Verkstan

Positiv jord

35 inlägg 27387 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Positiv jord

axwell  
#106451
Kse skrev:Man säger ju att strömmen går från plus till minus även om det är just tvärtom


Av akademisk betydelse, man vill ha en standard för hur tex scheman skall ritas. Det råkade bestämmas att definitionen är från plus till minus.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Positiv jord

Nolltax AB  
#106452 En praktik.
Svetsa bil med el.
En grundregel, koppla bort generatorn.
Elsvets.
En fet klämma kläms fast i kaross.
En svetspinne petar på kaross å det blir kortslutning vilket ger övervärme = svets.
Fummel med fet klämma

Osökt kommen till insikt är jag är.
Varför förklara det självklart är för den som ej tror självklart det är...?

Användarvisningsbild

Re: Positiv jord

totte  
#106455 De fria elektronerna flödar från minus till plus. Att vi oftast säger att strömmen går från plus till minus är bara en mycket gammal konvention som härstammar från en tid när man inte ens visste att det fanns elektroner. Och vid en given belastning så är elektronströmmen exakt lika stor i båda ledningarna, samma antal elektroner som strömmar ut ur strömkällan strömmar tillbaka in igen.

Det är alltså inte någon som helst skillnad på plus eller minusjord ur effektsynpunkt

Avatar Fallback

Re: Positiv jord

Nolltax AB  
#106465 Skrev men skrivet ej det blev.
Detta media retar mig ofta gör.
Det jag skrev högtalare involverade.
Populärt är en drös såna runt en skärm.
Vissa skriker, andra brummar.
Pluskabeln styr vad, minuskabeln bör ha dimension....
Och denna gång sparde jag innan skicka....

Användarvisningsbild

Re: Positiv jord

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106509
Nolltax AB skrev:Betrakta feta flätan som från batteriet anslutet till kaross är.
Starkström å kraftverk hör till överkurs så det lämnar vi därhän.....

. . . och betrakta sedan den andra polen som ofta flera kablar har,
separat till startmotorn man en grov kabel drar,
till generatorn och andra apparater man klenare tråd har.

Dvs. det är fråga om spänningsfall från batteri till belastning. När startmotorn går drar den mycket ström och orsakar spänningsfall i kablar och batteri. Om övriga belastningar kopplas direkt till batteriet så ser inte dessa spänningsfallet över kablarna till startmotorn. Eftersom man av tradition oftast bara har en kabel på chassisidan så måste denna vara mycket grövre än på den andra sidan för att minska spänningsfallet till andra belastningar än startmotorn. Om man inte leder strömmen till andra belastningar genom chassit så finns det ingen större anledning att ha grövre kabel/fläta som jordledare och ledare till startmotorn.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).