Traktorer och processorer

Knappkoppling eller kopplingsfri f/b?

4 inlägg 4615 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Knappkoppling eller kopplingsfri f/b?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105954 Hello!

Funderar lite på traktorköp o tanken som cirkulerar i mitt huvud är skillnaden på knappkoppling o kopplingsfri fram / back! Kan förstå fördelen med kopplingsfri f/b vid lastarkörning och på vändtegen men är den nyttig även i skogen?

Om man har en traktor som är utrustad med gaspedal då stolen är svängd bakåt, är det då möjligt att kortare sträckor få i en växel o köra maskinen i bakvänt läge (ex vid en välta eller när man ska flytta någon meter för att nå en stock) med någon av de 2 kopplingarna?

Detta vore ju en kanongrej i mitt tycke MEN det förutsätter kanske att man kommer åt handbromsen i bakvänt läge?

Hur gör Ni när ni flyttar er kortare sträckor? Snurrar tillbaka stolen???

V



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Knappkoppling eller kopplingsfri f/b?

Robertberg  
#105966 Vi har en valtra 6300 -02 med knappkoppling på alla tre växelspakarna. (Fram/back, 1234 och H/M/L)

Gaspedal bak finnes ej utan traktorn går alltid på tomgång vid krankörning.

Att lägga i växel samt lägga ur handbroms vid förflyttning kortare sträckor fungerar utan större problem i bakvänt läge, det är så vi alltid gör, på tomgång :)

Avatar Fallback

Re: Knappkoppling eller kopplingsfri f/b?

Lövnäsen  
#105985 Här har du en skogstraktor som har knappkoppling o körbar i fram-back.

http://www.annonsera.se/kronoberg-aseda ... -520h.html

Användarvisningsbild

Re: Knappkoppling eller kopplingsfri f/b?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105994
obantteg skrev:Vi har en valtra 6300 -02 med knappkoppling på alla tre växelspakarna. (Fram/back, 1234 och H/M/L)

Gaspedal bak finnes ej utan traktorn går alltid på tomgång vid krankörning.

Att lägga i växel samt lägga ur handbroms vid förflyttning kortare sträckor fungerar utan större problem i bakvänt läge, det är så vi alltid gör, på tomgång :)



Precis som jag trodde!!

Då är jag stärkt i min övertygelse, tack för svaret!

V

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).