Motorsåg och handhållet

STIHL RSC VS OREGON LPX

11 inlägg 4795 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

STIHL RSC VS OREGON LPX

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106350 någon mer som har märkt att det har blivit "blötjärn"i oregons kedjor!har kört några lpx i "325-delning,och dom tål ju förfasen ingenting längre!har även märkt det på 73 LPX,men märker det tydligare på 21 LPX.Tror nog att stihlkedjan håller dubbelt så lång tid mellan filningarna,om inte mer!
Oregon får nog inte mej som kund,om dom inte går tillbaka till LP kvalité igen!
Har däremot inte provat stihl RSC i 3/8,men någon här kanske har provat och kan ge ett utlåtande!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: STIHL RSC VS OREGON LPX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106355 Du skulle prova Carltons kedjor. De är hårdare och samma vinklar i chisel som LP.

Mange skrev:
asseasse skrev:Dom här verkar ju ha bra priser - om man vet vad man ska ha:

http://www.cbesystem.se/index.php?optio ... 5&Itemid=2

Motorsågskedjorna finns under kategorin maskinsvärd - motorsågstillbehör.

Någon som har beställt där?

/a.

Där har ni gamla 73LP, för er som suktar fortfarande.
Bild

viewtopic.php?f=12&t=8173&p=106335#p106335

Avatar Fallback

Re: STIHL RSC VS OREGON LPX

SawTroll  
#106377 Jeg foretrekker LP foran RSC i .325, men har ikke prøvd LPX ennå.

LP kutter et noe smalere spor, og litt fortere - det har også lengre tenner, som smaler av saktere, og varer lengre.

I 3/8" er det litt annerledes.

Avatar Fallback

Re: STIHL RSC VS OREGON LPX

Nonkan  
#106417 Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men till Husqvarna får du specialbeställa RSC i 3/8", om de ö.h.t går att få tag på. Kedjan heter 36RSC och den är 1,6 mm bred, medan Husqvarnasvärden är 1,5mm (Oregon och Iggesund också med Husqvarnafäste). Kedjan borde heta 35RSC till HVA. Länkantalet stämmer inte heller med andra svärd, så nitar inte din ÅF själv från rulle så tar det några dagar.

Nån får gärna rätta mig om jag har fel. :)

Användarvisningsbild

Re: STIHL RSC VS OREGON LPX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106433 Oregon har ju 1,6 svärd, Iggessund med så för den delen är det inga problem.

Att få rätt drivlänkantal kräver nog att man klipper....

Avatar Fallback

Re: STIHL RSC VS OREGON LPX

Nonkan  
#106437 Dåså. Vi orkar inte hålla på med sånt (klippa och nita alltså) utan beställer färdignitade från Stihl Norden. Tar en dag extra, men det är det värt, och kostar inget extra vad jag vet. Blir mest på klyvkedjor och vissa uddalängder av 3/8 hobby som Partner och Stiga envisas med att använda.

Idag är det alldeles för kostsamt att hålla alla kedjor på rulle och delar till dem på lager, det finns alldeles för många varianter.

Avatar Fallback

Re: STIHL RSC VS OREGON LPX

SawTroll  
#106456
Nonkan skrev:Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men till Husqvarna får du specialbeställa RSC i 3/8", om de ö.h.t går att få tag på. Kedjan heter 36RSC och den är 1,6 mm bred, medan Husqvarnasvärden är 1,5mm (Oregon och Iggesund också med Husqvarnafäste). Kedjan borde heta 35RSC till HVA. Länkantalet stämmer inte heller med andra svärd, så nitar inte din ÅF själv från rulle så tar det några dagar.

Nån får gärna rätta mig om jag har fel. :)


Det var ikke noe problem å få tak i 66dl 25RSC (for HVA sag) hos en Stihl forhandler her, men spesialbestilling og Tilhørende ventetid var det, men det er det også med H21/21LP/21LPX.

35RSC og 25RSC, også i HVA lengder, finnes her, men jeg har ikke bestilt noe derfra ennå.

Avatar Fallback

Re: STIHL RSC VS OREGON LPX

jan larsson  
#504725
huggar*n skrev:någon mer som har märkt att det har blivit "blötjärn"i oregons kedjor!har kört några lpx i "325-delning,och dom tål ju förfasen ingenting längre!har även märkt det på 73 LPX,men märker det tydligare på 21 LPX.Tror nog att stihlkedjan håller dubbelt så lång tid mellan filningarna,om inte mer!
Oregon får nog inte mej som kund,om dom inte går tillbaka till LP kvalité igen!
Har däremot inte provat stihl RSC i 3/8,men någon här kanske har provat och kan ge ett utlåtande!


ja jag tyckte också att de senaste tappade skärpan väl fort. men det verkar de ha tagit igen på svärden. för där går det ur flisor. (förmodligen för hårt härdat eller materialfel)

Användarvisningsbild

Re: STIHL RSC VS OREGON LPX

Nils_Nilsson  
#504726 Lustigt med svar på ett 7,5 år gammalt inlägg :) .

Användarvisningsbild

Re: STIHL RSC VS OREGON LPX

JensSkoog  
#504730
Nils_Nilsson skrev:Lustigt med svar på ett 7,5 år gammalt inlägg :) .

Finns många av oss som behöver lite extra tid på att tänka efter :lol:

Senn är det ju det som är så bra med Skogsforum - man
kan hämta fram gammalt och göra det nytt, och det
är alltid något att lära :-bd

Avatar Fallback

Re: STIHL RSC VS OREGON LPX

jan larsson  
#504928 inte såg jag att det var en gammal tråd. utan intressant. och jag tycker det jag skrev.

det finns massor av äldre intressanta trådar, inlägg att spinna vidare på.
för en del dör ut alldeles för snabbt och försvinner i vimlet.

kolla under forumindex och se själva om ni finner något intressant.
om inte så har jag någon tråd jag startat som dyker upp lite då och då.

jag kanske ska starta en till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).