Arbetskläder för skogen

Risk för förfrysning

11 inlägg 5633 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Risk för förfrysning

Solo  
#106286 Nu när vi har fått kallt häruppe i norr igen( -16grader),kommer frågan igen:
hur ska man klä sig när man kör virke med en fyrhjuling när det är kallt? Ja har mest problem med händerna när man ska köra kran.Hur löser ni problemet?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Risk för förfrysning

Elias  
#106290 Tumhandskar i kraftigt läder som inte drar åt sig fukt. Annars så brukar jag bara klä mig enligt lager på lagerprincipen.
Annars kan en rånarluva med bara hål för ögonen/mun vara ok om det är ruggigt kallt eller om man är frusen om ansiktet.

Användarvisningsbild

Re: Risk för förfrysning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106291 Säger som "Elias", jag körde förra vintern med fingerhandskar och utanpå det tumvantar som slår ifrån sig fukt och dessutom är lätta att dra på/av utanpå handskar. Ofta som man behöver ta av dem för att "greja" med nåt smått, då är det skönt att inte innerhandsken åker med också. Likaså "rånarluva". Köpte en sån förra vintern och det var en välsignelse när man körde med fyrhjulingen till/från.

Slutligen så började jag ha ett extr par innerhandskar med mig, de lag jag under sitsen, där är det varmast på min fyrhjuling. Då kunde jag byta ganska ofta och alltid ha hyfsat varma och torra innerhandskar.

Avatar Fallback

Re: Risk för förfrysning

ollonet  
#106293 Under 0. Stanna inne med en whisky framför brasan.
Det finns entreprenörer som fixar det där " nästan" gratis..... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Risk för förfrysning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106436 Solo! Kan detta vara något för dig? http://www.fotosidan.se/cldoc/55719.htm
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Risk för förfrysning

Robertberg  
#106444 Jag har såna hestravantar. Eller - Femfingrars, men samma serie.
De har varit med på två skidresor där det var -30, kommer inte ihåg att jag frös nämnvärt om händerna!
Gillar dom skarpt i skidbacken iaf!

Avatar Fallback

Re: Risk för förfrysning

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107150 Instämmer med övriga att dubbla handskar är att föredra.

Tänk också på att när kroppen fryser så begränsas värmeförlusterna i extremiteterna för att bibehålla värme i huvud och bål, så att vi överlever. Därför blir händer och fötter aldrig varmare än vad kroppen är. Se därför till att klä dig varmt enligt lager principen och använd mössa. Jag har hållit på en hel del med långdistanscykling vintertid och jag föredrar ylle underställ och sedan ett vindavvisande ytterlager som släpper ut ånga. Gore-Tex är för tätt enligt min mening men Gore Windstopper har fungerat ypperligt för mig. Jag har även provat syntetunderställ men de kan knappast jämföras med ylleunderställ vintertid då yllet isolerar även om det blir fuktigt. Bomull fungerar om man sitter inne i värmen vintertid men ska man ut så är det ylle som gäller. Ylleunderställ från Woolpower kostar en bit över tusenlappen men det är värt varenda krona för att slippa frysa och kunna koncentrera sig på uppgiften istället.

Användarvisningsbild

Re: Risk för förfrysning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107174
Mickael skrev:Ylleunderställ från Woolpower kostar en bit över tusenlappen men det är värt varenda krona för att slippa frysa och kunna koncentrera sig på uppgiften istället.


Instämmer! Säsongspremiär idag, har precis kommit hem från skogen, -10 :smile:

(sen har jag alltid rånarluva när jag kör med fyrhjulingen till/från skogen, i kallgrader)

Avatar Fallback

Re: Risk för förfrysning

hawk  
#107193 VARM
TORR
MÄTT

(-20 just nu)

Avatar Fallback

Re: Risk för förfrysning

hawk  
#107198 Ditt största problem är att du sitter still och därigenom inte skapar egen kropsvärme. Det är ett reelt bekymmer. Som Mickael ovan säger så blir inte händerna varmare än "kärnan". Oavsett hur mycket kläder du tar på dig så kommer du att till slut frysa ihjäl om du inte rör dig.

Kan du inte lasta/lasta av en del för hand? Om du gör det så blir du rätt fort varm. Tänk på att reglera (ta av) så att du isåfall inte svettas. När du fått upp värmen, behåll den med att förstärka klädseln.

Ha med en termos med varmt och sött. Drick en mugg så varmt som möjligt per lass = tillförd värme och lätttillgänglig energi (socker).

Om du inte kan skapa egen värme med fysisk aktivitet (lasta/lossa) så är din uthållighet begränsad till kläderna. Rejält med isolering på händer, fötter kropp och huvud. Vindtätt ytterst så att inte vinden kyler av dig.

Kör korta pass. In. Ta av kläderna. Ät/drick varmt. På det igen.

Det är lätt att tro att all lösning ligger i bättre utrustning. Beteende och kunskap är det enskillt viktigaste i kylan.


Varma hälsningar!

Avatar Fallback

Re: Risk för förfrysning

axwell  
#107220 Ull även närmast kroppen eftersom det värmer även i fuktigt tillstånd.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbets ... ll-merino/

Motsvarar mer än väl mina förväntningar!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).