Arbetskläder för skogen

Pannlampa?

219 inlägg 115119 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105100 Jag menade naturligtvis inte att du skulle ha dom till din lampa! :lol: jag bara upplyste om vad Jag o Lupine hade för prylar!

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105147 OK! :lol:

Hur går det med din uppgradering av pannlampan? Du kan väl inte med att harva runt med antika årsmodeller... :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105158
Niking skrev:OK! :lol:

Hur går det med din uppgradering av pannlampan? Du kan väl inte med att harva runt med antika årsmodeller... :lol:
/Niklas


HAHAHAHAHA............ nja.... antingen uppgradering eller köp av den senaste 1850 lumens bettyn med 22grader, av/på o inställningsknappen inbyggd i lamphuset! behöver ju bara köpa själva lampan iom att jag redan har laddare o batt mm....sen blir det nog att köpa en ljusorange "frontring" till den så den matchar hjälmen.....mycket viktigt!! :lol: oavsett vilket så blir det nog att beställa direkt av lupine! dom har ju en webshop!

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105162
nisse skrev:Ett generellt problem är, tycker jag, att man lätt blir bländad. Särskilt i tät röjning, men för att få överblick och orientera sig vill man ha rejält med lyse.

Möjligheten till programmering gör lupine lockande och bredare ljusbild torde vara bättre vid röjning. Synd att de skall vara så dyra.

/Nisse



jo bettyn är förprogrammerad i 3 lägen! men det är enkelt att programmera den så att det funkar steglöst.....som en dimmer ungefär! :smile: å det är en jäkla fördel!! det går även att programmera dom 3 lägena till valfri styrka på resp läge! lite klurit kan det vara.... men med instruktionen i hand så är det inte så märkvärdigt när man väl vet hur den funkar!! :smile: hmmmm....minns inte riktigt nu...men har för mig att det gick att lägga in 4 lägen också!? :roll:

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105194 Då var en Betty beställd! Hoppas den lyser upp i höstmörkret.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105249
nisse skrev:Då var en Betty beställd! Hoppas den lyser upp i höstmörkret.

/Nisse


grattulerar!! :smile: du kan vara säker på att den lyser upp i höstmörkret!! din har ju 350 lumen mer än min dessutom!! 😡 :lol:

PS: beställ även "hjälmfästet"! jag har tejpat mitt faste på hjälmen med silvertejp....funkar mycket bra! :smile:

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105273 Hur har du löst uppfällning av visiret?

Så här har jag nu. Lampfästet glider på hjälmen.Fungerar bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105277 Bettyn är ju betydligt smidigare än den lampan du nu har!(har haft en likadan)Jag drar upp lampan med handen så långt det går, då går visiret upp precis så att det stannar kvar i uppfällt läge! inte riktigt så långt upp som jag önskar, men det funkar! men jag ska nog flytta upp lampan en bit så det blir lite mer marginal!...sätt fast lampan i fästet....sätt den mot hjälmen å prova dig fram var du vill ha lampan för att visiret ska gå upp så långt som du önskar! när jag monterade min så var målet att få lampan så lågt som möjligt...men ändå få upp visiret...men den väger så pass lite så det är inga problem att sätta den högre än jag har idag!....jag har ju inte gjort nån permanent fastsättning! :smile: jag har idag som du kan se "remmen" kvar på hjälmfästet, men den sitter så pass bra med 2 kardborrebitar(medföljer lampan) och tejp,så jag ska ta bort remmen!

var beställde du din lampa? jag köpte min hos sm-sport! "standard" är ju 16 graders lins(tror jag)...kunde du beställa din direkt med 22 grader?...absolut inget "måste" med 22 grader...men jag är lite sugen att prova! :lol:

några bilder på min: ( går förmodligen att göra ett snyggare montage! :grin: du slipper ju dessutom den "externa" på/av knappen! :smile: )

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

Nonkan  
#105353 Jag vill inte verka dryg (eller, lite kanske ;) ), men vad är det för lim/lösningsmedel i silvertejp egentligen? Det är lite känsligt att klistra grejer på hjälmar, eller skriva med t.ex. tuschpenna på.

En av våra större kunder fick skrota alla nyinköpta hjälmar efter arbetsmiljöinspektion då de hade skrivit på hjälmarna med fel sorts penna.

Hemma så är det lugnt, där är det eget ansvar som gäller. Lite skillnad i jobbet...

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105358
Nonkan skrev:Jag vill inte verka dryg (eller, lite kanske ;) ), men vad är det för lim/lösningsmedel i silvertejp egentligen? Det är lite känsligt att klistra grejer på hjälmar, eller skriva med t.ex. tuschpenna på.

En av våra större kunder fick skrota alla nyinköpta hjälmar efter arbetsmiljöinspektion då de hade skrivit på hjälmarna med fel sorts penna.

Hemma så är det lugnt, där är det eget ansvar som gäller. Lite skillnad i jobbet...



Jo då, jag känner till det där!! :smile: vad det är för lim i silvertejp vet jag inte.......å ärligt talat skiter jag i det!!

enligt dom puckona så ska man inte få laga o använda sågskyddsbyxor heller, även om man bara sågat igenom ett lager!! dom är teoretiker från topp till tå........brukar bli som det blir då!! visst kanske vissa lim kan försvaga hjälmen på nåt vis..... jag har då fått riktigt rejäla smällar på hjälmen utan en repa! får man en så hård smäll så att hjälmen går sönder....så hade den med största sannolikhet gått sönder med eller utan lim eller tuschpenna! å han som hjälmen satt på behöver nog inte bekymra sig! :wink: .... ja ja...jag vet! regler är regler...framförallt för anställda!


enligt arbetskyddsverket får man nog förmodligen inte använda pannlampa over huvudtaget!! ett: tveksamt om dom tillåter manuellarbetare mörkerarbeta i skogen? (nån som vet kanske?) möjligen röjning!? dessutom säger dom troligtvis: "lampan förändrar hjälmens karaktär.....den är inte testad i laboratorium med lampa på" :lol:

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105636 Har du fått nån lampa än nisse? 8) fick hem ett nytt visir idag...ett med längre skärm än på hjälmen på bilderna!...å då ploppade iden upp, att limma eller popnita fästet på skärmen......då följer ju lampan med visiret upp....det får plats på den på bilderna också, men kanske lite mer plats på detta nya :roll: ..........har haft funderingen förrut.....men tänkte att det kanske blir framtungt!?....men den som provar får se! :smile:

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

county  
#106070 hei er det ingen som har sett på gruve lykter disse er jo låvlig festet i hjelmen.. de har jo også kommet med led lamper.

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106158
Huggarn skrev:Har du fått nån lampa än nisse? 8) fick hem ett nytt visir idag...ett med längre skärm än på hjälmen på bilderna!...å då ploppade iden upp, att limma eller popnita fästet på skärmen......då följer ju lampan med visiret upp....det får plats på den på bilderna också, men kanske lite mer plats på detta nya :roll: ..........har haft funderingen förrut.....men tänkte att det kanske blir framtungt!?....men den som provar får se! :smile:


Jo, den har körts 3-4 kvällar nu. Lupine-prylarna verkligen andas kvalitet! Däremot är jag faktiskt inte superimponerad av ljuset. Trodde nog att 22grader skulle ge en bredare ljusbild. För röjning duger min överspända mila nästan lika bra. I öppen terräng är förstås Betty bättre.

Jag hoppas Lupine släpper en 28 graders lins. Det finns till gamla Wilma.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

county  
#107657 hei hva tror dere om disse lampene?. terrafirmaas.com jeg så på modelen som heter ks-7610
den hadde 3000lux i 6t, og 65+lumen.

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107663
nisse skrev:
Huggarn skrev:Har du fått nån lampa än nisse? 8) fick hem ett nytt visir idag...ett med längre skärm än på hjälmen på bilderna!...å då ploppade iden upp, att limma eller popnita fästet på skärmen......då följer ju lampan med visiret upp....det får plats på den på bilderna också, men kanske lite mer plats på detta nya :roll: ..........har haft funderingen förrut.....men tänkte att det kanske blir framtungt!?....men den som provar får se! :smile:


Jo, den har körts 3-4 kvällar nu. Lupine-prylarna verkligen andas kvalitet! Däremot är jag faktiskt inte superimponerad av ljuset. Trodde nog att 22grader skulle ge en bredare ljusbild. För röjning duger min överspända mila nästan lika bra. I öppen terräng är förstås Betty bättre.

Jag hoppas Lupine släpper en 28 graders lins. Det finns till gamla Wilma.

/Nisse


Och du är säker på att det är 22 graders linsen på din? "standard" är 16 grader tror jag!, så det är nog den man får om man inte säger nåt annat!? :roll: ialla fall på lupines hemsida kan man välja mellan 16 o 22 grader! :roll:

när det gäller själva ljusstyrkan och röjning,så tror jag att det hade räckt gott med en wilma....eller ännu mindre!! (om vi ska va ärliga) wilman har ju 1100 lumen, och när jag hade min första lupine... Edison HID som hade 900 lumen så ville jag sällan köra på högsta styrka! framför allt om det var lite tätt med skog!! bettyn är däremot suverän när jag hugger frötall mm, så man kan lysa upp i topparna o runt om på skiftet ordentligt! men det hade nog räckt med wilman även där!..men....det skadar ju inte med lite överkapacitet!! :smile:


Hur har du satt fast din på hjälmen? jag ska prova att sätta min på visiret!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).