Gallring

Nybörjare i gallringsskogen

15 inlägg 12970 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjare i gallringsskogen

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105989 Har ett litet skifte om ca 0.8ha som till hälften består av avverkningsmogen skog, till hälften av gallringsskog. I den yngre delen är träden ca 15-20m höga och stammarna 12-18cm tjocka. Jag tror de är ca 30-35 år gamla. Insprängt finns högre tallar, björkar och enstaka granar.
De träd som ska gallras har ofta grön krona som börjar från halva trädet eller ännu högre. Hur kommer de att reagera på en rejäl gallring? Hur långt bör jag lämna emellan träden, 5-7m, eller bara 3-5m?

Omöjligt att fälla de högre träden utan skador på de lägre träden. Ska jag ändå börja med dem för att ha något att utgå från i valet av träd som ska behållas, och var stickvägen ska dras?

Är dilletant på skog även om jag har haft varit en del i den under tjugo år har jag bara hjälpt andra med manuell slutavverkning, aldrig behövt "vårda" något. Men nu har jag några små plättar med egen skog som jag inte vill förstöra.

De tre första bilderna är på den avverkningsbara delen av skiftet, resten på det som ska gallras och röjas.



3 bilder på äldre skog som nog kan vänta på slutavverkning några år:
S3010237.JPG
S3010238.JPG
S3010239.JPG

Gallringsskog:
S3010240.JPG
S3010241.JPG
S3010242.JPG
S3010243.JPG
S3010244.JPG
S3010245.JPG
S3010246.JPG
S3010248.JPG




   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Nybörjare i gallringsskogen

Pensionär  
#106060 Börja med stickvägarna om du har det på klart var dom ska vara, menar att där finns det ju inget att tveka över, ner med allt. När vägarna är klara borde det ha lett till att du har någonstans att börja ifrån.
Men gallra inte för hårt eftersom det handlar om första gallring. Med så liten yta som 0,4 ha har du ju här ett gyllene läge att sköta om skogen perfekt. Ta bort dom träd som måste bort, om 5 år kan du ta några till, dvs dom som du tveka att ta bort nu. Förutsatt att du har tid att hålla på med jobbet då.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i gallringsskogen

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106085 Efter att stickvägarna är klar gallar du till ett förband av 3-4 m

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i gallringsskogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106092 3-4 m är det sammanvägda rådet jag fått. Det kör jag efter när jag manuellt gallrar en, lite sen, och en mycket sen 1:a gallring. Ser bra ut så här långt i varje fall. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i gallringsskogen

towes  
#106108 Fina bilder.
Funderat på motormanuell gallring utan stickväg? Kanske funkar när det bara är 0,4 ha om du gillar arbete. Mindre tvingat urval i stickväg = större kvalitetsmöjligheter.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i gallringsskogen

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106125 Även om det är liten yta så måste man ju ha traktorväg. Om man antar att skiftet är 50 m brett så måste man hur som hellst ha en eller två vägar.

Men om man kör med miniskotare sä krävs det inte så breda vägar, rent teoretiskt skulle man kunna köra inne i beståndet. Dock vet ju alla som försökt att teori och praktik inte alltid sammanfaller eftersom det finns sten, gropar och gamla stubbar att ta hänsyn till.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i gallringsskogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106144
OAS-forests skrev:Även om det är liten yta så måste man ju ha traktorväg. Om man antar att skiftet är 50 m brett så måste man hur som hellst ha en eller två vägar.

Men om man kör med miniskotare sä krävs det inte så breda vägar, rent teoretiskt skulle man kunna köra inne i beståndet. Dock vet ju alla som försökt att teori och praktik inte alltid sammanfaller eftersom det finns sten, gropar och gamla stubbar att ta hänsyn till.


Precis, mina två gallringsavdelningar är smala (100 m och 50 m), men jag fick göra vägar för fyrhjulingen. Försökte mig på "slingringsmodellen", men det gick inte av skäl som "OAS-forest" skriver ovan. Om du ändå gör dem så gör dem breda nog för en traktor, utifall du hamnar där :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i gallringsskogen

towes  
#106147 Tja, kommer själv gallra 2 ha stickvägsfritt under nästa år med hjälp av traktor med vinch o skogsvagn. Ev ett litet stråk för fyrhjulingen. Men så är det öppen skog runt om med god framkomlighet. Såg lite ut så på bilderna också tyckte jag. Men jag gör det mycket för att testa också. Beståndet är som bredast ca 60 m o då tycker jag stickvägarna "stjäl" mycket. Men det är ju en smaksak o jag gillar att "hugga i". Jag kanske lär mig något liksom ni gjort... :-)

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i gallringsskogen

foton  
#106255 Man behöver inte vara livrädd för göra en väg, det säjs alltid att det själ så mycket skog, men efter ett par år så ser man att dom träden som står nära vägen har växt mer än dom som står längre in i beståndet. Desutom blir det mera lättsköt och du kann ha bra koll på skogen från vägen.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i gallringsskogen

davjon  
#106297 Jag håller med foton i det han säger. Gör en väg det tjänar du på i längden. Snirkla det funkar inte, jag har testat det.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i gallringsskogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106388 Jag har gjort lite vägar nu i röjningen, för att kunna komma ut lättare. Aj vad det svider att röja ner fina planterad plantor. :-)

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i gallringsskogen

alias  
#106398
Mangan skrev:Jag har gjort lite vägar nu i röjningen, för att kunna komma ut lättare. Aj vad det svider att röja ner fina planterad plantor. :-)


Inte ska du väl röja i ungskogarna, det har du ju ingenting för (var väl endast entreprenörerna som blev glada av röjda bestånd?). :wink:

Inget ont menat, kunde bara inte låta bli.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i gallringsskogen

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282254 Uppdatering:
Den mogna skogen avverkades i maj 2013 vilket fick till följd att den ännu ogallrade skogen norr om kalhygget till stor del la sig ner under vinterns oräkneliga stormar. Dock är skiftet på totalt ca 1 ha så någon katastrof är det inte och mycket var inte i gallringsbehov heller, och klarade sig fint. Men en rejäl bröte var det.
Synd bara att jag aldrig kan lära av andras misstag utan måste noga göra alla själv innan jag fattar.

Hursom, jag planterar. Men hur håller man riktning på enklast sätt? Jag vinglar och slösar tid på att leta efter redan planterade plantor. Funderar på att ta med mig vägkäppar för att hjälpa till med syftningen. Det måste vara ett vanligt nybörjarfel men är enda botet erfarenhet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare i gallringsskogen

Tosca  
#282262 Grenar brukar vara bra att sticka ned så man har något att titta efter.
Snökäppar borde bli väldigt bra.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i gallringsskogen

Brickan  
#282274
Sibiria skrev:Hursom, jag planterar. Men hur håller man riktning på enklast sätt? Jag vinglar och slösar tid på att leta efter redan planterade plantor. Funderar på att ta med mig vägkäppar för att hjälpa till med syftningen. Det måste vara ett vanligt nybörjarfel men är enda botet erfarenhet?
Jag är nybörjare som du. Planterade nu en liten yta. Första försöket med plantering. Jag är väl inte för bekymrad om räta linjer, men man vill ju ha plantorna någorlunda jämnt fördelat. Jag använde fyra käppar. Två i vardera ändan. Den jag utgick från och den jag skulle komma tillbaka till sedan från andra sidan. Flyttade efter varje varv. Upptäckte att jag gärna gick i en båge ändå. Min dotter som hjälpte till valde en annan strategi. Två plantor per stubbe/rotvälta. Det blev ungefär rätt förbrukning. Får se vem som lyckades bäst… Detta var ett Ivar-hygge på ca 0,5ha. Virket ute, men stubbarna/vältorna ligger för det mesta ändå. Ej markberett. Brant och stenigt så att gå i räta linjer var inte lätt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).