Virkesmätning och Matrisfub

Aptering

14 inlägg 15726 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aptering

Tall  
#103921 Jag håller just på att avverka timmer och tror att jag är för petig med att bedöma det här med krökar,någon som har en bra regel att gå efter??



   TS
Avatar Fallback

Re: Aptering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103924 Den teoretiska regel är att "toppcylindern" ska rymmas inom stammen. Om toppen är 20 cm och roten 25 cm så ska en tänkt cylinder på 20 cm få plats inom stammen.

Avatar Fallback

Re: Aptering

wigge  
#104889 Ställer då en annan fråga rent allmänt.

Hur tänker ni då ni Apterar timmer manuellt?

Skulle gärna själv vilja bli bättre på det.

Avatar Fallback

Re: Aptering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104898 Först tittar jag efter skador och fel i rotstocken för att om möjligt få den i klass 1. Sen kvistar jag till den absoluta gränsen för timmer. Så delar jag upp den längden i lämpliga längder. Är det till exempel 13,80 så kan det delas på tre st 46:or. I de listor jag har så får man dåligt tillägg för långa längder men hårt straff för korta. Det mesta hamnar i 43 eller 46.

Avatar Fallback

Re: Aptering

Nolltax AB  
#105032 Är det inte rakt så är det ved.

Avatar Fallback

Re: Aptering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105037 Det går stt såga ut mycket virke även ur en skapligt krokig stock.

Avatar Fallback

Re: Aptering

bema  
#105079 Kolla först med sågveket du skall leverera till. Vissa längder är inte önskvärda. Men det varierar från sågverk till sågverk.

Avatar Fallback

Re: Aptering

plyshnalle  
#105565 När det gäller kröken så gäller följande. Om kröken är mer än 20 cm så blir det klass 4 i tall och klass 2 i gran. Om kröken är mer än 120 cm så är det vrak. I klentimmer så är gränsen för vrak 90 cm. Observera att det fortfarande måste finnas minst 280 cm rak stock att såga! Det innebär att en stock som är 310 cm får ha en krök på max 30 cm, annars blir det vrak. En stock som är 370 cm lång får ha en krök på max 90 cm innan vrakning. Om det är en krök mitt på stocken så blir det alltså vrak. Rotstockar brukar tåla mer krök i rotändan på en stock. Det är mycket fläsk där... Och ja. Kröken är skitsvår att bedömma. Det kräver lång erfarenhet och bra mätutrustning och kunskap. Men om du lägger ut måttbandet mitt på toppcylindern och mäter där med klaven så får du deiametern under bark - 1cm= sågcylindern. Sedan kan man med klaven mäta sig fram var någonstans stocken börjar att såga ut sig. Det är krångligt, svårt och tidskrävande. Jag vet. men kan vara nyttigt att göra ibland. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Aptering

vastergarden  
#105584 Gran eller tall?
Gran leverans till Södra är enkel. Då södra endast har en granklass får du ha 12 dm krök på en 40 dm lång bit dvs baslängden "utan krök" måste vara 40-12 dvs 28 dm. Sparr eller klentimmer få ha maxz 9 dm krök

Tall klass 1 max 2 dm krök
Tall klass 2,3 max 2 dm krök
Tall klass4 max 12 dm krök

Om stock 1,2,3 har mer än 2 dm krök klassas den till lägsta klass dvs klass4
Staffan E

Avatar Fallback

Re: Aptering

Nolltax AB  
#106271 Kvista först. Syna därefter stammen från rotändan.
Först då syns alla avvikelser om man jobbar med såg.

Avatar Fallback

Re: Aptering

Tall  
#106300 Tack för alla svar..

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptering

Polkasmurfen  
#112073 Jo visst kan man kvista hela stocken först för att sedan backa och kolla lämplig aptering, enligt mig fungerar detta ej i praktiken då det tar alldeles för lång tid. Aptera under tiden du rör dig framåt, brukar lösa sig.

Avatar Fallback

Re: Aptering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112074
plyshnalle skrev:Kröken är skitsvår att bedömma. Det kräver lång erfarenhet och bra mätutrustning och kunskap. Men om du lägger ut måttbandet mitt på toppcylindern och mäter där med klaven så får du deiametern under bark - 1cm= sågcylindern. Sedan kan man med klaven mäta sig fram var någonstans stocken börjar att såga ut sig. Det är krångligt, svårt och tidskrävande. Jag vet. men kan vara nyttigt att göra ibland. Lycka till!


Det skulle vara bra om du kunde förklara det där en gång till! Fattar inte "såga ut sig"...

Avatar Fallback

Re: Aptering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112084 Var med och titta vid en bondsåg nån gång när krokiga stockar sågas. Verkligheten överträffar alltid teorin.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).