl inte hört värre???Jaga busarna med vapen!!!!Snacka om att göra varandra sällskap bakom lås o bom då .
Kanske får man sadla om o skaffa bevakningföretag istället..fler entreprenörer runt omkring har drabbats nu också..visst..det brukar gå i vågor-men nog blir man arg när folk inte kan skilja på mitt o ditt!!!
Visst måste det vara bättre att reagera på nåt vis än bara låta folk ta...en del orkar inte längre polisanmäla...men det är ju som att skänka bort allt...man måste ju markera att man inte accepterar detta.
Hört talas om de som gillrat fällor med glykol blandat i diesel i "dåligt " gömda dunkar..dagen efter hittades dieseltjuvarnas bil stående bara ett hundratal meter från maskinen...snopet för de som skyndade iväg i nattmörkret i fulltankad bil!

   TS
Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

Callotten  
#100074 Hallå,
Nybörjare på skog, men kan en hel del om bevakning-larm-kameraövervakning.
Det har kommit nya system som hyrs ut till tex byggplatser som bygger på 3G, kamera som kan kopplas till vakande personal samt med en "trevligt" barsk röst som talar om att man är upptäkt och att väktare är på väg, alternativt att bild är skickad på obehörig person. samt att din egna mobil rings upp så att du får reda på att något hänt...
Kostnad hyra ca 5000:- /månad eller att man köper loss systemet själv.
Systemet är lätt att flytta/sätta upp själv
Kolla in företaget LookC.se (ligger i sthlm men kan serva hela sverige.)
Finns säkert på andra firmor oxå men Gary är en hederlig och ärlig person som är lätt att göra affärer med.

Mvh
C

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

timberjack1410  
#100095 vi ställde en dunk med dissel å vatten å botten räster brevid våran dom tog bara den hoppas bilen/traktorn gick bra :lol:

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

dexter  
#104439
timberjack1410 skrev:vi ställde en dunk med dissel å vatten å botten räster brevid våran dom tog bara den hoppas bilen/traktorn gick bra :lol:


hahaha :lol: ja, skit ska skit ha..

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

Elektrikern  
#106622
skogsrået skrev:är det någon som testat detta
http://www.antenn-larm.se/page.php?id=5 ... M&sub=true



Ja, har provat den en längre tid. Inget jag vill rekommendera dock. Väldigt seg, värdelösa bilder i mitt tycke, samt att jag ständigt hade problem med dålig mobiltäckning
Inga problem med min mobiltelefon på samma plats, taskig kvalité?

Användarvisningsbild

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

Skogshuggarn  
#106628
Elektrikern skrev:
skogsrået skrev:är det någon som testat detta
http://www.antenn-larm.se/page.php?id=5 ... M&sub=true



Ja, har provat den en längre tid. Inget jag vill rekommendera dock. Väldigt seg, värdelösa bilder i mitt tycke, samt att jag ständigt hade problem med dålig mobiltäckning
Inga problem med min mobiltelefon på samma plats, taskig kvalité?



"Working Temperature 0-50ºC (32-122ºF)"

:-?

Inget för "bottenfrusna" skogsmaskiner precis.

Användarvisningsbild

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106647 Ett annat sätt är ju att ha Gamla maskiner :D haha.... näe men nog är det ett dilemma... dock här nere hos oss (Halland/småland) har vi inte haft på hälsning än iallafall... dock har vi i stort sett alltid diesel på bilen istället... dock nu har vi en separat tank som vi ställer med luckan mot grinden, får väl se om det håller borta tjuvarna...

Användarvisningsbild

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

finskpinne  
#107303 Kanske tjuvarna inte skulle hitta bränslet om man skulle ha en sån här tank: :D

http://www.finncont.com/fi_pdf/Nasu.pdf

=))

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

mashun02  
#107314 Vi säljer ett nytt system nu som bygger på styck analyserar bilderna från kamerorna. Där sätter man upp gränser där de inte får gå ex. Vid bodar, maskiner och tankar.

När de går vid en viss linje i kamerabilden får Övervakningscenrralen upp bilden och ringer er eller väktare/ polis.

Finessen är att det går att koppla på värmekameror på det här systemet= inget tillståndsplikt hos Lst. Svårt att få om du flyttar runt bodarna.

Om ni är intresserad ring mig på jobbet imorn kan jag förklara mer
010-2222382

Användarvisningsbild

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107318
finskpinne skrev:Kanske tjuvarna inte skulle hitta bränslet om man skulle ha en sån här tank: :D

http://www.finncont.com/fi_pdf/Nasu.pdf

=))

Yes!
Så ska det se ut!
Bild

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107320 Vore det inte bättre att göra den i form av en sten?

Vet att jag sett några f.d skyttevärn på Blocket i glasfiber, dessa var i form och utseende just som en sten.......ungefär så.

Användarvisningsbild

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

finskpinne  
#107329 Jo det skulle väl vara mer logiskt men en gris e fan så mycke roligare... :))

Användarvisningsbild

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

stegmaster  
#107357
finskpinne skrev:Jo det skulle väl vara mer logiskt men en gris e fan så mycke roligare... :))

Dessutan kan man ju direkt ochså utesluta en muslim som tjuven-. :wink:

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

Sven kärnfura  
#116927 Det har hänt en del på marknaden sen sista inlägget. Vet att det finns ett mobilt larm som larmar till din telefon när nivån i tanken ändras. Osynligt och tyst larm som inte tjyvfan märker .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).