Före och efter jobbet

Nikon D40x

10 inlägg 6645 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nikon D40x

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10602 Jaha...
Har precis vart och handlat och denna gången så blev det en Nikon D40x...
Mitt första intryck är att det är en väldigt bra kamera...
Om ni väntar lite så kommer det lite bilder me :lol:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10616 Funderar också på att skaffa en digital systemkamera och ett av de hetaste alternativen är Nikon D40x, speciellt nu när man får tillbaka 830 kr från Nikon (cash back kampanj).

Jag har gjort en liten guide för att jag själv skall komma ihåg användbara funktioner för fotoredigering i gratisprogrammet GIMP.

Knaske kan vara av något intresse?

http://www.sundhult.com/index.php?sida=darkroom#

//.D

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10617 jag pratade med lite kamera folk innan jag slog till på min D80 och om jag skall vara ärlig så är enda anledningen till att det blev D80 att den har inbyggd auotfokus motor vilket gör att utbudet på begagnade objektiv ökar, men det är en del som tycker att D40x är mer penga värd :)
man får ju mer pengar över till att köpa objektiv för med D40x !!
lycka till och visa lite av bilderna som du skjuter :P

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10619 Det finns ett kit med två objektiv till D40x som gör den hyfsat prisvärd. D80 är en "riktig" kamera. Vill man ha en billig att börja med duger D40 mer än väl, men just det kittet med två objektiv gör den prisvärd. Annars är D40 en lika kompetent kamera som d40x. Det är stor prisskillnad mellan D40 och D40x.

Skall bli intressant att få bilderna framöver.

//.D

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10624 Skillnaden mellan d40 och d40x är att x varianten har 10,2 mega pixel medans vanliga d40 "bara" har 6,1 mega pixel...
Någon som kan berätta hur man laddar upp bilder här?
Behöver hjälp!!

   TS
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10625 Just den förändringen mellan D40 och D40x är av minst betydelse om man inte skriver ut jättestora foton.

Faktum är att man får mer brus med så många pixlar. Det som är viktgast är vad man har för objektiv på en digital kamera, och där är det lite tråkigt att D40(x) inte kan ha alla på grund av avsaknad av autofokus motor. Det sägs att Nikon har nya objektiv på gång som passar till D40.

Det kanske märks att jag läst en hel del och själv våndas över vad man bör skaffa.

Just nu lutar det åt en Nikon D40x med 18-50 och 50-200 VR objektiv till. Skall bli kul att höra hur du trivs med din kamera!

//.D

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10642 D40 har väl nikons egen bildsensor medans D40x har sin frpn sony ,,,
och skall man inte trycka upp A3 bilder finns det ingen anledning att ha mer än 5mp, det är föresten vad jag har min D80 inställd på :P

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10654 ok ok

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nikon D40x

Mammamu87  
#767455 Tack för tipset! För bildredigering, Gimp är ganska kompetent och gratis.
Det finns ju gratis program för hantering av RAW-filer åxå, men det kanske inte är aktuellt? RAWTherapee är ett och så finns Darktable.
Använder själv en XPPen Deco Mini7 ( https://www.xp-pen.com/product/613.html ) drawing pad vid redigering i Gimp. Kan inte annat än att rekommendera den, är du seriös i ditt skapande så lär du inte bli besviken.
Senast redigerad av Mammamu87 fre 26 aug 2022, 08:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Nikon D40x

anersimyra  
#767499 Då blev det åter liv i en 15 år gammal tråd.. 😀 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).